Když kámen drtí chapadla: Ragemoor na stráži

název knihyRagemoor

nakladatelstvíMartin Trojan - 3-JAN

isbn vydání978-80-86839-70-7

Nakladatelství Comics Centrum občas přijde s projektem, který se dost vymyká současné komiksové produkci u nás. Přesně takovým případem je černobílý počin kreslíře Richarda Corbena Ragemoor. V kontextu ostatních komiksů vydaných vydavatelem se jedná o logický krok, ale i tak je gotický román inspirovaný mj. Kafkou skutečně zajímavou událostí.

Richard Corben (1940) dnes patří mezi nejslavnější komiksové kreslíře. Český fanoušek se s ním měl tu čest seznámit například v Hellblazerovi (kniha Těžké časy, česky 2006), výrazně se do povědomí zapsal ztvárněním punisherovské povídky Gartha Ennise Konec v knize Od kolébky do hrobu. Spolupracoval také s Mignolou na povídce Makoma v knize Pražský upír. S raným Corbenem, vůdčím zjevem undergroundového komiksu 70. let a kreslířem slavného komiksového magazínu Heavy Metal, jsme se ale setkat nemohli.

Proto bychom měli s radostí uvítat Ragemoor, který přímo navazuje jak stylem kresby, tak podáním na heavymetalové období. Lovecraftovské vyznění celého příběhu dává tušit, že Corben je zpět v plné síle. Vnadné ženy (jako by v režii Káji Saudka), démoni s chapadly a inteligentní hmyzáci (z tolika proměn by šla Kafkovi hlava kolem), k tomu čest, láska a povinnost… Působivé dílo stvořené společně se scenáristou Janem Strnadem (Američan s českými předky) prostírá hostinu braku vystavěného tak, že se vám bude tajit dech.

Expozice je přímo klasická. Na tajemné sídlo Ragemoor v Británii se z Ameriky vrací bratr hradního pána se svojí dcerou, aby nalezl svého bratra v osidlech šílenství a jeho syna Herberta, hlavního hrdinu celé knihy, ve chmurné, až temné náladě. Ragemoor je podle Herberta živoucí bytostí, která jedná podle vlastní zvůle a jíž lidé slouží pouze jako nástroje k naplnění tajemných cílů. Ukazuje se, že také přišedší strýc má vlastní plány, a jeho dcera taktéž ukrývá nepěkné tajemství.

V potemnělé atmosféře sledujeme, jak se hrad ujímá vedoucí role v tvorbě příběhu, aniž bychom znali jeho pohnutky. Corben se Strnadem skvěle budují atmosféru a jen pozvolna rozkrývají karty hororového příběhu, v němž si nikdo nemůže být jist životem, natož zdravým rozumem. Průvodcem hradem i jeho mluvčím se stává sluha Bodrick, který neváhá provádět nejrůznější experimenty, aby odhalil tajemství ukrývající se v mocných kamenných zdech.

Herbert je přitom klasickým romantickým hrdinou, jenž není s to vyrovnat se s pravěkou magií, která jej obklopuje ze všech stran. Podle žánrových zvyklostí se musí snažit vzbouřit proti svému osudu a vyrvat svou duši z osidel prastarého sídla…

Prozrazovat cokoli dalšího by bylo hříchem proti prastarým božstvům obývajícím hrad Ragemoor, který dle legend sám vyrostl z hlíny nasáklé krví tisíců obětí. Zaměřme se proto na práci s citacemi, jež je stejně fascinující jako celý Ragemoor. Corben se vždy uchyloval k příběhům dýchajícím poetikou Howarda Phillipse Lovecrafta a nejinak je tomu i v Ragemooru. Když se objeví první chapadlo, znalci žánru jen pochvalně zachrují. Stejně nadšená reakce musí přijít v okamžiku, kdy se lidé začnou pozvolna i rychle proměňovat jako Řehoř Samsa.

Tím ovšem práce s citacemi nekončí. Je evidentní, že vzor Mika Mignoli si svého následovníka oblíbil, takže stejně jako některé výjevy v Hellboyovi připomínaly právě Corbena, cituje Corben v obálce třetí kapitoly pro změnu Mignolu. Když potom oživnou i kamenní havrani, aby vykonali pomstu, máme zde další Corbenův literární odkaz (pro Marvel nakreslil povídky E. A. Poea).

V Ragemooru jsme také svědky jakéhosi anachronického paradoxu - klasik komiksového světa se pochopitelně nevzdá osvědčených postupů, přesto se jedná beze zbytku o práci moderní, která však zásadně vybočuje z běžné mainstreamové produkce dnešních dnů… Ragemoor tak není pouze skvělým čtením, ale i skvělou příležitostí k setkání s velmistrem komiksového média, od kterého se lze mnohému naučit. Další plusové body musíme přičíst za klasicky pečlivou práci Comics Centra při přípravě tiskových podkladů. Ragemoor lze tedy k pořízení rozhodně doporučit.