Padouši padouchům

název knihyBatman detective comics.

počet stran184 stran

isbn vydání978-80-7507-018-0

Po restartu DC vesmíru a spuštění velkolepé akce NEW #52 se Batman utkával s jedním ze svých nejklasičtějších soupeřů za druhým - často i s několika padouchy najednou. Povětšinou však v jednoduchých a přímočarých scénářích tvářících se mnohdy jako laciná fanfikce, jejímž jediným účelem je, aby Batman v jedné kapitole stihl zrubat Jokera, Banea a x dalších.

Není proto překvapivé, že u fanoušků mnohem více zabodovaly příběhy s novými padouchy. Kupříkladu Soví dublet (Soví tribunál a Soví město) Scotta Snydera. Jelikož se nový Batman může opřít o enklávu povětšinou neexhibujících, nicméně na mainstreamové scéně velice zdatných kreslířů (Andy Clarke, Greg Capullo, Jock), je právě pojetí příběhu a scénář samotný tou hlavní proměnnou, která rozhodne o výsledné podobě.

Po prvních dvou dílech netopýří série „Detective Comics“, v nichž Tony S. Daniel v některých pasážích srážel temného rytíře až na hranici parodie, se ke scénáristickému kormidlu dostal John Layman. Pro mnohé by mohlo být jeho jméno neznámou veličinou, Detective Comics 3: Imperátor Penguin je první jeho knihou, která se dostala na pulty českých knihkupectví. Byla by však chyba se nechat odradit nedostatkem „hvězdného faktoru“ - však má na svém kontě Layman takovou lahůdku, jakou je černočerná hororová krimikomedie Chew.

Nový muž na scéně

Jeho příběh začíná v podstatě ve všedním duchu - Oswald „Penguin“ Copplebot se rozhodl získat si lásku Gothamského lidu. Což mimo jiné znamená vraždu Bruce Waynea, který hraje v současnosti prim v žebříčku sympatií díky svým štědrým dotacím čehokoliv dobrého, co se kolem něj jen otře. Čínští zabijáci sice nesplní svoji úlohu, ale jelikož je to právě Copplebot, kdo Waynea „zachrání“, tisk si svého nového hrdinu přeci jenom najde a Tučňák je na chvíli uspokojen.

Z podtitulu knihy by se mohlo zazdát, že právě Copplebot je jejím hlavním padouchem. Oswald však zmizí ze scény poměrně rychle a záhy se sám stane pouhou vedlejší figurkou v šachové hře o převzetí gothamského podsvětí, kterou s velkým přehledem vede Ignatius Ogilvy (který má reklamu dozajista v malíčku). Ač by se zdálo, že Batman zabředává do svých obligátních dobrodružství „najdi pachatele-zneškodni pachatele“, ve skutečnosti je výsledný obrázek mnohem komplexnější a zábavnější.

Layman se v Gothamu zabydlel velice dobře, jeho nové postavy baví, práce s těmi klasičtějšími funguje. Jeho bubliny sice nerozhýbají úsměvy čtenářů povedenými hláškami, Layman se soustředí čistě jen na příběh, ale to je ku prospěchu věci. Dokonce i doplňkové minipovídky (které jsou vždy v závěru sešitu) hlavní příběh poutavě rozvíjejí. Snad jen by mohl přidat na vypointovanosti zápletek, jejichž finiš je prudce odhadnutelný.

Přesto v jeho rukou dostala série Detective Comics parádní nový dech a nezbývá, než se těšit na její pokračování, v němž Imperátor Penguin a jeho nohsledi (Poison Ivy, Zsasz) Temnému rytíři dozajista zatopí.