Lesk a bída Spider-Mana v zemích českých

Nakladatelství Crew se po několika letech rozhodlo oživit sešitové vydávání mainstreamových komiksů v češtině. Všechny podobné pokusy, pokud nebyly zaměřeny přímo na dětského čtenáře, skončily fiaskem. Pojďme se proto podívat na historii sešitových superhrdinských komiksů v českém jazyce.

Pomyslnou panenskou blánu protrhl se svým Spider-Manem hned na počátku 90. let slovenský Semic. Jejich Záhadný Spider-Man začal vycházet již v roce 1991 a vydržel do krachu celých 34 sešitů. V podstatě se jednalo o velkolepý úspěch. Tehdejší cena 25 Kč (podotkněme, že Čtyřlístek stál stále ještě 7 Kč) byla enormní a ne zcela snadno dosažitelná. Přesto byl Semic první, kdo přivedl nejen Spider-Mana, ale i další hrdiny (Fantom, Transformers, Garfield, Barbar Conan a G. I. Joe) na scénu. Dnes se sešit jejich pavoučího muže prodává cca za 250 Kč.

Druhý pokus

V roce 1996 vyšla první Crew a s ní se objevil příslib možného pokračování Spider-Mana a dalších sérií v sešitové podobě. V roce 1999 konečně přichází první sešit Spider-Mana. Bohužel se opět ukazuje, že sešitovky českému čtenáři nesedí, za cenu 56 Kč přece jen jde o málo muziky za hodně peněz. I přes svou kvalitu se proto časopis nedožije více než sedmnáctého čísla v roce 2001 a je zastaven.

Drobnou zmínku zaslouží i Unicorn Comics, který svého Spider-Mana a také Batmana vrhnul na trh v roce 1997, ale naprosto příšerné zpracování překladu i grafické stránky jej velice rychle odsoudilo k záhubě.

Spider-Man potom vychází zejména černobíle v komiksových legendách, přidává se série psaná M. Straczynskim, která ovšem vychází u Crewe v celých knihách a těší se (podobně jako legendy) čtenářské oblibě.

Tohle je pro děcka

V roce 2007, v době, kdy boom filmů o pavoučím muži vládne světu, přichází Egmont s vlastní sérií s názvem Velkolepý Spider-Man. Cílová skupina je ale jiná, zaměřuje se na čtenáře kolem deseti let věku, a tak, světe div se, přežívá tato sešitovka až do dnešních dnů. V současnosti eviduje server Comicsdb celých šestapadesát čísel, což je suverénně nejvíce. Co na tom, že o komiks tu příliš nejde a že se jedná o časopis pro nejmenší... Pavouk stále přežívá

A nyní přichází na scénu nový pokus Crewe. Ultimate Spider-Man a spol. Již několik let se totiž nakladateli ukazuje, že vydávat sešity po jednom kuse (jak dokázal i Crewí vydávaný Spider-Man z let 1999-2001) nemá úspěch. Fiasko evropských booků nakladatelství BB/art a naopak úspěch souborného vydání Putování za ptákem času a Incalu v Crewi pak dokládá, že Češi chtějí objemnější porci komiksové zábavy. A tak je zde zcela nový formát, který obsahuje několik sešitů najednou.

Mělo by to být ultimátní

Navíc nejde o sešity jen tak ledajaké. Jedná se o série Ultimates, které začínají vyprávět známé superhrdinské osudy zcela od začátku, nově a dynamičtěji. Ultimates se staly ve své době v USA hitem a neušly ani pozornosti českých fandů. Nevyžadují znalost desítek komiksových sérií, dá se do nich snadno naskočit a hlavně jsou psané pro současné čtenáře.

Povšimněme si i onoho „a spol.". Komiks není věnován pouze ultimátnímu Spider-Manovi, ale i dalším řadám tohoto grandiózního projektu. V prvním sešitu se objevují i Ultimate Fantastic Four, jejichž prvních šest sešitů vyšlo v knize Zrod, na kterou sešit přímo navazuje. Co se týče marketingu, zdá se, že to má Crew vymyšleno. První kniha totiž pouze nerozjíždí něco zcela nového, ale zároveň i pokračuje v již započatém a poměrně úspěšném počinu, což jí přidává na životaschopnosti.

Těžký kalibr v podobě libreta

Jednotlivé knížečky mají obsahovat vždy čtyři sešity, a to by mohlo doopravdy fungovat, takže pokud vše půjde dobře, seznámí se i čeští čtenáři s nejúspěšnějšími superhrdinskými komiksy nakladatelství Marvel posledních let psané nejlepšími současnými scenáristy.

Přitom se všechno odvíjí skutečně trochu jinak. Ultimátní Spider-Man například zcela vypouští „grandiózní Gwendolínu", první lásku Petera Parkera, ale rovnou mu podsouvá jeho pozdější manželku Mary Jane (stejně je tomu i ve filmech). Pavouk Parkera kousne v továrně Normana Osborna, který ještě není Green Goblinem. Navíc není vůbec jisté, zda je pavouk radioaktivní, jak tomu bylo v originálním podání. Od dob vzniku Spider-Mana se na jadernou energii přece jen pohlíží poněkud jinak a pokud je něco jasně ověřeno, tak fakt, že radioaktivita určitě nepřináší nadlidskou sílu a superschopnosti.

Už se to rozjíždí

Pavouk je ale napuštěn jakýmsi sérem, což stačí k tomu, aby se školnímu šprtovi a nýmandovi P. P. nejen roztočila hlava, ale aby z kousnutí začal doslova a do písmene lézt po zdech. Co bude dál, se dovíme v další knize, ale začalo to celé dobře.

Fantastická čtyřka pokračuje tam, kde skončila v knize. Mladí, negativní zónou poznamenaní lidé se snaží zjistit, co se jim to vlastně stalo. Jejich těla fungují jinak, změnilo se zcela všechno. A za všechno může Victor Van Damme, ze kterého se vyklube nejen potomek Vlada Tepese, ale také budoucí Doctor von Doom, hlavní nepřítel Fantastic Four.

Všechno se zdárně rozjíždí a společně s příběhy roste i očekávání od dalších dílů Ultimátního Spider-Mana a spol. Crew má připravené i další dva sešity a s projektem to očividně myslí vážně. Navíc je vysoce pravděpodobné, že konečně objevila formát, který by se mohl českým fanouškům zamlouvat, a tak bychom se mohli dočkat v poměrně krátké době (každá kniha má obsahovat čtyři sešity) zásadních událostí ze světa Marvelu. Doufejme, že to vyjde...