Původní jazyk

angličtina

Překlad

Milan Žáček

Dopor. cena

389 Kč

Vítejte v Londýně 19. století. Ve slumech Whitechapelu se prohání vrah se stříbrným skalpelem, dr. Jekyll se odvažuje za hranice lékařské etiky a z trůnu na tuto osvícenou dobu pohlíží královna Viktorie… zcela poslušna rozmarů svého chotě, prince Draculy.

Kim Newman, autor slavného a nyní i u nás doceněného románu Anno Dracula, má o viktoriánském období rozhodně načteno, následováno i naposloucháno. Dá se skoro říct, že tento pán je takovou chodící viktoriánskou encyklopedií. Jeho zálibou je hlavně fikce, která se v tomto období odehrává a speciální místo v jeho srdci mají upíři a jiné temné bytosti. Newman jde však ještě dál.

Nevypůjčuje si pouze nejslavnější postavu Brama Stokera, ale i samotného autora – ten se ovšem pouze mihne v dialozích postav, zatímco úpí pod jhem svého literárního dítěte v táboře pro zvláště nepohodlné. Ve společnosti třeba takového Sherlocka Holmese. Na královském dvoře, který slavný upír uchvátil, se mezitím rozvaluje výkvět uherského a srbského vampýrství, jeden horší darebák a hrdlořez než druhý, a všechny je náramně baví napichovat dobré londýnské občany na kůl.

Upírství se stává módou, mezi krvesaje se hojně přidávají ministrové i znuděné středostavovské paničky. Dělná třída reaguje na situaci dle zákonů trhu a v knize potkáte nejednu matku, která vodí městem na vodítku své dcerky a prodává jejich útlé krčky s chutnou krví.

Hon na Jacka upírozparovače

Zároveň ovšem vzniká nová upírská chudina, plná často ledabyle přeměněných a v hrozných bolestech umírajících bídníků. Mezi ně patří i whitechapelské prostitutky, které někdo brutálně vraždí. Vyšetřováním je pověřen ctihodný gentleman (a zároveň zběhlý dobrodruh) Charles Beauregard z klubu Diogénes. Ten získá pomoc upírky Geneiéve, prastaré a světem protřelé dámy s tělem šestnáctileté holčičky, která vede místní nemocnici pro chudé. Společně se zapletou hluboko do whitechapelského bahna, ale i daleko mimo něj – potkáte čínské skákající upíry, ale i třeba v úvodu zmíněného schizofrenního doktora.

Detektivní linka se knihou táhne jako červená nit, ale autor jí nevěnuje přehnaně moc pozornosti. Radši na ni navěšuje všechny své encyklopedické znalosti reálií i braku, přidává do příběhu jednu vypůjčenou literární postavu za druhou a užívá si jejich rozestavování po šachovnici viktoriánského Londýna. Je to fascinující mozaika, pokud máte zmíněné období a literaturu opravdu rádi a pídění se po skrytých odkazech (že jste se pídili správně, si můžete potvrdit ve vysvětlivkách na konci knihy) vásbaví více než propracovaný a vrstevnatý příběh.

Newman napsal román, který se musí číst s určitými očekáváními, ale pokud je máte, je schopen je naplnit měrou více než vrchovatou. Pokud vás ale neustálé aluze dovádějí k šílenství a nemáte pocit, že váš autor musí být nutně chytřejší než Google, inu, pak tu jsou další upírské romány. Anno Dracula je nicméně v sobě má všechny. A mnohem víc.