Sorry: Omluvenky na počkání

Sorry - pod tímto názvem vyšel v Argu v roce 2012 román německého autora Zorana Drvenkara. V Německu je autor chorvatského původu velmi úspěšný a obdržel mnoho literárních cen, především za tento psychologický detektivní román.

Omluva za všechny prachy

Na první pohled nás upoutá obálka knihy s obrázkem ukřižovaného těla. Takový expresivní obraz nás nenechává na pochybách, že půjde o nevšední příběh. Autor nás přivádí do současného Berlína. Tam žijí čtyři mladí přátelé: Tamara, Franke, Kris a Wolf. Znají se už od dětství, tak trochu se potácejí životem, všichni doufali v lepší práci, naplněný život, vlastní rodiny. Jejich cesty se během dospívání rozdělily, ale pak je spojí myšlenka na společné podnikání. Založí si agenturu s názvem Sorry, která se lidem za peníze a na objednání omlouvá. Za lidi, kteří něco provedli a je jim to trapné, nebo se stydí za páchanou nevěru i jiná příkoří. Firma je velmi úspěšná, přátelé si mohou dovolit koupit vilu na břehu berlínského jezera, kam přemístí sídlo firmy. Zdá se, že se život dostává na správnou kolej.  Jenže jednoho dne přijde zvláštní objednávka na omluvu. Úkol zněl jasně - omluvit se mrtvole a poté zamést stopy. A hra na kočku a myš začíná.

Samotáři z Berlína

Kniha je napsána velmi svižným stylem, překlad je kvalitní, bohatá je i jazyková zásoba. Příběh má několik rovin a několik hlavních postav, které vyprávějí svůj příběh. Každá postava si s sebou nese své hříchy, smutky, tajemství, která se jen pomalu rozplétají. Kapitoly jsou nazvány vždy podle vypravěče, který je zrovna na tahu. Vedle čtyř hlavních hrdinů, zaměstnanců agentury Sorry, se setkáváme ještě se dvěma tajemnými postavami .Důmyslná zápletka se jen pomalu rozplétá a až do posledních stránek románu nechává čtenáře v napětí.

Čas vyprávění se točí dokola ve smyčce. To může být chvílemi pro čtenáře až matoucí, někdy je potřeba se vracet, abyste si osvěžili jména, děj, situace. Při čtyřech stovkách stránek to může být problém. Co by dále mohlo čtenáře znepokojit, je fakt, že příběh nemá jednoho hlavního hrdinu, kterému bychom drželi palce, tajili dech nad jeho osudem. Každý ze samotářů prožívá své trable. Násilí a stínů z minulosti je možná až příliš.

Něco na tom Drvenkarovi je

Sorry není klasická detektivka ani román. Nečekejme love story, ani existenciální drama. Najdeme od každého trochu. Knihu lze označit za thriller. Napínavý, zneklidňující, chvílemi šokující. Nic není černé, ani bílé, ale pestré. Možná není náhoda, že se příběh odehrává v kosmopolitním Berlíně. A čtenář, který má rád inteligentní, netradiční styl, bude nadšen.