Tajné dějiny 20. století pod dohledem Planetary

název knihyDo všech koutů světa a jiné povídky

počet stran153 stran

isbn vydání978-80-7461-260-2

Nakladatelství BB art vyplňuje další bílé políčko na mapě anglosaského komiksu a pouští se do vydávání komiksové série Warrena Ellise s názvem Planetary. Podtitul zní Do všech koutů světa a jiné povídky, což čtenáře připravuje na skutečnost, že nepůjde tak docela o jednolitý příběh. Ellis má nejen díky svému Transmetropolitanovi pověst skvělého scenáristy a Planetary je jedním z těch komiksů z 90. let, které jsou dobře zapsány.

Náhodou rozhodně není ani skutečnost, že předmluvu ke komiksu napsal legendární Alan Moore (i když se v ní pouští do lehce ukřivděného filozofování nad budoucností komiksů, jejichž směřování se mu příliš nezamlouvá - takže se jeho předmluva hrdě řadí mezi desítky dalších nanicovatých komiksových úvodníků). Planetary má totiž ledasco společné s jeho slavnou Ligou výjimečných.

Další mizerná předmluva

V té Moore představil skupinu nadaných jedinců (v jeho případě šlo o slavné literární postavy), kteří potají bojují s nebezpečenstvími směřujícími proti celému lidstvu. Děj je zasazen do konce 19. století a tvoří jeden ze základních pilířů tzv. steampunku. Ellisova hlavní myšlenka není příliš vzdálena, mění se pouze kulisy, a to na současnost. Přičteme-li fakt, že v době vzniku Planetary byla populární Akta X a Ellis vždycky tíhnul ke sci-fi, začínáme pomalu tušit, kam se bude komiks ubírat.

Záhy začne být jasné, že Ellis má se svým nápadem velké plány, které rozhodně neprozradí v první knize - na to je příliš zkušeným scenáristou. Čtenář proto dostane jen jakýsi předkrm, pár lehce souvisejících a lehce nesouvisejících příběhů, které jej mají navnadit, než přijde pořádné zasvěcení o organizace Planetary, o které toho vlastně zatím moc nevědí ani hlavní postavy. Čtenář je na tom ještě o poznání hůře, ten neví prakticky nic ani o hlavních postavách - tedy až na to, že jsou výjimečné a nejsou to žádná ořezávátka.

Tajemství původu

Bubeník umí komunikovat se stroji, Jakita Wagnerová je sama o sobě bojovou jednotkou a Elijáš Snow (asi i kvůli popularitě Hry o trůny zůstalo jeho příjmení nepřeloženo) je ten nový, hlavní, kolem kterého se začne co nevidět všechno točit. Tuto trojici zaměstnává tajemná a všemocná Planetary, která působí jako paranormální archeologická organizace pátrající po tajných dějinách 20. století.

Což o to, nápad je to pěkný. Ellis má i originálnější nápady, ale s jeho talentem se dá očekávat, že z něj vymáčkne maximum. Bohužel v první dílu se tak nestane. Kulisy, které si vybírá, působí jemně řečeno pouťově. Obrovské příšery na japonském ostrově (kdo by neměl rád Gappu, ale stejně), tajný bunkr tajné skupiny bojovníků se zlem, duch mrtvého policisty v Hongkongu…

Kam se vypravíme příště

Z toho všeho prosvítá nějaký další plán. Ellis ví, co chce a kam se chce dostat, ale máme-li celou první knihu brát jenom jako expozici, je neúnosně dlouhá. Alan Moore si v úvodu stěžuje, že se celé médium mění. Asi to bude pravda, protože po necelých patnácti letech působí celá první kniha Planetary tak trochu vousatě a čtenář se celou dobu ptá, kdy už to začne? Kdy už konečně Ellis spustí tu palbu, na kterou jsme u něj většinou zvyklí?

Každopádně můžeme být rádi, že se BB/art do Planetary pustil, protože další díly zcela jistě chytnou dech, a tudíž se máme nač těšit. Už v první knize Ellis odhaluje hlavní motiv, ale blíží se k němu velikou oklikou. Uvidíme, co se stane, až dojde k přímé konfrontaci.