Nejlepší čas tvého života může znamenat Smrt

Když skončil Neil Gaiman s psaním Sandmana, musela být jeho kocovina strašná. Po tak dlouhé době pohroužení do olbřímího projektu se musí nutně dostavit pocit, že ještě nemohlo být řečeno všechno. Stejně tak si ale Gaiman uvědomoval, že velký příběh je u konce. Vyřešil to kulantně - napsal mikropříběh o Sandmanově stále populárnější sestře, o Smrti.

Mikrosérie Smrt - Nejlepší čas tvého života měla pouhé tři sešity, ale bez problémů se zařadila do sandmanovského kánonu, respektive hned za něj. Gaiman ji vydal ve fázi jakéhosi dojezdu po Sandmanovi, takže se jemu i čtenářům dařilo pomalu procitat ze světa, který tak dlouho a důkladně popisoval. Nejedná se o první příběh Smrti, první minisérie, která jí byla věnována, vyšla již v roce 1993 a v roce 1996 bylo načase odvyprávět další příběh.

Tentokrát je hlavní hrdinkou folková zpěvačka Foxglove, která se právě ocitá na vrcholu popularity, nebo jej má skutečně nadosah. Kvůli fanouškům se bojí přiznat se k lesbickému vztahu s Hazel, jež na ni čeká doma s jejich synem jménem Alvie. Když jedné noci Alvie zemře, zjeví se zde Smrt a Hazel ji přemluví, aby dala dítěti čas navíc, že si za něj bude moci odnést ji, až se jednou vrátí.

Jako všude jinde, také zde Gaiman pracuje s mýty staršími, než je naše civilizace. Příběh o obchodu se Smrtí je starý jako samo lidstvo. Nové jsou však kulisy a vztahy, do kterých Gaiman poutá svoje postavy. Už v síle Foxgloviných písní je cosi magického a poutavého, cosi, co ji přibližuje k věčné Smrti. Právě proto se může někdo z jejího okolí opovážit uzavřít tak ošemetný obchod, ve kterém nejde v první řadě o smrt, ale o lásku a vlastně i život.

Láska nepatří do rodiny věčných, ale je elementem, se kterým se pracovalo hojně i v Sandmanovi (který se jí tak rád oddával, aby ji později s o to větší vášní zatracoval). Smrt s ní však pracuje jinak než její mladší bratr. Ráda sleduje lidské příběhy a nechává se jimi překvapit. Foxglove totiž již necítí k Hazel tak silnou lásku jako na počátku vztahu. Dozvídáme se o její nevěře během zpěvaččina evropského turné, Gaiman nás seznamuje s jejími pochybnostmi...

Když se Smrt vrací pro Alvieho (daleko dříve, než by kdo čekal), považuje Foxglove vztah s Hazel za prakticky uzavřenou kapitolu a pouze hledá cestu, jak jí to oznámit. V tom okamžiku ale vstupuje na scénu Smrt a Foxglove musí volit mezi slávou a osaměním a mezi svými blízkými (Hazel ji zapřísahá, aby se vzdala kariéry, ke které jí sama pomáhala).

Na poměrně malém prostoru tak Gaiman rozehrává drama, které se čte jedním dechem. Smrt, život a láska. Zdá se, že vítěz může být jenom jeden a všechno závisí na správné volbě. Protože možnost volby je tu vždycky, což je hlavní poslání, které zde Gaiman předává svým čtenářům. Jen na nás samotných totiž záleží, jestli už přijde Nejlepší čas tvého života. Pokud patříte k fanouškům Neila Gaimana, nemůžete si tento spin off nechat ujít.