Miss Finland na stopě

Nakladatelství Argo přichází po úspěšné vlně detektivních psychologických románů Tany Frenchové na trh s novým románem, tentokráte od finského spisovatele. Jedná se o suverénní literární debut s názvem Finské pouto, jde o první část zamýšleného souboru Studio. Ke spojitosti s Frenchovou se nakladatelství hlásí nejen literárním stylem, ale i formou, vizuální podobou knihy. Formát románu je téměř totožný s výše uvedenými knihami irské spisovatelky a zdá se, že jde o dobrý tah. Neobvyklé rozměry Finského pouta s papírovým přebalem jsou nepřehlédnutelné. Ve finském originále je na obálce expresivní barevná fotografie centra Londýna s obligátním Big Benem, kdežto v českém vydání nás k četbě zve velké ruské kolo stojící na břehu řeky Temže.

Kriminální román ze současnosti se zabývá několika dějovými linkami. Zásadní zápletkou je vražda mladé ženy a nesnadné hledání vraha, ale i totožnosti oběti. Dále sledujeme osudy hlavní hrdinky Lii a jejích nových přátel. Držíme palce hrdinům a nepřejeme zloduchům, kteří jsou obzvlášť odporní a nesympatičtí, chvílemi téměř klišovití. Ale autor i toto lehké zaváhání s přehledem vybalancuje.

Hlavní postava Lia pracuje v Londýně. Je to moderní, emancipovaná mladá žena a pracuje jako grafička v časopise. Přistěhovala se z Finska a dalo by se říct, že se v prostředí velkoměsta dobře uchytila, navíc je úspěšná a krásná. Její každodenní režim je stereotypní, představuje dlouhou cestu do redakce, práci, večerní běhání v parku, občas večírky a známosti na jednu noc. Samotu zaplňuje sympatická postava svérázného čínského bytného na vysokoškolské koleji, kde dívka trochu provizorně bydlí. Zdá se, že Lia nechce skutečně dospět, nejlépe si rozumí se sochami v parku. Osamělé skulptury, které nikdo nechtěl, nahrazují rodinu, kterou Lia nechala za mořem a vídá se s ní jen na Vánoce.

Hned na začátku příběhu se Lia ocitá jako divák u hrůzného nálezu zavražděné ženy. Roztáčí se kolotoč událostí, z kterého už nepůjde vystoupit. Zdánlivé jistoty a vnitřní klid finské ledové krásky jsou otřeseny. Lia se mění před očima z trochu sebestředné dívky v empatickou bytost, které není lhostejný osud zavražděné oběti. Z pátrání se stane posedlost, zdá se, že Lia otevřela tajemnou komnatu sama v sobě. Když se seznámí s další Finkou Mari, kolotoč jede ještě rychleji. Vedle pátrání na vlastní pěst se Lia ocitá ve zvláštním prostředí takzvaného Studia, kterému velí energická a tajemná Mari. Ve Studiu se dějí divné věci a Lia propadá kouzlu tohoto prostředí i lidem v něm. Nabízejí se otázky, zda se vyplatí Lie účast v projektech Studia.  Má se spíš řídit svým instinktem? A co se vlastně odehrává ve Studiu? Napínavý román udrží pozornost čtenáře až do posledních stránek.

Další důležitou postavou je samotné město Londýn. Ožívá zde ultramoderní londýnská čtvrť v takřka dickensovských kulisách. Obraz lidské bídy a nesvobody gastarbajtrů z bývalé východní Evropy. Londýn tepe ve své ranní dopravní špičce, Londýn žije ve dne i v noci. Představují se londýnská předměstí, cesty metrem i dvoupatrovým autobusem. Město takřka vidíme a cítíme. Cítíme neklid. A v kulisách města se odehrává boj o přežití i o lidskou důstojnost.

Autorovi se podařilo vedle napínavého detektivního příběhu zobrazit i vnitřní život současného uspěchaného člověka ve velkoměstě. A tím člověkem je na první pohled křehká žena. Žena, která sice mluví výborně anglicky a do anglického prostředí úspěšně zapadla. -Přesto ji cosi poutá. Nejen její kamarádka Mari, ale i osobní dramata, která jsou naznačená, ale naplno nevyřčená. Napínavý, svižně napsaný román udrží pozornost čtenáře až do posledních stránek. Až je líto, že končí, chtělo by se číst dál a dál. A to připravuje půdu pro další příběhy.