Když zamilovaná mumie kráčí městem

název knihyProfesorova dcera

nakladatelstvíMEANDER

počet stran62 stran

isbn vydání978-80-87596-27-2

Komiks Profesorova dcera, který vydalo nakladatelství Meander, dokazuje, jak je skvělé, když jste slavným komiksovým tvůrcem ve Francii. Kdyby totiž přišel s takovým komiksem kdokoli jiný než Sfar s Guibertem (mj. autoři oceňovaného Fotografa), dalo by se očekávat, že by s ním nakladatel vyrazil dveře…

Nikoli. Předchozí odstavec neznamená, že by byla Profesorova dcera špatným komiksem, ale je takříkajíc příliš „dada“ na to, aby se dala označit za klasický komiks. Přitom se tak tváří! Ale viktoriánská Británie v celé svojí parádě je zachycena přesně tak, jak ji mohou zachytit jen Francouzi. Bez úcty a respektu, nic jim není svaté, ani královna.

Guibertova kresba je přitom velmi tradiční, čímž naprosto kontrastuje se Sfarovým libretem, které je všechno, jen ne klasické. Spletitý příběh, plný humoru a nadsázky, nás seznamuje s mumií Imhotepa IV., která/který se zamiluje do slečny Bowellové, dcery význačného britského archeologa, jenž jej přepravil na Albion.

Mumie je pochopitelně živá a 19. století se jí zdá poněkud podivné, ovšem dcera, ta profesorova dcera… Syn Nilu je z dcery Temže zcela omámený a rozhodne se, že ji musí pojmout za choť. Ovšem celé mu to poněkud komplikuje vlastní stav, otec dívky, a zanedlouho dokonce i jeho otec vlastní, tedy Imhotep III., který je na mrtvolu také nezvykle pohyblivý.

Navíc dochází k nejrůznějším zvratům přesně dle dobrého mravu a bontonu v dobrodružné literatuře 19. století, protože jedině té se Profesorova dcera podobá a právě z ní si utahuje. Nelogičnosti v příběhu ale lehce překonají kdejaký šestákový román a zápletka plná mordů, nedorozumění a dalších mordů provázených nejrůznějšími odhaleními se zaplétá stále více.

Přes veškerou bizarnost celého komiksu by ale nemělo uniknout poslání, které se snaží autoři připomenout: láska zvítězí nad soudy i mumiemi, i kdyby jí to mělo trvat tři tisíce let. Nebo ještě déle. Ale trpělivost růže přináší, a hned jak vás jednou vyzvednou z hrobky, bude čas vypravit se za štěstím. Prazvláštní poetika Profesorovy dcery s vámi zaručeně zůstane ještě dlouho po dočtení celého příběhu.

Zbývá se zeptat, proč Sfar podobný komiks vůbec napsal, ale můžeme položit otázku, proč vlastně podobné dílko vyšlo také v češtině. Samozřejmě že můžeme být rádi, že se zde objevila podivná hříčka, kterou lze jen těžko zařadit do kontextu všeho, co u nás doposud vyšlo. I tak lze zařazení do edičního plánu Meanderu vysvětlit pouze avizovanou spoluprací Sfara s Guibertem. Jednoznačným plusem je také překlad Richarda Podaného, jehož jméno naleznete prakticky pod každým zajímavým komiksovým projektem poslední doby (a je synonymem pro záruku kvality).

Sečteno a podtrženo – nedržíme v rukou komerční trhák, ale roztomilou potrhlost, na kterou budete vzpomínat úplně stejně jako na ten zmatený sen, v němž vaše teta Růža dosedla na trůn Atlantidy a vy jste byli jejím univerzálním dědicem. V překladu – je to sice celé nesmírně pitomé, ale přesně takovým tím způsobem, že nebude vadit, že si příběh už nikdy nevybavíte do nejmenších detailů. Bohatě stačí ten poměrně pozitivní pocit z opravdu podivného dobrodružství, u kterého jste vlastně docela rádi, že se nestalo doopravdy.