Na severu je vrah

Nakladatelství Kniha Zlín se může pyšnit pečlivě koncipovanými edičními řadami. Tu s názvem FLEET obohacuje řada významných, nikoliv však "provařených" jmen z evropské i světové tvorby. Z edice se odloupla pravděpodobně komerčně nejúspěšnější větev nakladatelství – THRILL. Název hovoří za vše. V Knize Zlín se orientují na mapování severským vzduchem prosycené krimi literatury.

Není jen Nesbø

Doposud jednoznačným talismanem uvedené řady byl Jo Nesbø, s květnem mu po boku má stát Antti Tuomainen. THRILL však nepatří pouze mužům, protože sever disponuje i množstvím kvalitních autorek detektivek. Na scénu vstupuje detektiv Anders Knutas, pod jehož příběhy se podepisuje Mari Jungstedtová.

Jungstedtová využívá nabytých zkušeností reportérky. Po studiu žurnalistiky se dlouhodobě věnovala novinařině nejen v rádiu, ale také v televizním zpravodajství. "Přičichla" k zápletkám, z nichž pak mohla s novinářskou dovedností pro jasné vyjadřování získat solidní základ pro budoucí případy Anderse Knutase.

Český čtenář může do rukou poprvé vzít překlad prvního dílu, přičemž však nejde o pevně svázanou sérii. Dílčí příhody lze číst v libovolném pořadí, ústřední hrdina není v Neviditelném nijak zvlášť exponován. Knutas de facto není ani tolik zajímavý hrdina, autorka nám neumožňuje nahlížet do jeho nitra, funguje jako muž v pozadí, který se zkrátka snaží dělat svoji práci a zamezit dalším zločinům.

Když se detektiv drží v pozadí

V Neviditelném nejen policista, ale ani sériový vrah nedostává prostor, abychom mohli mít pocit, že postavy známe a sledujeme je. Jungstedtová své mrazivé vyprávění staví na distanci. Jako bychom byly spíše diváky televizních zpráv, čtenáři novin, víme pouze to, co se podařilo vyšetřovatelům či novinářům sesbírat. A jen čekáme, zda bude tajemný pachatel chycen dříve, než udeří znovu. (Pochopitelně se také obáváme, že by to mohl být někdo velmi blízký... někdo, kdo přijde se sekyrou za zády, aniž by nás napadlo jej podezírat a klidně mu otevřeme dveře.)

Chladný odstup posilují zvolené jazykové prostředky. Jungstedtové jazyk je strohý až úsečný. Nepotkáme zde opisy, autorka není na procházce a nekochá se krajinou. Na straně druhé opakuje dosavadní nasbíraná "data" o jednotlivých případech. To je pro navození reálnosti vyšetřování logické, ale v tak útlé knize může působit poněkud nadbytečným dojmem. Snad proto, že už už chceme vědět něco nového, chceme znát vraha, nebo alespoň důvod, jak a proč vybíral své (zdánlivě náhodné) oběti.

Všichni ubližují všem

Rozkrývat detaily zápletky a nepoškodit přitom možný čtenářský zážitek nelze, zabývat se psychologizací postav prakticky však také ne. Jediný významnější prostor zde dostává Emma a novinář Johan, skrze něž se podrobněji nahlíží na křehkost partnerských vztahů a na krizi v manželství. Ostatně, ačkoliv Jungstedtové jde primárně o budování napětí, nejen díky ozřejmění vrahovy motivace pojmenovává všudypřítomné společenské zlo – nemocné vztahy, nenávist či chlad, apatie nebo nezdravá závislost. Líbí se mi, že Jungstedtová tento problém – stejně jako násilí na ženách (ale de facto také mužích) pojmenovává bez zbytečného patosu a agrese, na rozdíl od Stiega Larssona a jeho Milénia.

Když už však padlo porovnání s Larssonem, vyvarujte se očekávání bohaté struktury vyprávění a niternějších pohledů na postavy. Jungstedtová napsala jednohubku, která výtečně "šlape", ale nemá v úmyslu být něčím víc, než kdysi například Agatha Christie. Pokud k Neviditelnému přistoupíte s prostým úmyslem se bavit napětím, kniha vás nezklame.