Zlí kluci světového komiksu si střihli Darebáka

název knihyDarebák

nakladatelstvíMartin Trojan - 3-JAN

isbn vydání978-80-86839-71-4

Díky silnější pozici komiksů na knižním trhu se nám tu a tam některý z nakladatelů utrhne a vydá dílo, o kterém by se nám ještě před pár lety mohlo jen zdát. Na mysli máme více či méně artové kousky, které z toho či onoho důvodu nemíří na fanouškovskou majoritu, či přímo mimo komunitu pohlcovačů komiksů.

Jedním z takových případů je Darebák scenáristy Franka Millera (Sin City, 300) a kreslíře Simona Bisleyho. Jedná se o dickovský příběh, který v roce 1997 vycházel v magazínu Gentleman's Quarterly. Přiznejme si na rovinu, že Darebák v žádném aspektu nepatří k tomu nejlepšímu, co oba tvůrci dali komiksovému publiku. Nejzajímavějším ze všeho zůstává fakt, že se tato dvě velká jména objevila vedle sebe na společném projektu.

Miller a Bisley totiž patří mezi komiksové těžké váhy a každý jejich počin sledují fanoušci pod drobnohledem. To je současně docela obstojná záruka, že se komiks bude dobře prodávat. Aby Comics Centrum ještě pojistilo svou sázku na jistotu, vydalo knihu nejen v atraktivním velkém formátu, ale mimo obyčejné vydání také jako speciální limitovanou edici o stu kusech.

A o čem je samotný příběh? Již jsme naznačili, že zápletka se podobá povídkám P. K. Dicka. Ani v Darebákovi se nemůžete být jisti vůbec ničím. Celý komiks začíná v oploceném poli či zahradě, kde malého Jasona odchytávají podivní terminátoři. A uloví jej. Poté se probudí na nemocničním lůžku a ze všeho nejhorší je ta palčivá chuť na cigaretu.

Vzhledem k tomu, že je Jasonovi asi tak deset, nikdo nezůstane na pochybách - je něco shnilého ve státě robotickém. A Jason ví, co musí udělat. Musí utéct a zjistit, co se mu vlastně stalo, protože ať to bylo, co chtělo, rozhodně to nebylo nic, čeho by se chtěl a měl desetiletý kluk účastnit. Následuje mnoho vizuálních efektů, nejrůznější výbuchy, ozvou se i výstřely…

Celý komiks se pak promění v jednu velkou časovou smyčku, ve které zůstává pouze jediný pevný bod. Tím je nemocnice, kde se Jason stále znovu a znovu probouzí, aby zjistil, že mu ještě stále nikdo nepřinesl tu zatracenou cigaretu, která zde svou bělostí může značit klidně i holubici míru a volnosti, tedy dvou pocitů, které Jason nebude hned tak pociťovat.

Všechno by čtenář Millerovi odpustil. Dokonce i rozsah něco málo přes čtyřicet stránek (přiznejme si, že ty jsou zde spíše bodem k dobru), jen kdyby se cesta za cigaretou nakonec nesklouzla po tobogánu žánrového klišé, které by si mohl scenárista Millerova renomé klidně odpustit. Přesto patří Darebák k roztomilůstkám, které musí doma mít každý sběratel komiksů. Běžný čtenář si asi raději přečte Minority report.