Táborská tajemství ožívají

název knihyMrtvá šelma

nakladatelstvíPLUS

rok vydání2015

počet stran323 stran

isbn vydání978-80-259-0382-7

Česká detektivka žije! A to i přes množství mrtvol pro tenhle žánr typické. Poslední dobou jí čerstvou krev do žil vlévají autoři, kteří ve svých původních žánrech rozhodně za žádné mrtvoly neplatí. Seznamte se s panem a paní Walkerovými.

Pan Walker (Jiří W. Procházka) přinesl do Čech kyberpunk a jednou či dvěma knihami se etabloval jako živoucí legenda. Paní Walkerová (Klára Smolíková) se zase propsala na pozici úspěšné autorky dětských knížek a večerníčků. A vzala si pana Walkera za muže. Předtím již spolu počali, a to psáti knihu v žánru oběma z nich možná autorsky, nikoli však čtenářsky vzdáleném. Uběhlo o něco více než 9 měsíců (rychlost psaní páně Walkera je pověstná), ale nakonec se zrodily Souřadnice zločinu 1 s podtitulem Mrtvá šelma.

Téměř podle skutečných událostí

Pokud jste se náhodou nedostali na velkolepou společenskou událost, kterou byla svatba pana a paní Walkerových, a chtěli byste je osobně poznat, není nic jednoduššího, než si zakoupit Mrtvou šelmu. Po několik následujících večerů se vám budou oba autoři procházet po obýváku či ložnici a vůbec nevadí, že si přitom budou říkat Robert Štolba a Berenika Weissová. Zvláště Štolba mluví, přemýšlí, vtipkuje a snad i vypadá jako jeho literární otec. A ono to vůbec není na škodu. Obě hlavní postavy jsou díky tomu neskutečně životné – mnohem víc než ve většině knih, ať už detektivních nebo jiných – což celý zážitek posouvá na úplně jinou úroveň.

Když se dva špičkují…

Berenika Weissová je poněkud zakřiknutá kurátorka táborského muzea a svobodná matka, ale pod povrchem v ní dřímá silná a rozhodná žena. A kdo jiný by ji měl probudit, než buldozer Štolba, který nebere ohledy na nikoho a na nic kromě láhve. Komunikační tanečky mezi dvěma tak odlišnými osobnostmi jsou nesmírně zábavným kořením knihy, pnutí mezi nimi se od averze z nucené spolupráce postupně mění v náklonnost… ale nebudeme vyzrazovat příliš.

Vyprávění ze dvou pohledů mohlo snadno skončit nepřehlednou katastrofou, ale pan a paní Walkerovi ukázali téměř nadlidskou sebekontrolu a cit pro editaci. Za hladce navazujícími kapitolami a v plynulých přechodech mezi jeho a jejím pohledem jsou vidět probdělé noci plné kompromisů, kdy si autoři nepochybně přepisovali navzájem texty a snažili se ze dvou odlišných přístupů, jazyků a světů vytvořit jeden koherentní. A povedlo se jim to na výbornou.

Táborská tajemství

Tábor je jako dějiště první knihy ze série Souřadnice zločinu nadmíru vhodný, nejen proto, že jej bývalá pracovnice zdejšího muzea Klára Smolíková zná jako své boty (v příštím díle se podíváme do rodiště pana Walkera). Stačí zmínit jméno Tábor a většině čtenářů naběhne husí kůže a napjatě očekávají, jaká kališnická tajemství vyplují po staletích na povrch. A autoři neváhají tuhle tajemnou atmosféru lít do knihy po hektolitrech.

K sestavování samotného detektivního případu přistupují poučeni a ani ve své žánrové prvotině se nedopouštějí školáckých chyb. Klubka se splétají, čtenáři váhají a jsou sváděni ze stopy a vrahem není zahradník.

Mrtvá šelma se po všech stránkách povedla a nutí zopakovat zvolání: česká detektivka žije! Věříme, že pan a paní Walkerovi neusnou na vavřínech a druhý díl, Stříbrná iniciála, se narodí již brzy.