Poslední valčík s mrtvým zabijákem

Mysleli jsme, že si dáme od Gartha Ennise a jeho komiksů na Knihožroutu na chvíli pokoj, ale nedá se nic dělat, BB/art vydal epilog k Hitmanovi s názvem Pár vražd navíc.

Vzhledem k tomu, že dokládá některé teze z recenze na komiks Banda uvedené v minulých týdnech, bylo zapotřebí recenzi napsat. Navíc ukončený Hitman měl stále několik nedořešených záležitostí jak v příběhové, tak v „ideologické“ rovině, které napravuje právě vydaný komiks a byla by škoda nereflektovat „konečné zúčtování“.

Hitman je, tedy vlastně byl, neboť jej na konci poslední regulérní knihy série zastřelili, nájemný zabiják, který však přijímá jen zakázky na skutečné padouchy a zločince. Kromě toho má superchopnosti - rentgenový zrak a s vypětím všech sil umí číst myšlenky. Zajímavé přitom je, že všichni vědí, že je Tommy Monaghan získal během epizody s jakýmisi mimozemšťany, ovšem nikde nebylo řečeno, jak k tomu vlastně došlo.

Kdo za to může?

A právě touto událostí začíná posmrtná Hitmanova kniha. Ukáže se, že šlo o jakési mimozemské parazity, s nimiž se potýká celé univerzum DC a Hitman je jakýsi vedlejší produkt jejich řádění na Zemi, kterou ostatně málem srovnají se zemí, tedy… víte, jak to myslíme. Celková situace však není zachycena, k dispozici je pouze výseč patřící Hitmanovi. V tomto příběhu vystupuje i démon Etrigan, s nímž jsme se mohli setkat mj. také v Sandmanovi a Bažináči.

A právě Etrigan se ukazuje jako největší potíž celé knihy Pár vražd navíc. Proč? Protože překladatel Richard Podaný, který jej doposud vždy překládal. On se totiž Etrigan vyjadřuje zásadně ve verších a ty z komiksových překladatelů zvládá nejlépe právě Richard Podaný. S Hitmanem ale nemá nic společného, tudíž je logické, že veršovánky překládal někdo jiný. Je pozoruhodné, jak překladatelova kvalita vynikne na knize, na níž nepracoval. Nedá se říct, že by byl výsledek mluvy veršujícího démona v Hitmanovi vyložený propadák, ale zatímco doposud Etrigan vystupoval jako mistr verše, je z něj v tomto případě lehce retardovaný písničkář. Ale není každý den posvícení.

Lobo, Eastwood a Ennis

Vraťme se zpátky k recenzi příběhu. Za zmínku stojí třeba dnes již klasický crossover mezi Hitmanem a Lobem, další hvězdou univerza DC. Je jen logické, že neporazitelný Lobo, vládce ultimátní mluvy a kovového háku, dostane v Gothamu těžkou a zaslouženou nakládačku. A je evidentní, že překlad Lobových hlášek sedl překladateli také daleko lépe než Etrigan.

Další příběh - Dokážeš mluvit skrz zuby - je poctou Clintu Eastwoodovi, k jehož fanouškům patří nejen scenárista Garth Ennis, ale také Tommy Monaghan. Odehrává se kdesi na americkém venkově poblíž mexických hranic, kde je pořád horko podle teploměru i zcela metaforicky. Tommy si má vydělat devadesát tisíc dolarů, ale ukáže se, že by se zpronevěřil svým zásadám, a tak práci odmítne. Jenže tou dobou je až po krk v problémech…

Tento příběh je zásadní pro osvětlení morálky Tommyho Monaghana i celkového ladění komiksu. Ennis se zpovídá nejen ze svojí lásky k Eastwoodovi a jeho tvorbě, ale také z toho, že vždycky musí být pravidla mocnější síle peněz. Právě zde - v moderním westernu - je klíč k celé řadě Hitman. A také k její popularitě (mj. brnká na stejné struny jako Ennisův legendární Preacher). Odhaluje kořeny vyprávění vyrůstající z klasických kovbojek i filmů, které těžily z jejich poetiky. Garth Ennis je sice Ir jak poleno, ale na westerny nikdy nedal dopustit.

Kdo bude ten spravedlivý

A už jsme u posledního a nejpodstatnějšího příběhu Na temné straně. O Ennisově vztahu k superhrdinům jsme psali v recenzi na komiks Banda, kde si s kostýmovanými ochránci zákona a pořádku vyrovnává účty velmi osobitým způsobem (někdo by namísto slovesa vyrovnávat použil vytírat). v posledním příběhu ale konfrontuje Hitmana s nejslavnějšími superhrdiny jeho univerza, s JLA, ameriskou ligou spravedlnosti.

K Zemi se blíží průzkumná loď NASA, na jejíž palubě zachytil sken stejnou mimozemskou nákazu, kterou byl zasažen Hitman. Z toho důvodu jej Batman přivede, aby pomocí testů přišli na řešení zapeklitého problému, jak se vypořádat s vetřelci.

Shodou okolností přijde celá liga o superschopnosti a od zkázy dělí lidstvo pouze Tommy Monaghan a jeho pistole. Opět silný westernový okamžik, navíc Tommy je v očích všech zúčastněných vyvrhel a zločinec - pouze Superman s ním má naprosto kladnou zkušenost, kterou odmítá ve světle nových informací jen tak odmrštit.

Ennis jde na celou věc chytře a díky tomu vytvořil dokonalý epilog pro povětšinou lehce laděnou řadu. Morálka nadlidí je jiná. A i když je lepší, působí často nelidsky. Na druhou stranu Monaghan je v podstatě vraždící monstrum, které se chová velmi lidsky. Na konci knihy Pár vražd navíc najdete nejen rozhřešení pro Hitmana, ale také pro samotného Gartha Ennise. Hitman odchází se ctí.