Skončete to se Scottem Pilgrimem!

Je to tu, Scott Pilgrim se musí postavit poslednímu ďábelskému klukovi, aby mohl konečně zůstat s Ramonou. I když... Ramona přece od Scotta odešla na konci pátého, předposledního dílu. Tak kde začátek velkého finále až drasticky populárního komiksu zastihne hlavního hrdinu? Nu, kde jinde než v těžké depresi...?

Film Scott Pilgrim je skvělý zejména proto, že sjede všech sedm knih za jediný večer. Filmoví tvůrci měli naštěstí tolik rozumu, že komiksový příběh nerozdělili do více částí. Ale papír snese více než film, navíc komiks je zábavné médium, to se nějak přežije. Autor Brian Lee O´Malley dokonce uvádí, že poslední díl zvládnul v rekordním čase.

Není se čemu divit, příliš děje už v něm nenajdete, protože jakmile se Scottovi podaří vyhrabat z deprese (ono se mu to ani moc nepodaří, ale sled událostí jej vrhne kupředu), bude tu už jenom akce, akce a zase akce. Není to na škodu, a to ani v okamžicích, kdy se cestuje podprostorem skrz Ramoninu kabelku a další boj probíhá v dívčině hlavě.

Krásná nelogika japonského komiksu

O´Malley si v posledním dílu bere za předlohu japonský komiks více než dříve a jeho dějové zvraty jsou již pro západní kulturu poněkud hůře stravitelné. Gideon, hlavní padouch, si ukládá svoje expřítelkyně do ledových krystalů, aby je později... To ale vlastně ani není pro recenzi podstatné. Důležitější je říci, že pokud je tohle onen ztělesněný ďábel, na kterého se předchozích pět knih čeká, tak je to trochu zklamání.

Gideon je v podstatě ještě větší ubožák než Scott Pilgrim, který aspoň dokázal splašit během předchozích dílů jeden náhradní život (což se Gideonovi viditelně nepodařilo). Na konci se poperou všichni se všemi a nikdo si není jistý tím, co vlastně získal (snad kromě kupy drobáků, která vypadla z Gideona v jeho bídném konci).

Zazvonil zvonec (třískli do něj mečem)

Epilog příběhu je trochu rozpačitý, inu je to těžké loučení po všech šesti dílech... Když pak Scott společně s Ramonou skočí do neznáma, čtenář si oddechne. Přežili jsme nejen všech sedm ďábelských kluků Ramony, ale přežili jsme až do konce. Pravda, někteří čtenáři mohou mít potřebu Pilgrimovi za jeho floutkovství fyzicky ublížit, ale vzhledem k tomu, že nakonec poznal velkou lásku, necháme ho zmizet. Snad se nevrátí. A Kudlanka Čau? Inu jak už to s takovými bývá, i ona dospěla a pochopila, že Scott pro ni není ten pravý. Stejně bychom se mohli rozloučit i s ostatními hrdiny. Někde tam jsou a žijí svoje kanadské životy.

Na závěr lze snad dodat už jenom tolik, že všeho moc škodí. To, co působilo první tři díly svěžím dojmem, mělo ke konci co dělat, aby za sípání dýchavičných plic sotva přetrhlo cílovou pásku. Ale cílovou skupinou jsou zejména teenageři a ti vydrželi i všechny filmy Stmívání. Scott Pilgrim je vlastně v porovnání s metrosexuálními upíry bezva kluk. Pokud už jste s Pilgrimem začali, není šestý díl důvodem, abyste to s ním nedoklepali až do konce.

Tagy:komix