Komiksová filharmonie B. M. Bendise dává symfonii jménem Daredevil

Brian Michael Bendis. To je jméno komiksového scenáristy, které vyslovují komiksoví fanoušci jako mantru. Jeho zásahy do životů maskovaných superhrdinů jsou brutální, ale o to více je čtenáři milují. Jeho ďábelskou hru o životy maskovaných ochránců práva a pořádku mohou čeští čtenáři obdivovat v sebraných spisech Daredevila. Právě práce na legendě marvelovského světa jej proslavila, a není divu, že se těší velké oblibě i u nás.

Ne nadarmo považují komiksoví fandové každý další daredevilovský omnibus za čtenářskou událost. Balet Briana M. Bendise v kulisách kreslíře bulharského původu Alexe Maleeva je totiž skutečnou lahůdkou, která se zlepšuje díl od dílu. Udržet přitom vražedné tempo, které při vyprávění nasadil, je nesmírně obtížné.

Tak kdo je ten Daredevil?

Daredevil, v občanském životě slepý právník Matt Murdock, který přišel jako dítě při styku s radioaktivním opadem o zrak, ale výměnou získal nadpozemské vylepšení všech ostatních smyslů, je dalším z dětí komiksového guru Stana Leeho. Ten Daredevila vytvořil v roce 1964 a tomu odpovídá i legenda vzniku. Daredevil je populárním komiksovým hrdinou, jedním z mála, který má fyzický handicap, ale ani ten mu nevadí, aby se stal postrachem newyorského prostředí.

Bendis začal svou pouť s Daredevilem zostra. Hned zkraje vyzradil veřejnosti to nejcennější, co každý superhrdina má - jeho identitu. Ta je nejen jeho nejstřeženějším majetkem, ale i nejdůležitější proprietou ve hře s komiksovým čtenářem. Ten jediný (a pár vyvolených v komiksu) má právo vědět, kdo se skrývá za maskou. Samozřejmě že k odhalení může dojít v každém komiksovém sešitu, čím rafinovanější hrozba odhalení, tím lépe je příběh hodnocen, ale Bendis porušil všechna pravidla. Dal světu Daredevilovu hlavu na stříbrném podnose. Něco takového by bylo dříve neakceptovatelné.

Pryč s dětinskou minulostí

Jenže ve 21. století musí všichni hrdinové s maskou dospět. Ta tam je naivita, která komiks řadila mezi čtivo pro chlapce. Ti je pochopitelně budou číst i nadále, ale komiks dnes loví v jiných vodách. Blažení ti, kteří s Darevilem a ostatními vyrůstali a dočkali se nejen svého, ale i jeho dospění.

Ve druhém díle se Daredevil jednou provždy vypořádal se svým úhlavním nepřítelem Kingpinem a lehce mu přeskočilo. Následovala ukrutná řež s jakuzou, která příběh dost zpomalila. Třetí omnibus se ale vrací s pekelným tempem a tvoří jeden uzavřený celek.

Zvolnění děje

Pravda, první část, ve které se objeví Black Widow, tajná superagentka S.H.I.L.D.u ruského původu (která s Daredevilem kdysi chodila, ale dnes sdílí lože se zcela jiným superhrdinou), odkloní příběh trochu stranou, ale jen proto, aby si Daredevil uvědomil, že miluje svou manželku, která jej na konci předchozí knihy opustila.

Následuje skutečné intermezzo zachycující reakce hrdinů světa Marvelu na odhalení Mattovy tajné identity. Spider-Man, Dr. Strange, ale i Avangers nabízejí pomoc, ale Daredevil všechny odmítá. Hells Kitchin je jeho soukromé peklo a prožít si jej musí pouze on sám. Přesto je právě tato pasáž důležitá pro české čtenáře, kteří neznají kontext a komplexnost komiksového prostředí.

To nejlepší z Daredevila

Pak už následuje zatím nejzajímavěji vyprávěný Bendisův příběh, ve kterém se ponoříme hluboko do historie celé čtvrti, kterou Daredevil považuje za domov. Představuje padoucha Bonta, bývalého krále podsvětí, předchůdce Kingpina. Právě jeho před dvaceti lety poslal Matt jako začínající právník do vězení. Ve třiadevadesáti letech se dočká propuštění a poslední, co chce vidět, je mrtvý Matt Murdock.

Celá historie je vyprávěna retrospektivně a ve střípcích, podobně jako film začíná Bendis vyprávět v okamžiku, kdy řetězy spoutaný Daredevil sedí v potemnělé místnosti a krvácí z bezpočtu ran. Nad ním se sklání Bont a padouch Gladiátor. Vzápětí se příběh vrací do čtyřicátých let, Maleev čaruje s černobílou kresbou, načež přepne do rastrované stylizace časů před dvaceti lety. Třetí díl Daredevila je skutečným kreslířským i scenáristickým koncertem, který by mohl sloužit jako učebnice pro začínající i pokročilé komiksové tvůrce.

Se třetím dílem se čtenářům dostává do rukou ryzí superhrdinský skvost, který pomáhal předefinovat celé komiksové odvětví. Pokud se seznamujete s komiksy prostřednictvím stále populárnějších filmů a na komiks tištěný jste ještě „pořádně nesáhli", je Daredevil nejlepší start, jaký si dokážete představit.