O cizosti nových světů

Součástí Velkého knižního čtvrtku byla i kniha nakladatelství Labyrint Nový svět australského kreslíře Shaun Tana. Zatímco většinou je tato knižní akce doporučením „co číst“, v případě této knihy by mělo znít spíš „jak vnímat“. Příběh Nový svět neobsahuje jediné nám známé písmeno.

O to více možná upoutají na zadní straně desek slova českého výtvarníka Petra Síse, o kterém se v medailonku Shaun Tana dozvíme, že patří k jeho nejdůležitějším vzorům. A co říká výtvarník oceněný Andersenovou cenou? Říká, že Nový svět je kniha, kterou by si přál stvořit sám. Není se čemu divit. Vztah ve vyjadřování obou umělců je tak blízký, až se tají dech. Navíc Sís ví, jaké to je přijít na cizí místo a být de facto emigrantem. I proto mu musí být Nový svět tak blízký.

Shaun Tan vytvořil magickou knihu, která silně emocionálně působí na základní lidské tužby a potřeby. Touha po rodině, strach z neznámého, radost z objevování nových věcí, stud z nepochopení cizí kultury i stesk, nostalgický stesk v novém prostředí. To vše je v Novém světě podáváno naplno, až tvrdě, ale přitom velmi poeticky díky výtvarnému projevu autora, který si kromě Síse bere za vzor zřejmě i Salvatora Dalího, jehož vliv je zřejmý zejména při vyobrazování větších celků Nového světa.

Shaun Tanův hrdina se totiž nevypravil do známého místa, jeho cesta za hledáním prosperity jej zavedla do podivného města plného neskutečných tvarů, zvířat i věcí, již všichni symbolizují naprostou neuchopitelnost nového prostředí pro někoho bez zázemí a bez znalostí jazyka. Hrdina má v ruce kufr, který představuje jeho jedinou jistotu. V kufru je jeho domov, jeho rodina, a dokud jej drží v ruce, nemůže se stát nic strašného.

Naštěstí osud Tanova hrdiny je optimistický a čtenáři se mohou po mnohých peripetiích těšit na happy end. Do té doby jej ale čeká daleká cesta, v níž každý z kroků představuje nepřekonatelnou překážku. Nalezení ubytování, zjišťování, co se dá jíst a co ne, hledání práce, navazování prvních sociálních kontaktů, nevysvětlitelné chování a hrozby, proti nimž je ve svojí pozici naprosto bezmocný…

To všechno Tan vystihnul dokonale a přesně, což díky dokonalosti podání pochopí i ti, kdo se nikdy v podobné situaci neocitli. Shaun Tan zde popisuje archetypální příběh emigranta odkudkoli kamkoli, dokonce není ani podstatné, zda by příběh končil šťastně či ne. Zachycuje nezachytitelnost reality pro někoho, kdo se v ní ocitl mávnutím kouzelného proutku - nebo do ní připlul na zaoceánském parníku.

Přičteme-li i autorovu schopnost dávat svým obrazům neočekávané pointy, které jen podporují onu nejistotu a nezakotvenost v prostoru, uvědomíme si, že v rukou držíme velice znepokojivé dílo, které i přes svůj půvab skrývá řadu nepříjemných pravd o tom, čeho se ve skutečnosti bojíme a kým jsme.

Pokud Nový svět unikl vaší pozornosti, zcela jistě jej vyhledejte. O jeho kvalitách bude svědčit nejen to, jak často se k němu budete v myšlenkách vracet, ale také intenzita prožitku všech dětí, kterým dáte knihu do rukou (úspěch je zaručen). Podobně jako u knih Petra Síse jde při čtení Nového světa o zážitek na celý život.