Rajská zahrada ovoce nenese

název knihyRajská zahrada

nakladatelstvíODEON

číslo vydání2. vydání

počet stran234 stran

isbn vydání978-80-207-1579-1

Málokterý americký autor u nás i v dobách minulého režimu vycházel tak pravidelně, jako Ernest Hemingway. Což bylo jistě způsobeno i Ernestovou sympatií ke Castrově revoluci na Kubě, jeho levicovým zaměřením i angažovaností ve Španělské občanské válce.

I proto je v Česku Hemingway poměrně známou veličinou, málokterý knihožrout nenarazil na jeho jméno, dílo a život - včetně tragického zakončení. 2. července roku 1961 si depresemi stíhaný (což je jen velice zkratkovité sesumírování podstatně komplexnějších událostí) nositel Nobelovy ceny strčil do úst ústí lovecké kulovnice - paradoxně totožné zbraně, již za účelem sebevraždy použil i Ernestův otec - a stiskl spoušť. Po autorovi, pro něhož bylo psaní největší životní láskou a vášní tak dozajista zbylo mnoho nedokončených textů. A jedním z nich je také román Rajská zahrada.

Ta dramata manželská

V něm velice intenzívně sledujeme po dobu několika dnů osudy čerstvých manželů Bourneových - spisovatele Davida a jeho novodružky Kateřiny. Zdánlivé idylická cesta po západních zemích starého kontinentu - jihu Francouzské Riviéry a severu Španělska však pomalu přerůstá v tuhé drama, které jako by vyšlo spíše z psacího stroje Hemingwayova souputníka a přítele Francise Scotta Fitzgeralda.

Spouští a režisérem tohoto dramatu je Kateřina - duševně nevyrovnaná, rozmazlená fiflena se zcela zjevnou bipolární poruchou, manipulativními choutkami a destruktivními sklony. Taková omalovánka pro psychologa. Není přitom překvapivé, kdo se stane Kateřininým terčem - David. Nejprve se jeho manželka v posteli i mimo něj vyvíjí v jakéhosi androgyna s chlapeckým účesem a podivnou sexuální praktikou, poté zcela spontánně a bez manželova vědomí jejich manželský duet rozšíří na podivný triplet přizváním krásné Marity, s níž se o Davida dělí.

A aby toho nebylo málo, vedlejší linii, v níž David píše autobiografickou povídku vycházející ze zážitků z Afriky, vyplňují jeho „daddy issues“ - vzpomínání na lehce despotického otce a vyrovnávání se s těmito životními kapitolami.

Hemingwayovské kontroverze

Málokterá Hemingwayova kniha se potýká s takovou kontroverzí jako Rajská zahrada. Na vině přitom není otevřená sexualita knihy, ale její vznik samotný. Hemingway na textu pracoval od roku 1946, tedy celých 15 let. Kniha přitom byla publikována až čtvrtstoletí po jeho smrti. Jenomže podle autorových životopisců Hemingway napsal celých 48 kapitol knihy o celkových 200 000 slovech, zatímco nakladatelství Charles Scribner’s Sons vypustilo knihu o 30 kapitolách a 70 000 slovech - editor knihy tedy markantně seškrtal. Logicky bez autorova vědomí.

Tím však záhada a konspirace kolem Hemingwayova posledního díla nekončí. S nakladatelem podle všeho na vydání knihy pracoval i Ernestův syn Gregory, sám člověk se spisovatelskými ambicemi - ostatně o svém otci napsal memoár Papa: A Personal Memoir.

Je tedy otázkou, zda se do přípravy textu nezapojil kromě škrtů i připisováním - právě kapitoly s otcovskými traumaty se této teorii dost přiklánějí - především proto, že postavy v Hemingwayových dílech se s těmito problémy takřka nikdy nepotýkají. Narozdíl od neúspěšného spisovatele Gregoryho, který má na svého dominantního, machistického otce-lovce jistě mnohé vzpomínky. Je tedy otázkou, nakolik je „poslední Hemingway“ doopravdy „Hemingwayem“.

Fakt, že se Hemingway nepodílel na finalizaci Rajské zahrady je však notně znát i jinak. Autorův legendární styl - minimalisticky úderný, osekaný na dřeň (však také Ernestova nejčastější rada spisovatelským a novinářským aspirantům zněla:  "Všechno, co musíš učinit, je napsat nejopravdovější větu, kterou znáš.") - se mnohdy nemile roztahuje a bředne, témata kapitol se často opakují a románu chybí tempo či výraznější vrcholy.

Rajská zahrada tak ani zdaleka nedosahuje kvalit Hemingwayovách nejlepších děl - ovšem pro zkompletování si obrázku o legendárním autorovi je doslova nutností.