nakladatelstvíFantom Print

místo vydáníOstrava

rok vydání2015

počet stran400 stran

literární formabeletrie

isbn vydání978-80-7398-297-3

Hvězda německé fantasy, Markus Heitz, neustále dokazuje, jak široký je jeho záběr. Něco společného ale všechny jeho knižní série mají – vždy jsou pořádně temné a pohybují se na hraně velmi čtivé fantasy pro mládež, aniž by sklouzávaly k infantilnosti některých předních zástupců tohoto subžánru. Ani náročnější čtenář se jich tak nemusí štítit.

V Čechách už v několika vydáních vyprodal svou vlajkovou loď – klasickou fantasy ságu o trpaslících – i přesto, že k ní navzdory vlastním slibům dopisuje další a další díly a přidal i celou novou sérii, sledovanou očima nepřátel hlavních hrdinů. A pořád je to zábava! Kromě toho Heitz prozkoumal hájemství vlkodlaků, okultních rituálů... a nejnověji také historii vampýrů.

Upíří služebníci démona zábavy

Série Jidáš je v jeho bibliografii možná nejambicióznější. Odehrává se v (téměř) naší realitě a ke vzniku a rozvoji upírů přistupuje se stejným vědeckým zápalem, s jakým je před dávnými lety zkoumali první západoevropští dobrodruhové a lékaři v Srbsku a v dalších krvelačným pověrám nakloněných zemích. První díl, Děti Jidášovy, přinesl opravdovou lahůdku. Na pozadí životního příběhu jedné upírky (od 17. století až do současnosti) vytvořil příručku všech existujících druhů upírů a zábavně se nimral v jejich zvláštnostech, podmínkách jejich vzniku (definovaných smlouvou s nejrůznějšími démony) i nadpřirozených schopnostech.

Mezi povětšinou prostoduchými, po krvi lačnícími příšerami vynikají právě Děti Jidášovy, jimž zajistila smlouva s tím správným démonem velmi dlouhý život, nezměrné schopnosti, ale i obrovskou inteligenci a zápal pro vědecké zkoumání. Tahle upírská aristokracie, do níž se narodila i hlavní hrdinka Sia, svádí boj nejen proti „nižším" nemrtvým, ale hlavně mezi sebou. A křivdy či zrady, které přetrvají staletí, mohou nabrat pořádně obludných rozměrů ...

V Synu Jidášově ustupuje Sia do pozadí a kniha se rozkládá do zdánlivě nesouvislých příběhů několika dalších upírů napříč staletími. O něco později, než by mohly, ale přeci jen se tyhle příběhy spojí v překvapivém rozuzlení, které bohatě vynahradí možnou čtenářskou frustraci z mozaikové struktury předchozích stran.

Posun k akci

Proti prvnímu dílu se dvojka více soustředí na čistou akci a vzdaluje se tomu, co dělalo Děti Jidášovy tak trochu výjimečnou knihou – „vědeckému" zkoumání jednotlivých upířích druhů. Jako návrat do oblíbeného světa ale rozhodně nezklamává a nezanechává pochyb, zda se vydat do knihkupectví pro třetí díl hned, jak vyjde. Zbývá jen doufat, že tuto zatím velmi slibně rozjetou trilogii, balancující na hraně krvavého hororu a ambicióznější fantastiky, autor zabrzdí v pravou chvíli a nepodlehne touze z ní navařit nastavovanou kaši.