Nejrychlejší superhrdina začíná v Česku trochu zprudka

název knihyFlash.

počet stran163 stran

isbn vydání978-80-7461-261-9

Pokud si myslíte, že se k nám dostali již všichni slavní superhrdinové, jste na omylu. Stále ještě zbývá vydat několik velikánů, kteří se už sice tu a tam mihli v nějaké superhrdinské týmovce, leč samostatného komiksu se v českém znění ještě nedočkali. Ale to se změní. Rychlostí blesku se na pulty knihkupectví přiřítil oblíbený hrdina Sheldona Coopera - Flash!

Flash je dalším zásadním superhrdinou amerického nakladatelství DC s celými desetiletími tradice, o kterém toho u nás kromě fanoušků nikdo moc neví. Přitom se jedná o hrdinu, který na stránkách komiksu povstal v těsném závěsu za Supermanem a Batmanem, a to už v roce 1940.

To však nebyl Flash, o němž je kniha nakladatelství BB/art s názvem Znovuzrození. Hlavním hrdinou je Barry Alen, který oblékal červený kostým se žlutým bleskem od roku 1956 (a který byl také úplně prvním hrdinou tzv. stříbrného komiksového věku) do roku 1985. Tehdy zachránil celou planetu Zemi a na jeho odchod se vzpomínalo v dobrém. Jak jinak, když byl mrtvý… Mrtvý na více než dvacet let, až do chvíle, kdy se komiksu chopil jeden z nejpopulárnějších komiksových scenáristů současnosti Geoff Johns (kterého známe z podobného přivedení k životu Hala Jordana, prvního Green Lanterna, Supermana - Utajeného počátku a dokonce i z Avengers, které psal pro konkurenci v nakladatelství Marvel).

Johns oplývá encyklopedickou pamětí, jež obsahuje obrovské množství podrobností o komiksových universech. Má zmáknutou každou drobnost, a navíc je produktivnější než králík. Komiksy sype z rukávu obrovským tempem. Nedosahuje sice scenáristických kvalit Brubakera nebo Bendise, ale tento nedostatek nahrazuje produktivitou.

Důkazem je i nový Flash. Hlavní událostí je sice návrat Barryho Alana, ovšem Johns neváhá přivést na stránky komiksu všechny, kdo kdy měli co společného s Flashem. Vězte, že pokud jste historií tohoto komiksu nepolíbení, budete mít o zábavu postaráno a budete jej muset číst aspoň 2x, abyste se v něm zorientovali a pochopili vztahy mezi jednotlivými členy Flashovic rozverné rodinky.

K tomu všemu je hlavním padouchem Reverse Flash, což je superpadouch z budoucnosti (ano, časem Flashové cestují velmi rádi), který má navíc stejný kostým, jen barvy má reverzně prohozené. Johns se do nového příběhu pouští po hlavě a je to skutečná jízda. Než se město stačí vzpamatovat z neuvěřitelné noviny o Barryho návratu, dojde k několika vraždám, které dozajista souvisí s novými událostmi.

Barry sám nemá tak docela jasno, proč je zpátky. Před dvěma desetiletími splynul se Zdrojem rychlosti, což je jakýsi maelström energie, ze kterého Flash a jeho následovníci čerpají rychlost. Právě ten je stále velkou neznámou a od síly kontaktu s ním se odvíjí míra schopností všech, kdo kdy běhali světem s bleskem na prsou.

Traduje se historka z Comics Conu v San Diegu, kdy Geoff Johns odtajnil svoje budoucí plány a ohlásil svůj nástup k sérii. Na dotaz, který z Flashů bude v jeho sérii vystupovat, odpověděl docela pyšně, že všichni. A je tomu přesně tak. Ed Brubaker ve svém Captainovi Amerikovi také zapojil všechny, kdo kdy nosili kostým slavného patriota, ale to se stalo na mnohonásobně větším prostoru, než je tomu ve Flashově Znovuzrození.

Johns zde předvádí znalostní ekvilibristiku a vyžaduje od čtenářů více než jen povědomí o tom, kdo je kdo ve světě DC. Čtyři generace superhrdinů se setkají na jednom místě, aby se pokusily zastavit nepřítele, který vzešel z nich samotných. K tomu musíme připočíst i superkolegy z Ligy spravedlnosti (nechybí Superman, Wonder Woman ani Green Lantern), a dostáváme obří bowli popkulturního koktejlu, jenž odkazuje ke stříbrnému komiksovému věku více než jakýkoli jiný superhrdinský komiks posledního desetiletí.

Jeho autor přispívá k legendě jménem Flash novou kapitolou, která je zcela jistě zásadní komiksovou událostí pro fanoušky postavy, nedá se však říci, že by posouval dál celý žánr. Johns je totiž umný eklektik, jenž dokáže namíchat vše v chutném poměru, ale neumí se (a ani nechce) oprostit od žánrových klišé. Naopak - libuje si v nich a významně pomrkává na všechny fanoušky komiksu, kteří mají dost temných tónů vystupujících v posledních letech z pestrobarevných stránek stále častěji.

Nejrychlejší muž světa je tedy zpátky. Ale ani jeho nadpozemská rychlost nedokáže zařídit, aby se český, stále ještě nedovzdělaný fanda, v jeho vesmíru zorientoval. Pokud ovšem máte v oblibě mainstreamový komiks nebo máte rádi hodně barevné komiksové stránky, přivítáte Barryho Alana ještě vřeleji než lidé z Central City, ve kterém se příběh odehrává.