Každý čtvrtek novou knihu (13)

Každý čtvrtek novou knihu. Heslo, které něco pamatuje, ale to ještě není důvod ho zatracovat. V minulosti symbolizovalo nutnost vystát mnohdy nekonečnou frontu, jen abyste zjistili, že vyjma klasiků marxismu leninismu už na vás z aktuální nabídky knih nic, co byste chtěli číst nezbylo. Dnes máme problém opačný - knih vychází tolik, že udržet si byť jen elementární přehled o tom, co zajímavého se natrhu právě objevuje, je nadlidský výkon. Proto jsme se rozhodli k osvědčenému hesli vrátit. A jelikož nejsme troškaři, budeme v tomto nekonečném seriálu vybírat každý týden hned čtyři knihy, které by vaší pozornosti rozhodně utéct neměly. Tady je máte.

Margaret Thatcherová: Umění vládnout

Margaret Thatcherová - Umění vládnoutV pondělí přišel svět o jednu z nejvýraznějších osobností politiky druhé poloviny 20. století, bývalou britskou premiérku Margaret Thatcherovou. Její přijetí se do značné míry liší podle politických preferencí hodnotitele a je rozprostřeno na škále zahrnující až nekritickou adoraci na jedné, a bojovnou zášť i nenávist na druhé straně. Všichni se ale shodují, že zásadní měrou ovlivnila podobu nejen britské, ale i světové politiky a hospodářství osmdesátých a devadesátých let a předznamenala vývoj minimálně ve Velké Británii i na dekády následující.

Bývalá britská premiérka se ve své knize Umění vládnout (Statecraft, 2002) věnuje geopolitice a mezinárodní strategii a má ambici podat praktický návod k patřičné zahraniční politice pro nejbližší budoucnost.

Její práce začíná reflexí konce studené války a připomínkou jejích nejvýraznějších osobností, především Ronalda Reagana. Na geopolitické šachovnici se pak Thatcherová rozmáchne se vskutku širokým záběrem: pojednává o velmocích (Americe a Rusku), o asijských mocnostech (především Číně a Indii) a posléze se věnuje aktuálním otázkám terorismu, gangsterských režimů, lidských práv a jejich zneužívání. V Evropě se nejprve vrací k balkánskému konfliktu, ale především se vyjadřuje k otázce evropské integrace, v níž kontroverzně navrhuje postupné vystoupení Spojeného království z Evropské unie. V závěrečné kapitole se věnuje demokratickému kapitalismu a jeho morálním předpokladům.

Umění vládnout si za akční cenu můžete pořídit v Dobrých knihách.

Robin Cook: Slepota

Robin Cook - SlepotaRobin Cook je stálicí na poli americké současné literatury. Od roku 1972, kdy vyšla jeho první kniha Stážista, vydal více než třicet románů, které se většinou věnují lékařskému prostředí a problémům současné medicíny. Český čtenář má postupně možnost se seznamovat i s jeho staršími díly, mezi které patří i Slepota, vydaná v originále v roce 1992.

Laurie Montgomeryovou, patoložku z newyorského Ústavu soudního lékařství, znepokojí série úmrtí mladých, zdravých a dobře situovaných lidí: na první pohled se zdá, že jde o předávkování kokainem, Laurie však mezi případy nachází stále více shodných, velmi podezřelých příznaků. Ačkoli ji její nadřízení zakážou se tím dále zabývat a od pátrání ji odrazují i policejní důstojník Lou Soldano a úspěšný oční chirurg Jordan Sheffield, kteří o ni mají též osobní zájem, Laurie to nevzdá a nakonec se obrátí na svého bývalého spolužáka, novináře Boba Talbota. Článek a zpráva v televizi ovšem spustí lavinu, která může zavalit i ji samu. Tím spíš, že celá kauza evidentně souvisí s místním podsvětím ...

Slepotu si za akční cenu můžete pořídit v Dobrých knihách.

Robert Lyndon: Cesta sněžných ptáků

Robert Lyndon - Cesta sněžných ptákůRobert Lyndon je nadšený sokolník, cestovatel, student historie, člen Královské geografické společnosti. Svou první knihu psal pět let, ale ta práce rozhodně stála za to. Velkolepý, zcela moderně psaný román se odehrává v 11. století a provází čtenáře téměř celým tehdejším světem.

Francouzský žoldák přijme od anglického šlechtice nabídku, aby se vydal do Konstantinopole zachránit jeho syna, který je tam držen jako rukojmí. Mladý rytíř bude propuštěn výměnou za šest mimořádných dravých ptáků, bílých sokolů. Ze všeho nejdříve Vallon míří se svými společníky do Norska, pak putuje přes Grónsko a Rusko k svému cíli. Na dlouhé cestě ho provází řada výrazných postav, například sokolník se schopností porozumět divokým zvířatům nebo nebývale vzdělaný student lékařství, který s sebou tajně nese dokumenty, jež mají vést k objevení pátého evangelia.

Vynikající dobrodružný příběh je napsaný svižně a s fantazií. Skvělý děj dokáže udržet čtenáře v napětí až do poslední stránky.

Cestu sněžných ptáků si za akční cenu můžete pořídit v Dobrých knihách.

Ken Follett: Zima světa

Ken Follett - Zima světaKen Follett je zavedený autor, publikující pravidelně už od osmdesátých let minulého století. Je známý tím, že umí uchopi témata tak odlišná, jako je stavba středověké katedrály, nebo studená válka, a vybudovat na jejich pozadí strhující příběh, který čtenáře zcela pohltí. Nejověji se Ken Follett věnuje od roku 2010 trilogii nazvané Století, jejíž druhý díl Zima světa vychází právě nyní i v češtině.

První román Kena Folletta z plánované trilogie Století nazvaný Pád titánů se stal mezinárodní senzací nadšeně přijímanou jako strhující a fascinující kniha, která dokáže čtenáře pohltit na celé dny či týdny. Zima světa začíná tam, kde Pád titánů končí. Pětice našich známých, navzájem spřízněných rodin – americká, německá, ruská, anglická a velšská – vstupuje do doby obrovského sociálního, politického a hospodářského chaosu počínajícího vzestupem třetí říše, přes krvavé události ve Španělsku a velká dramata druhé světové války až po výbuchy sovětských a amerických jaderných bomb.

Zimu světa si za akční cenu můžete pořídit v Dobrých knihách.