Každý čtvrtek novou knihu (16)

Každý čtvrtek novou knihu. Heslo, které něco pamatuje, ale to ještě není důvod ho zatracovat. V minulosti symbolizovalo nutnost vystát mnohdy nekonečnou frontu, jen abyste zjistili, že vyjma klasiků marxismu leninismu už na vás z aktuální nabídky knih nic, co byste chtěli číst nezbylo. Dnes máme problém opačný - knih vychází tolik, že udržet si byť jen elementární přehled o tom, co zajímavého se natrhu právě objevuje, je nadlidský výkon. Proto jsme se rozhodli k osvědčenému hesli vrátit. A jelikož nejsme troškaři, budeme v tomto nekonečném seriálu vybírat každý týden hned čtyři knihy, které by vaší pozornosti rozhodně utéct neměly. Tady je máte.

Tom Rachman: Imperfekcionisté

Tom Rachman - ImperfekcionistéSatirický, a přitom dojemný ohňostroj lidské marnosti odehrávající se v kulisách mezinárodního deníku sídlícího v Římě. Hrdinové románového debutu bývalého novináře Toma Rachmana nejsou zrovna ideálními kandidáty na Pulitzerovu cenu. Představte si šéfredaktorku prožívající manželskou krizi či postaršího pařížského korespondenta, který byl kdysi váženým reportérem a velkým svůdcem, ale dnes nemá „žhavější" téma než chov strnadů. Nebo anorektickou redaktorku ekonomického zpravodajství, jež se zamiluje do dredatého irského povaleče. Odborníka na nekrology a křížovky, jehož životním cílem je „nic nedělat", avšak rodinná tragédie ho ironií osudu posune v kariéře. Mladého naivního káhirského dopisovatele, snažícího se zdokumentovat „sexuální život islámských extremistů", kterého bez skrupulí vysává starší kolega. Afektovanou osamělou a zatrpklou finanční ředitelku nebo korektora sisyfovsky bojujícího proti překlepům typu Saddám Hnusajn nebo genitální ekonom. Ti všichni jsou závislí na vnukovi zakladatele novin, jenž se však zajímá jen o svého baseta jménem Schopenhauer.

Jsou to ztracenci, antihrdinové, věční smolaři lapení do sítě pochyb, zmítaní osudem. Jsou patetičtí i dojemní současně. Jsou zkrátka neodolatelní. Rachman je sleduje výsměšným perem milovníka opileckých portrétů a anekdot posbíraných u automatu na kávu.

Kniha prostřednictvím jedenácti příběhů vykresluje více než padesát let historie jedněch novin, od zlatých časů k jejich úpadku. Ačkoli se každá z kapitol odehrává v jiném období a točí se kolem jiné postavy, je kniha — právě díky hrdinům, kteří proplouvají napříč jednotlivými epizodami — důmyslně propojeným příběhem.

Imperfekcionisty si za akční cenu můžete pořídit v Dobrých knihách.

Lenka Sobotová: Ilustrátorka

Lenka Sobotová - IlustrátorkaHrdinové a hrdinky povídek Lenky Sobotové si nikdy nemohou být jisti, jestli patří k vítězům nebo poraženým. Jsou až nemístně lidští a život je, zdá se, vždycky dostihne. Nenápadný autorský humor, místy sarkastický, tu osobitě kontrastuje s hlubokým pochopením pro lidská trápení. Autorka si nepotrpí na předstírání, píše napřímo, a jakkoli jsou její příběhy promyšlené a významově mnohoznačné, není chladná literární konstruktérka, ale především vnímavá pozorovatelka vybavená přesným okem a srdcem.

Vyjadřuje se jasně a nesmlouvavě, její styl je zkoncentrovaný a jazyk ovládá lehce a s bravurou. Nabízí originální průhledy do osudů lidí; vezme vás na návštěvu do domácností manželů i singles, do ateliérů i špitálů, do činžáků i chalup, do příběhů, při jejichž čtení se budete chvíli pobaveně usmívat, chvíli trnout.

Ilustrátorku si za akční cenu můžete pořídit v Dobrých knihách.

José Saramago: Kain

José Saramago - KainMladý muž z ne zcela jasných důvodů zabil vlastního bratra. Po vraždě následoval rozsudek. Tím rozsudkem bylo vyhnanství. Muž se jmenoval Kain a jeho příběh je znám už přes dva tisíce let. Ten starý příběh o vině a trestu, spravedlnosti a odpovědnosti, se dočkal různorodých zpracování.

V podání Josého Saramaga je to vyprávění plné humoru a pomalu stupňovaného napětí. Kain putuje napříč světem starozákonních příběhů a občas do nich i trochu zasáhne. Setká se s Abrahámem a v poslední chvíli zaskočí za anděla s porouchaným křídlem, přijme práci v Lotově domě, vyslechne kosmologickou debatu mezi Jozuem a Hospodinem před pádem Jericha a nakonec i nastoupí na archu s Noemovou rodinou. Především však vede vzdorný dialog s bohem. A když usoudí, že člověk a bůh se navzájem nikdy nedokážou pochopit, rozhodne se k zoufalému činu.

Kaina si za akční cenu můžete pořídit v Dobrých knihách.

Karel Veselý: Hudba ohně

Karel Veselý - Hudba ohněKniha s podtitulem Radikální černá hudba od jazzu přes hip hop a dále sklidila velmi pozitivní recenze odborníků. "Hudba ohně je poučeným a komplexním průvodcem po černé hudbě, jaký v češtině doposud nevyšel" napsal Petr Vizina v Lidových novinách a Antonín Kocábek v Týdnu připsal: "Číst Hudbu ohně znamená absolvovat dobrodružný výlet, vzdělávací kurz, gastronomickou prezentaci a sezení u psychologa v jednom." Hospodářské noviny v recenzi konstatovaly: "Kniha je v kontextu české hudební publicistiky výjimečným počinem."

Hudba ohně dává českému čtenáři poprvé možnost získat ucelený přehled o dějinách tzv. černošské hudby a pochopit současné žánry jako hip-hop, house nebo dubstep v jejich historických i myšlenkových souvislostech. Od nedobrovolných pasažérů otrokářských lodí až po dunící reproduktory klubových soundsystémů vypráví hypertextový labyrint Hudby ohně osudy revolucionářů, pro než se hudba stala mocnou zbraní. Kromě vzniku a vývoje dalších hudebních žánrů jako jsou funk, disco či soul nabízí i vhled do příbuzných segmentů afroamerické kultury jako jsou gangsta rap, stand-up komika či blaxploitation filmy. Díky chystanému, doplněnému vydání se již tentokrát tato užitečná publikace dostane ke všem zájemcům, kteří ji před dvěma lety nestihli zakoupit.

Karel Veselý je jedním z nejvýraznějších českých hudebních novinářů posledních let. Působí jako nezávislý publicista a spolupracovník ČRo Radio Wave, Aktuálně.cz, Respektu nebo Nového prostoru. V roce 2011 připravil společně s Vladimirem 518 úspěšnou publikaci KMENY o současných pražských subkulturách, která získala 2. místo v anketě Nejkrásnější kniha v kategorii Knihy o výtvarném umění, obrazové a fotografické publikace.

Hudbu ohně si za akční cenu můžete pořídit v Dobrých knihách.