Lesk a bída fanouškovského a autorského komiksu - E.V.A. zasahuje

název knihyE.V.A.

nakladatelstvíRandO

místo vydáníLibčicenadVltavou

isbn vydání978-80-905514-0-4

Již mnohokráte si autor zdejších článků o komiksu stěžoval, že největší potíží české komiksové scény je nedostatek kvalitních scenáristů. Kreslíři by už i byli, ale problém nastává, má-li si kreslíř vymyslet funkční příběh. Ano, můžeme namítnout, že vzhledem k tomu, že svůj komiks kreslí nejspíš zadarmo, tak ať si kreslí, co chce… Ovšem komiks se dá pojmout i jako ročníková práce pro prokázání kvalit kreslíře.

Jako naprosto zásadní důkaz předchozích tvrzení přichází komiks E.V.A. italského kreslíře (a naneštěstí v tomto případě i scenáristy) Marca Turiniho, který se již dokázal prosadit v zámoří a pro nakladatelství DC kreslil sérii Legends of the Dark Knight, což je skutečná první liga, do které se není snadné dostat.

Ovšem jeho počin E.V.A., Kroniky z podzemí, jsou trochu z jiného soudku. Podstatné je i datum jeho vzniku - rok 2006. Je evidentní, že od té doby na sobě Turini hodně zapracoval. Zřejmé je to už na obálce, kterou jako by nakreslil Milo Manara, evidentní a uctívaný vzor (pro italský komiks udělal tolik jako Kája Saudek pro ten český). Turini v roce 2006 uměl kreslit komiksy, ale je jasně vidět, že ve svém autorském díle teprve hledá pevnou linku, cestu, kterou se bude později ubírat.

Ve stejný okamžik je rozhořčený, ba přímo zhnusený z politických poměrů v Itálii a Evropě vůbec a rozhoduje se napsat a nakreslit hard SF alegorii o potížích světa. Budiž, staly se už horší věci. Ale proč musí scenáristicky velmi průměrné dílko vydávat v Česku s řekněme velmi neprofesionálním překladem? Pochopitelně za to může láska. Právě té můžeme děkovat za podivuhodný návod, jak se stát kreslířem světového formátu (s trochou štěstí).

Turini totiž od roku 2011 žije v Česku a má dokonce potomka s tuzemskou dívkou, která bude beze sporu i jeho největší zdejší fanynkou, což je bohužel naprosto dvousečná zbraň. Hana Turini je zapálená jako každý fanoušek a práci na překladu odvedla nejlépe, jak dovedla. Nikdo nezpochybňuje její jazykové schopnosti - italsky umí bezesporu velmi dobře, bohužel domluvit se a překládat není totéž, a tak se na český trh dostal komiks plný místy bizarních převodů z italštiny. Přitom by stačil kvalifikovaný redaktor, který by text učesal a místy trochu přistřihl… Inu fanouškovské vydávání čehokoli v sobě skrývá mnohá úskalí.

A o čem tedy E.V.A. je? O dívce, která chce jediné. Vidět slunce. Žije ve čtvrtém podzemním podlaží pod povrchem zdevastované Země (hůř jsou na tom už jen ti z pátého). Orwellovská diktatura nedovoluje nikomu nic a v komiksu se s běžným člověkem ze čtvrtého patra ani nesetkáme. Mají zákaz vycházek. Venku jsou jen vnadné kyborgyně, které se velmi dobře kreslí.

Velmi krkolomně se E.V.Ě. a její právě nalezené nové přítelkyni staví do cesty bojoví kyborgové, kteří se naštěstí dají lehce porazit, což je v komiksu několikrát zdůrazněno - čtenář je pak ohromen zjištěním, že to není náhoda…

Po nějakém čase se dozvíme i to, že na povrchu Země se - světe div se - dá nějak žít (i když za cenu ohavných mutací, které však nemají vliv na dobrotu lidského/mutantského srdce). A to není všechno. Nad konspirací bránící lidem vystoupit na povrch, se tyčí ještě další, daleko rafinovanější konspirace, která má za úkol vyklenout dějový oblouk.

Naneštěstí se potvrzuje, že kvalitní kreslíř je kvalitním scenáristou v jednom ze sta případů. Turini může být případ s číslem 99, ale to nestačí. Ano, dokáže na rozdíl od české scény lépe využívat komiksovou zkratku, přece jenom kontinuita tvorby příběhů s bublinami v Itálii na rozdíl od Česka existuje daleko delší dobu… Ale používá ji nejvíce v dějových okamžicích, které by zasluhovaly rozkreslit.

Velmi detailní jsou na druhé straně sekvence s dívkami/kyborgy, scény s mučenými dívkami a scény s dívkami a s chapadly. E.V.A. je zkrátka skvělou fan fiction začínajícího autora, který potřebuje zejména sám sobě dokázat, že na tvorbu komiksu má. K tomuto účelu slouží dokonale, manarovský duch v kombinaci s technokratickým světem v kresbě také funguje moc dobře… Jen je trošku obtížné najít důvody, proč vlastně komiks E.V.A. vydávat v češtině, byť samonákladem, když už bylo kýženého cíle dosaženo.

Podtrženo sečteno - E.V.A. Kroniky z podzemí mohou být návodem pro české začínající komiksové autory, a to jak v pozitivním, tak v negativním slova smyslu. Podobně složená maturita může být odrazovým můstkem k získání zahraniční zakázky, ale po několika letech se stává kostlivcem ve skříni, kterého větrat není nejlepší nápad. Pokud má Turinimu posloužit jako vizitka na novém trhu, nezbývá než popřát mu v zemi, ve které se za komiksy platí zatím velmi sporadicky, hodně štěstí.