Podívejte, letí další Batman!

název knihyBatman - temný rytíř.

počet stran202 stran

isbn vydání978-80-7461-355-5

Mezi nejlépe prodejné superhrdinské komiksy u nás patřily, patří a nejspíše vždy patřit budou ty, jejichž hlavní postavou je netopýří muž. Batman náleží i díky masivní filmové podpoře k nejoblíbenějším komiksovým hrdinům vůbec, a tak je vlastně s podivem, že k jeho masivnějšímu vydávání dospěla česká vydavatelství až nyní.

Není to tak, že by u nás Batman nevycházel, nebo že by vycházel málo. Rozhodně však vycházel nedostatečně. Ať vyšlo cokoli (až na pokusy nakladatelství Crew s černobílými starými příběhy nebo jejich ještě starší pokus Temný rytíř Temné město), jednalo se o sázku na jistotu. V současnosti však situace na trhu vypadá opačně - Batmana je najednou tolik, že začíná být problém všechny knihy sledovat.

BB/art totiž vydává nejen Batmana Granta Morrisona, ale také pěkně od začátku série z projektu New 52, který v roce 2011 znamenal revoluci v komiksovém vydavatelství DC. Dvaapadesát nejoblíbenějších řad začalo vycházet znovu od prvního čísla, došlo tedy k velkému restartu, který umožňuje začít znovu. Přiznejme si, že pro malé Česko je to přímo ideální situace, protože vybrat komiks, který by nebyl zatížený návaznostmi na desítky ba stovky předchozích pokračování, nebylo jednoduché.

Díky nastalé situaci se dostáváme do zajímavé dvoukolejnosti: stále ještě vycházejí komiksy z doby před restartem (Grant Morrison a jeho Batman a Robin navazující na R.I.P. a Batman a syn) a zároveň se rozjíždí nová éra, kterou prozatím prezentuje kniha Temný rytíř Temné děsy (další knihy budou následovat, z projektu New 52 vychází česky také Superman).

Co se Batmana a Robina týče, jedná se vzhledem k předchozím Morrisonovým batmanovským experimentálním počinům o příjemně sevřený příběh, který má rychlý spád i zajímavou zápletku. Batman je mrtev, na jeho místo nastoupil Dick Grayson, původní Robin, jenž donedávna vystupoval s vlastní superhrdinskou identitou Nightwing. Do Robinova kostýmu se navleče Batmanův syn Damian, který má o plnění otcových povinností diametrálně rozdílné představy než kdokoli, kdo kdy navštěvoval netopýří jeskyni.

Grant Morrison sice dá čtenáři hned několik pokroucených padouchů, ale pozornost se při čtení neustále stáčí ke vztahu Dicka s Damianem, který je všechno jen ne jednoduchý. Celá situace je o to komplikovanější, že spolu musí vycházet nejen lidsky, ale musí se naučit respektovat jeden druhého ve svých maskovaných životech.

Grayson má velké potíže vcítit se do role Batmana, a Damian mu to pochopitelně neulehčuje, protože Batmanovu masku si přeje zdědit sám - k čemuž dojde, pokud se mu podaří do ní dorůst. Současně si na nového Batmana musí zvyknout také policie a s ní celý Gotham. Ve městě navíc začal řádit Mr. Pig, distributor nové nebezpečné drogy a pán cirkusových zrůd. Bez jakýchkoli pochybností se jedná o nejčtivějšího Batmana z pera Granta Morrisona, a to i přes to, že opravdový Batman, Bruce Wayne, je v současné chvíli po smrti.

Děsy kam se podíváš

Prakticky souběžně vyšel ve stejném nakladatelství komiks Temný rytíř Temné děsy. Také v něm jde o prapodivnou drogu, kterou kdosi podává superpadouchům, kteří se po ní cítí ještě mocnější a silnější než obvykle. Tempo příběhu je ještě rychlejší než u Batmana a Robina a Bruce Wayne je zde v plné kondici (ano, jedná se o restartovaný komiks z New 52).

Drogu někdo (roztomilá dívka převlečená za bílého králíka) aplikuje vězňům v Arkhamu, a o zábavu je tak postaráno v celém městě. Příběh patří k oněm velkým a ambiciózním crossoverům, ve kterých se musí Batman postupně popasovat s celou gothamskou galerkou. V akci jsou totiž namočeni všichni jeho nepřátelé, a je pouze na něm, aby zjistil, kdo stojí v na vrcholu ledovce nebývale brutální aktivity.

Aby byl příběh zajímavější, objevují se na scéně také Flash a Superman, kteří mohou sehrát rozhodující roli v celém případu, jenž se začíná Batmanovi velmi záhy vymykat z rukou. Příběh trochu připomíná dnes již legendární a také u nás velmi populární komiks Batman Ticho a stejně jako on míří na masovější publikum - což bude podle všeho deviza celé komiksové události New 52.

Přesto Finchův Batman neurazí a prvočtenáře, na něž má bezesporu namířeno, zaujme více, než jakýkoli z Batmanů, kteří u nás letos vyšli. Spousta barev, kvalitní kresba, všichni superpadouši pohromadě… Co víc si může fanoušek přát?

Dokonce i na tuto otázku se v Temných děsech najde odpověď. Poslední sešit totiž obsahuje doplňující příběh k příběhu Soví tribunál, který vyšel nedávno v nakladatelství Crew. Vypráví příběh Pařáta, vykonavatele vůle tribunálu, a poskytuje pohled na nejpovedenějšího Batmana poslední doby z druhé strany. Takového Batmana chceme číst. Takového, u kterého se tají dech a u nějž se bojíme otočit další stránku, abychom se vyhnuli dalším děsivým překvapením.

Co říci závěrem? Batmana máme konečně dost. Zbývá se v něm zorientovat a oddělit zrno od plev. Naštěstí hrubou práci už odvedli čeští nakladatelé, a tak naši čtenáři dostávají do rukou vždy to lepší ze zámořské produkce.