Pořádně rozjetý Horymír

název knihyPohádka o Horymírovi

nakladatelstvíPetr Prchal

isbn vydání978-80-87003-35-0

Ilustrátorka Lucie Seifertová pokračuje ve své edici Dějin pro nejmenší Pohádkou o Horymírovi. A zdá se, jako by ji série bavila víc a víc - z trojice zatím vyšlých dílů (Karel IV, Bruncvík) má Horymír největší švih.

Kresba je čím dál divočejší, expresivnější a uvolněnější, jakoby výtvarnici ruka jezdila po papíře stejně rychle, jako se báje vypráví. Skok Šemíka z vyšehradské skály je rozfázován skoro jako na filmovém políčku a pokud rychle otáčíme stránky, máme pocit, že se kůň se svým jezdcem řítí skoro na nás, že nás olízla vyšplouchnuvší voda z Vltavy. Od chvíle, kdy je Horymír odveden na popraviště, se tempo obrázků zvyšuje (zamotané krky Horymírovy popravčí čety, které nestíhají sledovat překvapivý Šemíkův obrat a následný husarský kousek), aby se na vteřinu zklidnilo “záběrem” na podřimujícího rybáře, který za chvíli okusí mocný šplíchanec vody po Šemíkově doskoku. Seifertová bezesporu využila efektu filmového střihu a upozorňuje, že poprvé se na legendrání skok díváme ze Šemíkova pohledu. Je ale třeba zdůraznit, že pohádka o Horymírovi není komiks, každý výjev má vlastní stránku.

V Horymírovi graduje Seifertové styl - jednoduché texty sotva o pár větách, která se omezují na suše sdělovaná na fakta (až na Horymírovo vítězné tůůdle! a barvité citoslovce uáááá, žbluňk a hop), kontrastují s vtipem a nadsázkou výtvarného zpracování. Samostatnou stránku - obrázek má líčení chřadnoucí krajiny, kde si lidskou úrodu rozebírají zvířata, zatímco se lidé v podzemních dolech věnují pachtění za zlatem. Myši se cpou obilím z popkornového kornoutu, zatímco třešně si ptáci servírují na porcelánu jako v restauraci a vyčerpaná vyhublá kráva žebrá do klobouku. Ve znamení vtipné zkratky se nese celý příběh.

Až půjdete s dětmi na Vyšehrad, vezměte Horymíra s sebou. Knížku lze zhltnout přímo na místě a pak se dohadovat, odkud ten Šemík skočil. Nudná vlastivědná vycházka tak okamžitě získá grády.

Pozici úspěšné popularizátorky české dějepravy a bájesloví (podobnou roli dříve plnily Kalouskovy Obrázky z českých dějin a pověstí) má už Lucie Seifertová zkrátka jistou. Zbývá jen tipovat, které střípky z dějin si vybere autorka příště. Ostatně právě vychází Cyril a Metoděj, o jejichž misi vlastně moc podrobností nevíme. Možná je to další příležitost obohatit si knihovničku.