Taková Banda tu ještě nebyla

Před pár týdny jsme na Knihožroutu referovali o válečném komiksu Gartha Ennise, ve kterém jsme poznamenali, že za přečtení stojí většina jeho komiksů, které u nás vyšly. Jsou ovšem takové knihy, u kterých to platí dvojnásob. Možná i trojnásob. Banda je další antisuperhrdinský komiks, který se u nás objevuje, a pokud máte maskovaných honimírů plné zuby, musíte si to přečíst.

O kvalitách tohoto Ennisova opusu kolují mezi komiksovými fanoušky celé zkazky. Když se pak Banda objevila v edičním plánu BB/artu, šlo o velmi pozitivní zprávu. Ennis zde přichází s jednou z nejdrsnějších řad, které vytvořil, a zároveň jde o jednu z jeho nejnosnějších scenáristických myšlenek za dlouhá léta.

Páka a nejsilnější páky

Představte si, že máte svět plný superhrdinů. Korporace do nich sypou peníze a oni si v podstatě beztrestně užívají svět náš vezdejší v pozici polobohů, kterým projde úplně všechno. A stejně jako katoličtí kněží przní chlapečky, protože prostě můžou, superhrdinové zacházejí ze stejného důvodu s lidmi jako s podřadným odpadem.

To se pochopitelně nebude líbit vládě, která by ráda měla na superhrdiny nějaké páky. V tomto případě se jedná o skupinu pěti „obyčejných“ zabijáků, kteří mají v popisu práce sbírat špínu na superhrdinské týmy. Možná bychom mohli říci superšpínu, protože většina „supráků“, jak se jim v komiksu říká, nezná meze slušnosti ani dobrého chování.

Stopy vedou k Moorovi

Ennis rozhodně není první, kdo přichází s podobným rozkrytím v řadách nadlidí. Prvním, kdo tuhle kartu vynesl, byl Alan Moore ve svých Strážcích. Svatokrádežně přiznal, že všechno pod maskou nemusí být čisté. Pak přece jenom nějakou dobu trvalo, než se tento „komiksový verismus“ rozbujel do podoby, v jaké ji známe dnes.

V Česku jsme si z podobných komiksů mohli už přečíst Ultimates (naturalistické Avengers plné domácího násilí a mindráků), Kick Ass (skvěle zvládnutý teenagerský komiks W. Ellise o vzniku mýtu superhrdiny), v zásadě do této skupiny můžeme počítat i Daredevila Briana M. Bendise, který je po projevení slabostí daleko lidštější, než by se líbilo všem fanouškům… Klasické superhrdinské komiksy sice dále vycházejí, ale cynismus doby nepřeje mužům v amerických vlajkách (takže je komiksoví tvůrci s radostí zabíjejí).

Banda na vzestupu

Všichni členové Bandy mají svoje osobní důvody, kvůli kterým se ke skupině přidali. Skvělým dokladem je nováček Hughík, Skot, který věřil, že se všechno v dobré obrátilo. Našel si holku, která ho miluje a všechno teď bude lepší. Tedy do okamžiku, kdy s ní jde do lunaparku a v okamžiku náhlého štěstí ji chytne za ruce a oba se samou radostí nezakloní. V tu chvíli zneškodní jakýsi superhrdina jakéhosi superpadoucha a ten při dopadu na zem smete Hughíkovu zánovní slečnu a doslova ji rozplácne o zeď. Až na ruce. Ty stále svírají dlaně Hughíka…

Efektní začátek je ale jenom začátek. Ennis v tomhle svém dílku čtenáře nešetří, ba nakládá jim měrou vrchovatou. Mnohdy přidá, co se do nich vejde… I ostatní členové protisupráckého týmu stojí za to, je vidět, že si autor dal na téhle atypické týmovce opravdu záležet. Také z toho důvodu má první kniha trošku delší rozjezd, Ennis je zkušený vypravěč a nikam nespěchá. Abyste si hrdiny oblíbili, musíte o nich vědět pár věcí. Expozice Bandy je povedená, Ennisovy psychopaty si zamilujete na první pokuk.

V Bandě dosahuje demytizace superhrdinů skutečně netušené rozměry. Podobné sklony se sice u Ennise daly pozorovat již delší dobu (jeho Hitman se s maskovanými také nemusel), ale tentokrát záchvat propuknul naplno. Pravda, jedná se o dobře cílený a koordinovaný výhřez nenávisti vůči všem, kdo nosí spodní prádlo přes elasťáky, ale to mu neubírá na šokující bezbožnosti. Přitom se jedná o Gartha Ennise, takže je jasné, že i ty nejbrutálnější scény budou hodně komické (překlad Darka Šmída nic neubírá působivosti, ba naopak). Banda konečně dorazila do Českých knihkupectví a nebude to náhoda, že vyšla den před Valentýnem…