Superman dvakrát jinak aneb Když už to lítá…

V kinosálech se opět prohání Superman (nový, lepší, otloukanější), a tak je načase podívat se i na Knihožoroutovi na nejnovější komiksy s mužem z oceli v hlavní roli. Budeme se věnovat hned dvěma titulům z nakladatelství BB/art, které se posledního syna Kryptonu ujalo v Česku snad ještě lépe než Metropolis.

Začněme novinkou s názvem Poslední syn, která vyšla k premiéře filmu, což má svůj důvod. Podobně jako v něm, také zde se řeší invaze generála Zoda, zločince uvrženého za vzpouru do zóny přízraků (známe již z druhého filmového pokračování Supermana z roku 1980), který se osvobodil a rozhodl se ztrestat nejen Kal-Ela, ale také celou planetu zemi, která mu poskytla útočiště.

Na rozdíl od filmu jdou scenáristé Geoff Johns (v současné době jeden z nejoblíbenějších scenáristů superhrdinského komiksu) a Richard Donner (režisér filmu Smrtonosná zbraň) na zápletku pěkně od lesa. V centru Metropolis přistane kryptonská loď, na jejíž palubě Superman objevuje chlapce, který dokládá, že Clark Kent není posledním potomkem kryptonské rasy.

To pochopitelně vzbudí rozruch a o chlapce projeví zájem nejen sám muž z oceli, ale také vláda USA a Lex Luthor, kterému by se malý Kryptoňan velmi hodil pro naplnění jeho nekalých plánů. Vzápětí se ukazuje, že chlapec byl pouhým předvojem. Jen díky němu se podařilo otevřít zónu přízraků a kryptonští zločinci zaplavují Zemi, porážejí všechny metalidi planety a uvězní Supermana tam, odkud právě přišli.

To všechno se odehrává ve skvělé kresbě Adama Kuberta a čtenáři je už po pár stránkách jasné, že kdyby byl nový filmový Superman adaptací tohoto komiksu, nebylo by si v kině nač stěžovat. Komiks pravda neobsahuje tolik jímavých scén jako film, ale namísto patosu předvádí chytrý příběh, který dává zapomenout na černobílý charakter muže v červené, modré a žluté. Kdyby pár týdnů před Posledním synem nevyšel Action comics Superman a lidé z oceli, mohli bychom s klidem říci, že Poslední syn je tím nejlepším, co se u nás ze Supermana objevilo.

Grant Morrison nenechá Supermana létat

Jenže Action comics, který odkazuje na název časopisu, ve kterém se Superman objevil vůbec poprvé, je v Česku také k zakoupení a nedá se přehlédnout. Morrison, který místy nesnesitelně řádí v komiksech věnovaných Batmanovi, dostal šanci také u Supermanů. A na rozdíl od netopýřího muže ji nepromarnil. Rozhodl se pojmout Supermana jinak, než tomu bylo v posledních letech zvykem, a vrací se ke kořenům.

Jeho Superman je spíš kříženec Spider-Mana a Harryho Pottera než onen hrdina se širokou bradou, kterého všichni tak dobře znají. Dokonce i spodní prádlo má na správné straně kalhot a vystačí si s tričkem s krátkým rukávem. Bydlí v pronájmu a jako novinář bojuje svými články s mafií. Jeho alter ego přitom v Pozemšťanech zatím nevyvolává správné emoce - lidé se jej bojí a nejraději by se ho zbavili (stejně jako armáda). Na(ne)štěstí se objevuje Brainiac, protentokrát opět sběratel světů, který má na svědomí zkázu Kryptonu, jenž se rozhodne uložit do své sbírky Zemi (a tím ji zničit). Zastavit jej může jedině Superman…

Zatímco první komiks, o kterém jsme dnes psali, řeší jeden poměrně přímý příběh, Grant Morrison se zde představuje jako obratný žonglér a ve vzduchu má hned několik míčků, se kterými obratně předvádí nejrůznější triky. Netradičně pojatý Superman a netradičně podané reálie, které každý fanoušek sice zná, ale v novém podání si je rád prohlédne znovu.

Morrison také vhodně pracuje s časovou perspektivou a příhodně osvětluje minulost svého Supermana (v základních rysech je stejná, ale najdeme celou řadu nových prvků). A nejde jen o časovou perspektivu, ale také o cestování v čase (což je v supermanských komiksech oblíbená část zápletky). Všechno je přitom přehledné a skvěle čtivé. Trošku zmást může čtenáře až antisupermanovské vojsko, ale není potřeba se znepokojovat. Všechno nakonec dobře dopadne a vy se seznámíte se Supermanem, jak ho ještě neznáte.