Vlk pod stromem rozhodně nechce spát

Lucifer, komiks, který vznikl na základě postavy pána pekel, jak ji vylíčil v legendárním Sandmanovi Neil Gaiman, se i v české verzi dostal do dvou třetin svého příběhu. Stejně jako v minulém díle i zde se nejen Světlonoš, ale také nebeští andělé vypořádávají se zmizením otce, Boha všemohoucího. Navíc hrozba bytostí pocházejících ze severské mytologie je stále reálná.

Kreativní scenárista s kreativním kreacionismem

Scenárista Mike Carey odvádí na Luciferovi neuvěřitelný výkon. Jeho znalosti světové mytologie jsou exaktnější než u Gaimana: tam, kde autor Sandmana používal jemné předivo snů, neváhá Carey užít meče. Jeho příběhy jsou ostré, kruté a fascinující. Stejně jako jeho hlavní postava, Lucifer. Co jiného bychom také od padlého anděla mohli čekat? Mnohé. Plány uvnitř plánů jiných plánů, ale zároveň jistota sebou samým, místy i protivná jistota… Lucifer je zábavný jak samolibostí hlavního hrdiny, tak neochvějnou a pevnou rukou jeho scenáristy.

V minulé části, nazvané Exodus, se příběh rozdělil opět na dvě linky. Jedna se odehrávala v Luciferově světě, který Světlonoš vytvořil Bohu na truc, ve světě, který se obejde bez Jahveho. Tamního dění se Lucifer neúčastnil, protože během něj a krátce před ním jeho pozornost zcela zaujal problém dvou obrů z Jotenheimu, kteří si uvědomili, že jméno Boží v našem universu se vytrácí. S trochou úsilí tak mohli získat přímo božskou moc… To se jim málem povedlo, Stříbrné město andělů bylo zachráněno jen o vlásek a Lucifer se při této akci rozhodně zapotil.

Carey postupně přitvrzuje. Luciferova sebejistota přestává být neochvějnou a bývalý pán pekel a současný vládce celého jednoho vesmíru zjišťuje, že umýt si ruce nad nevyhnutelnou zkázou našeho světa, který se ocitl bez Boha, nemusí být tak snadné. Zejména v okamžiku, kdy se na scéně objeví bájný vlk Fenrir v lidské podobě. Tuší, že nastal jeho čas, ta správná chvíle na pozření měsíce a světa a zničení celého všehomíra, jak je známe.¨

Po nějaké době také Carey navazuje přímo na komiksy Neila Gaimana. V příběhu Vlk pod stromem se se zásadní rolí objeví nejen nejstarší z věčných Osud, ale také Sandmanova nejmladší sestra Delirium, která si sice střihne pouze vedlejší roli, ale i v ní je neodolatelná jako vždy.

Výklady mýtů s.r.o.

Pojďme se podívat na Careyho výklad křesťanského mýtu. Lucifer se postavil Bohu, aby mohl být vlastní individualitou, jež se odmítá podřídit diktátu všemohoucího. Aby dosáhl úplné nezávislosti, nebál se odhodit andělskou povahu a namísto dobra koná to, co je právě potřeba, aby dosáhl svých cílů. Careyho Lucifer není postava záporná, pouze bezskrupulózní a vypočítavá. Pokud ale čekáte, že jeho bratři, kteří zůstali na straně Jahveho, budou sympaťáci, budete zklamáni. Samolibost je v komiksovém podání jednou ze základních andělských vlastností a jejich souboj s vlastními egy patří k tomu nejzábavnějšímu, co Carey čtenářům servíruje.

Lucifer přitom není jediný, kdo v komiksu rozebírá současný vztah Boha k lidstvu. Garth Ennis prováděl něco podobného podstatně neomaleněji v řadě Preacher, v níž do texaského kazatele Jessieho vnikla bytost vzešlá ze zakázané lásky anděla a démona. Následující komiksové eskapády, v nichž hlavní hrdina honí ukrývajícího se Boha od čerta k ďáblu, se nesmazatelně zapsaly do análů sekvenčního umění jako jedna z nejnekompromisnějších a nejneuctivějších prací v dějinách.

Oproti Ennisovi je Carey podstatně salónnější. Jeho příběhy mají punc temného kalkulu hlavní postavy, ale přesto na čtenáře působí svojí silou bortících se mýtů a realit. Lucifer vede titánský zápas proti všem a přitom se zatím zdá, že jeho jediným motivem je prostě dokázat, že mu mohou být všichni ukradení. Emoce nechává na ostatních postavách, androginní anděl (bývalý) nemá něco podobného zapotřebí.

Přesto je jisté, že finále, které se již pomalu, ale jistě blíží, si od Světlonoše vyžádá nejednu oběť. Jeho nezúčastněnost přitom může být jednou z nich. Ve světle současných událostí se zdá, že by se tak mohlo jednat o jednu z obětí nejvyšších.

Lucifer: Vlk pod stromem
Scénář: Mike Carey
Kresba: Peter Gross