Sága – jak by chutnal dort, kdyby to Pejskovi s Kočičkou vyšlo

Komiks Sága Briana K. Vaughana je neuvěřitelnou směsicí stylů i žánrů. Fantasy i space opera, drama meziplanetárního konfliktu, k tomu duchařské historky a pochopitelně velká láska (včetně mezidruhového sexu)… Jeden z nejoceňovanějších komiksů posledních let se konečně dočkal české podoby.

Briana K. Vaughana se jen tak nezbavíme. Sotva dovydával BB/art jeho komiksovou řadu Y: Poslední z mužů, už se na nás řítí ve světě ještě o poznání úspěšnější Sága. Zatímco v prvně jmenovaném komiksu autor zeširoka popisuje, jaká zábava nastane, když na Zemi po tajemné katastrofě zůstane jen jediný muž, Sága jsou tak trochu Hvězdné války, Incal a Romeo a Julie.

Vaughan patří k nejpopulárnějším komiksovým scenáristům současnosti. Nebo minimálně nejoceňovanějším. Každá jeho práce přitahuje pozornost a diplomy. Nejinak je tomu i se Ságou. Zatímco v Česku máme k dispozici její první díl, v USA se od roku 2012, kdy začala vycházet, dostali už k sešitu číslo 27 (české vydání obsahuje prvních šest z nich). V roce 2013 i 2014 pak Vaughan za svůj nejnovější projekt posbíral celou řadu cen včetně nejednoho komiksového Oscara, tedy Eisner Awards. Proč je Vaughan tak populární?

Jedním z důvodů je schopnost nekomplikovaně vyprávět komplikované věci, tedy skvělé zvládnutí práce s komiksovým médiem, do kterého bravurně transformuje své příběhy. Další kladné body pak uhraje za „roztomilý“ humor, který jeho komiksy také provází. Vlastně i postavy jsou roztomilé, trochu jako klišé v jeho případě vyznívá hlavní kladný hrdina, jenž je zároveň i hlavním a ukázkovým nekňubou. Přesněji užvaněným nekňubou, na kterého se nelze zlobit.

Láskou proti rasismu

Yorick, hlavní postava řady Y: Poslední z mužů, dlouho odmítal zbraně a vůbec se stavěl proti násilí. Marko, hrdina Ságy, by klidně mohl být Yorickovým rodným bratrem (tedy až na ty rohy na hlavě). Rodový meč odmítá vytáhnout z pochvy, válečného konfliktu proti jiné rase se také nechce zúčastnit. Naproti tomu provozovat mezidruhový sex mu proti mysli nebylo, a tak se jemu a Alaně narodí rohatá holčička. Tím vlastně celý komiks začíná.

Pokračuje úprkem přes planetu, na které zuří válečný konflikt jejich domovských světů, pro něž jsou oba najednou vyvrženci, kterých je potřeba se zbavit – inu hanobení rasy je hanobení rasy. Z jemných náznaků se dá vytušit, že sotva narozené děvčátko má být klíčem k míru v galaxii, tedy alespoň pokud se dožije nějakého rozumného věku, čemuž se snaží zamezit hned několik zájmových skupin, v nichž je alespoň pro začátek poněkud obtížné se zorientovat.

To ale nevadí, Vaughan má evidentně všechno promyšlené a dříve či později se vše propojí v dokonalém kosmickém celku, jenž odhalí vyšší záměr veškerenstva. Tedy scenáristy. Velkým pozitivem Ságy je skutečnost, že je psána s nadhledem a odstupem. A také s evidentní touhou „nacpat“ do příběhu všechno, co má autor scénáře rád. Z toho důvodu jsou tu mimozemšťané, magie, duchové, příšery, kosmické lodě, meče, cyborgové, nájemní lovci lidí i planeta pro sexuální turistiku. A to jsme teprve u prvního dílu. Dá se jen těžko odhadnout, co bude následovat, ale vzhledem k nadšení, jež ze Ságy v zahraničí panuje, je tohle všechno teprve začátek a Vaughan má plný rukáv kosmických atrakcí, které hodlá postupně představovat.

Zatajit čtenáři nelze ani skutečnost, že Vaughan píše „milé“ komiksy. Jeho postavy jsou sympatické, dialogy jsou živé, a i když tu a tam dojde k nějakým ukrutnostem, jsou překryty špičkováním hlavních postav, které se kromě těch nejtěžších situací chovají, jako by byly na školním výletě v sousedním okrese a vůbec jim nešlo o život. Autora jejich psaní zjevně baví a snaží se, aby na tom byli stejně i jeho čtenáři. Více než podstatně mu v tom pomáhá i kresba Fiony Staples, která svou líbivostí dokáže zaujmout celou škálu čtenářů i čtenářek. Pravda, místy je její podání poněkud sterilní, ale vzhledem k zacílení na tak širokou cílovou skupinu je tento nedostatek zřejmě nutným zlem, jež zanikne v ohňostroji lehké konverzace a dějových zvratů, které Brian K. Vaughan, váš scenárista ze sousedství, vymýšlí jen a jen pro potěšení nás čtenářů.