Když vás zaměstnává Joker…

název knihyJoker

počet stran125 stran

isbn vydání978-80-7461-224-4

Superhrdinský komiks urazil v posledních dvaceti letech opravdu dlouhou cestu a zejména během posledního desetiletí se mu pomalu ale jistě daří vymaňovat se ze stereotypů, které mu přiřkli ti, kdo se komiksy odmítají zabývat. Realističtější zobrazování, kostýmy dbající na funkčnost více než na efekt (lidé v pyžamech se spodním prádlem vně a případně v pláštěnkách skutečně úctu nevzbuzují) a hlavně uvěřitelná psychologie postav. To je moderní mainstreamový komiks…

Přesto se scenáristé snaží jít stále dál a přicházet s něčím novým. Není divu. Komiks prožil nejednu krizi a nikdo se nechce dočkat té další. Na vlně moderního pojetí maskovaných superhrdinů se svezl i Brian Azzarello se svou etudou z batmanovského světa nazvanou prostě Joker. Azzarello je u nás známý zejména jako autor komiksu 100 nábojů, který realisticky zachycuje praktiky současného amerického podsvětí. Moderní noirové příběhy, tak by se dala jeho tvorba zjednodušeně zaškatulkovat.

O něm bez něj…

Podobný princip použil i ve svém Jokerovi, žánru odpovídá i způsob vyprávění - celý příběh čtenářům předává jeden z Jokerových poskoků, který je zajímavý pouze tím, že je dost blízko (a dost dlouho) maniakálního padoucha, aby mohl podat svědectví o jeho činech a manýrách. Snaha přiblížit Jokera takto zblízka je základní premisou celého komiksu, ve kterém se až do samého konce nemihnou uši netopýřího muže.

Sledujeme Jokerovo propuštění z Arkhamského ústavu, aniž by bylo jasně řečeno, jakým trikem se Jokerovi podařilo vyklouznout tentokrát. Každopádně padouch číslo jedna se vrací do Gothamu a chce si vzít zpátky všechno, co mu podle něj patří. Za jeho nepřítomnosti si město rozdělili ostatní zločinci a mafiáni, a tak na něj čeká usilovná a lopotná práce.

Historky z podsvětí

Vzhledem k tomu, že se v příběhu neobjeví Batman, není Joker ničím jiným než pulpovým příběhem z podsvětí. Vůbec by nemuselo jít o Jokera, z vězení by se klidně mohl vracet psychopatický boss, který se chce vrátit na výsluní a ví, jak to udělat. S trochu zvrhlou nadsázkou můžeme říci, že se jedná o jeden z nejcivilnějších příběhů z Gothamu za poslední roky (komiks v originále vyšel v roce 2008). Pravda, zvěrstva páchaná Jokerem a jeho bandou jsou celkem nelidská, ale zcela jistě se příliš neliší od reálných válek gangů, ke kterým skutečně dochází.

Azzarello přitom ale nepřichází s ničím novým, není nijak objevný, nestanou se události, které by ovlivnily batmanovskou ságu na dlouhé roky… Nikoli. Jde o pouhou etudu v kulisách města Gotham, které má atmosféru jako žádná jiná aglomerace světa. Příběh stojí na ní a na Azzarellově řemesle, které si do Gothamu přinesl. Kdyby příběh vyprávěl kdokoli jiný (a kdyby nebyl vyveden skvělou kresbou Leeho Bermeja, která zdařile vyjadřuje všechno Jokerovo šílenství), zcela jistě by zapadl a nedočkal se ani nadšeného přijetí čtenářů, ani českého vydání.

Řemeslo má zlatého Jokera

Ale Azzarello je zdatný řemeslník, který rozumí svojí práci a umí vyprávět tak, aby upoutal čtenářskou pozornost. Pozornost stáčí ve správný moment z Jokera na jeho zaměstnance a vypravěče Johnyho Frosta, který celkem příčetně vysvětluje, proč je tak lákavé být u comebacku někoho tak šíleného, jako je Joker. Právě to jsou okamžiky, které jsou pro Azzarella typické. Realistické osvětlení motivace, střízlivé vyhodnocení nestřízlivých situací… Právě v těch chvílích je jeho komiks nejzajímavější.

Příběh není příliš dlouhý, má spád a rychle plyne ke svému nevyhnutelnému konci, který je na rozdíl od vývoje příběhu predikován od samého začátku, ve kterém Johny Frost označí Jokera (respektive zprávu o jeho návratu) za nemoc, která se nezadržitelně a velmi infekčně šíří městem. A čím je nemoc infekčnější, tím více je žádoucí, aby se na ni nalezl lék. Azzarello přitom popisuje, jak se infekce šíří, a nedbá na fakt, že se ji někdo bude snažit zastavit.

Azzarellův výlet do Gothamu neskončil fiaskem. Po posledním batmanovském opusu (Batman a syn) jde rozhodně o kvalitativní zlepšení, i když na další velký příběh starý netopýr musí ještě nějakou chvíli počkat. A my s ním.