Konec Daredevila v Bendisově podání

Nakladatelství BB/art vydalo čtvrtý díl omnibusu Daredevila, jedné ze slavných postav marvelovského komiksového vesmíru. I v češtině se tak dovršilo vyprávění jednoho z nejlepších tvůrců, kteří kdy na chlapíkovi v čertovském kostýmu pracovali. Ze superhrdinského komiksu udělal psychologické drama, jaké nemá v tomto komiksovém žánru obdoby.

V předchozích dílech došlo k mnoha zvratům, které naprosto změnily všechno, co se odehrálo v životě Matta Murdocka alias Daredevila v posledních desetiletích. Slepý právník ve dne, v noci potom maskovaný mstitel, který řeší to, nač je právo krátké. Tak znali čtenáři svého hrdinu a spolu s ním sdíleli jeho tajemství, které tvořilo osu příběhu.

Z lovce lovnou zvěří

Brian M. Bendis ale prozradil, kdo je Daredevil médiím komiksového světa a udělal tak z maskovaného strážce lovnou zvěř. Situaci vyhrotil v předchozích pokračováních a mohlo se tak zdát, že další protahování vyprávění bude zbytečné. Bendis už řekl vše, co chtěl, další geniální nápad se podle všeho hned tak nevynoří… I tak ale ještě v tvorbě Daredevila společně s výtvarníkem Alexem Maleevem pokračoval. Pár es v rukávu ještě měl.

Celá série začíná mikrodramatem, v němž se Daredevil vlastně ani neobjeví. Podobně komorní, ale přesto rozsáhlejší příběh najdou čtenáři ve čtvrté knize. Ve sklepení kostela se schází diskusní skupina vedená zdejším knězem, ve které se obyvatelé Hells Kitchen snaží vyrovnat s událostmi posledních dnů. Do všech jejich životů Daredevil nějakým způsobem zasáhl. Mnohdy i více než okrajově.

Diskusní skupinka

Příběhy všech lidí ve sklepení se pomalu ale jistě skládají do více než zajímavé mozaiky, v jejímž centru najdeme muže oděného do červené kůže, který rozhlásil, že je vládcem zdejší čtvrti. A pokud se její obyvatelé nezačnou chovat dle zákonů, mají si raději hledat nový domov.

Celé vyprávění je založeno na svědectví přítomných a naprosto strhujících dialozích, které bohatě nahrazují divoké superhrdinské akce, o kterých se zde sice mluví, ale jejichž svědky jsme byli již dříve. Bendis umí a úsporná výprava jeho pomalé rozlučky s Daredevilem to naprosto dokazuje.

Smrtící polibek na rozloučenou

Přesto následuje ještě jeden, poslední příběh. Wilson Fisk, usvědčený a ponížený Kingpin, úhlavní Daredevilův nepřítel, se rozhodne získat svobodu za neprůstřelný důkaz, že Matt Murdock je skutečně Daredevilem. Rozjede z vězení, ve kterém se v předchozím díle ocitl velmi špinavou hru za pomoci FBI, na kterou musí Murdock chtě nechtě přistoupit. V sázce je všechno.

V tomto okamžiku na scénu vstupuje hned několik hrdinů a hrdinek marvelovského světa, které už dobře známe i u nás. Objevuje se rozporuplná Electra, svoje chce říci i Natalia Romanovová alias Black Widow, pomoci přispěchají i Luke Cage a Iron Fist… Vzhledem k úspornosti v režii předchozího vyprávění působí finále přímo bombasticky. Ze záporných hrdinů se objeví Bullseye, jeden z nejnebezpečnějších Daredevilových protivníků.

Konec dobrý…?

Smyčka se kolem Matta Murdocka stahuje stále pevněji, a i když se mu snaží pomoci mnoho jeho přátel, neexistuje způsob, jak protentokrát vyklouznout. Bendis neopustí hrdinu v klidné chvíli. Naopak. Po domluvě se svým nástupcem (dalším populárním komiksovým scenáristou Edem Brubakerem) přivede Murdocka před soud, který může rozhodnout pouze jediným způsobem.

Finále celého Bendisova počínání je obdobně všepohlcující jako předchozí knihy a čtenáři nezbývá než litovat, že je konec. BB/art navíc prozatím nepřipravuje Brubakerovo pokračování, takže kocovina pro českého fanouška bude ještě větší, než jakou zažívali čtenáři v USA. Bendis ale musel jít dál, v rozhovoru na konci knihy je vtipná narážka na jeho zlomyslný kousek, který provedl superhrdinské týmovce Avengers. Ti v jeho podání zažili nejhorší den existence a Bendis jich hned v prvních třech číslech svého řádění nechal pěknou řádku zemřít (u nás právě vyšlo pod názvem Rozpad). Bendis si nebere ve svých komiksech servítky a je to dobře. Jenom díky bezbožnému zacházení s polobohy se dají superhrdinské komiksy číst i ve 21. století.