Každý čtvrtek novou knihu (10)

Každý čtvrtek novou knihu. Heslo, které něco pamatuje, ale to ještě není důvod ho zatracovat. V minulosti symbolizovalo nutnost vystát mnohdy nekonečnou frontu, jen abyste zjistili, že vyjma klasiků marxismu leninismu už na vás z aktuální nabídky knih nic, co byste chtěli číst nezbylo. Dnes máme problém opačný - knih vychází tolik, že udržet si byť jen elementární přehled o tom, co zajímavého se natrhu právě objevuje, je nadlidský výkon. Proto jsme se rozhodli k osvědčenému hesli vrátit. A jelikož nejsme troškaři, budeme v tomto nekonečném seriálu vybírat každý týden hned čtyři knihy, které by vaší pozornosti rozhodně utéct neměly. Tady je máte.

Cormac McCarthy: Vlak Sunset Limited

Cormac McCarthy - Vlak Sunset LimitedKnihy Cormaca McCarthyho představujeme na knihožroutovi vcelku pravidelně, pozorní čtenáři si jistě pamatují z poslední doby třeba Strážce sadu, nebo Vnější tmu. Argo nyní přichází s novinkou Vlak Sunset Limited.

Tento „román v divadelní formě" poněkud vybočuje z celku McCarthyho díla: nejen tím, že vznikl původně jako divadelní hra (jež se v roce 2006 hrála s úspěchem na Broadwayi a v Chicagu), ale také přísnou jednotou místa a času, strohým jazykem a na kost oholenými dialogy. Setkáváme se v něm jen se dvěma postavami, označenými jako „Černý" a „Bílý", jež spolu vedou dlouhý rozhovor v zašlém newyorském bytě – a neřeší přitom nic menšího než otázku po smyslu života. „Bílý", nihilisticky založený profesor humanitních věd, je pevně rozhodnutý spáchat sebevraždu, „Černý", bývalý kriminálník, jenž díky kdysi nalezené víře v Boha změnil svůj život od základu, se mu jeho úmysl pokouší rozmluvit.

Zdánlivě jednoduchý půdorys díla se ovšem v brilantním McCarthyho podání komplikuje a zpočátku přehledná, jednoznačně rozvržená pře obou mužů se postupně mění v rafinovanou disputaci nabitou symbolickými významy, v níž jako by se střetával Tomáš Akvinský se Samuelem Beckettem.

Vlak Sunset Limited si za akční cenu můžete pořídit v Dobrých knihách.

Misha Glenny: Temný trh (Kyberzloději, kyberpolicisté a vy)

Misha Glenny - Temný trhMisha Glenny je významný novinář, který se dlouhodobě věnuje oblasti střední Evropy a balkánu a tématu globálního organizovaného zločinu. Za svou novinářskou práci získal celou řadu ocenění včetně Sony Gold Award, publikoval několik knih věnovaných rozapdu Jugoslávie, demokratizaci střední a východní Evropy a organizovanému zločinu.

Ve své zatím poslední knize se věnuje tomu, jak internet změnil fungování celé společnosti, a to včetně zločinu, a vedl ke vzniku zcela nových forem takzvané kybernetické kriminality. Kniha popisuje vývoj obrovského byznysu, jehož nejběžnější formou je obchodování s kradenými údaji o platebních kartách a jejich využívání, zahrnuje však i podvody s elektronickým bankovnictvím a všechny kriminální aktivity umožněné průniky do datových i mobilních sítí včetně průlomů do mezibankovní komunikace.

Při tomto spektru aktivit pak nikoho neudiví, že tajemní hackeři a crackeři z bezpečí svých zešeřelých pracoven kradmo stahují z účtů každého z nás částky, jež jsou dohromady mnohem větší, než kolik utrží kolumbijská narkomafie. Na příběhu několika podvodníků i jejich skupin autor ukazuje, jak se obor "odnikání" vyhrazený původně technologickým nadšencům postupně integroval do světa organizovaného zločinu. Z druhé strany pak odvíjí příběh boje policejních složek s internetovou kriminalitou, která překračuje hranice jedné země.

Vstoupíme do světa agentů provokatérů, komplikovaných mezinárodních vztahů i vzájemně si konkurujících tajných služeb. Nikdy nevíte, kdo sedí u počítače proti vám, kým je ve skutečném životě a jakou identitu jen předstírá. Takový je Temný trh...

Temný trh si za akční cenu můžete pořídit v Dobrých knihách.

Michel Faber: Fahrenheitova dvojčata (povídky)

Michel Faber - Fahrenheitova dvojčataMichel Faber (1960) se narodil v Holandsku, v sedmi letech se s rodiči přestěhoval do Austrálie a nyní šťastně žije na Skotské vysočině, se svou druhou manželkou a s literaturou, která je jeho další životní láskou. Po studiích na Melbournské univerzitě pracoval jako ošetřovatel, balič, uklízeč a pokusný králík pro lékařský výzkum.

Dlouhá léta si psal romány a povídky jen do šuplíku a pro svět ho objevila až jeho žena Eva Yourenová, která koupila obálku, známku a poslala jeho povídku Někdy prostě prší do soutěže Iana St Jamese. Tu soutěž Faber hned na první pokus vyhrál a téhož roku triumfoval povídkou Ryby v Macallanově ceně. Nadějného autora si povšimlo edinburské nakladatelství Canongate a roku 1999 mu vydalo sbírku povídek Some Rain Must Fall (Někdy prostě prší), za niž obdržel Cenu ondřejského kříže za nejlepší prvotinu.

O rok později ji následoval znepokojivý román Pod kůží, který se octl v nominacích na Whitbreadovu cenu a byl přeložen do bezmála dvaceti jazyků včetně češtiny. Po dvou novelkách The Hundred and Ninety-Nine Steps (Sto devadesát devět schodů) a The Courage Consort (Kapela Courageových) mu Canongate roku 2002 vydal monumentální dílo, osmisetstránkový opus z viktoriánské Anglie The Crimson Petal and the White (Kvítek karmínový a bílý) pojednávající o osudech chytré londýnské prostitutky, s níž se zaplete syn dědice voňavkářského impéria. Krom Fahreinheitových dvojčat (2005) mu vyšla ještě jedna povídková sbírka The Apple (Jablko), v níž se vrátil k některým postavám svého mistrovského viktoriánského kusu.

Zatím posledním románem je The Gospel of Fire (Evangelium ohně), pozoruhodné zpracování prométheovského mýtu a zamyšlení nad mocí médií a náboženství v moderním světě.

Fahrenheitova dvojčata si v - jako obvykle brilantním - překladu Viktora Janiše za akční cenu můžete pořídit v Dobrých knihách.

Jiří Pehe a kol.: Krize, nebo konec kapitalismu?

Jiří Pehe a kol. - Krize, nebo konec kapitalismu?Sborník obsahuje úvahy jedenadvaceti renomovaných českých intelektuálů, kteří se neztotožňují s ortodoxním ekonomickým neoliberalismem. Ve svých esejích se zamýšlejí nad příčinami současné krize a jejími možnými řešeními. Autoři jsou názorově široce rozprostřeni, od těch, kteří vidí současnou krizi jako jednu z mnoha cyklických krizí kapitalismu, až po ty, kteří tvrdí, že je třeba hledat alternativy k současnému společensko-ekonomickému systému. Další autoři vidí současnou krizi jako ještě hlubší problém: krizi hodnot, které stály u zrodu modernity, tedy krizi industriální civilizace. Sborník je tak prvním ucelenějším přehledem pohledů význačných představitelů české inteligence na stav současného západního světa včetně našich domácích poměrů.

Do sborníku vedle politologa a spisovatele Jiřího Pehe (*1955) přispěli následující autoři: Johann P. Arnason (*1940), sociolog, Pavel Barša (*1960), politolog, Milena Bartlová (*1958), historička umění, Václav Bělohradský (*1944), filozof, Petr Drulák (*1972), politolog, Vladimíra Dvořáková (*1957), politoložka, Tomáš Halík (*1948), teolog, Michael Hauser (*1972), filozof, Václav Hořejší (*1949), biochemik, Stanislav Komárek (*1958), biolog, Vojtěch Kotecký (*1974), ekolog, Jan Macháček (*1965), novinář, Martin Potůček (*1948), politolog, Jiří Přibáň (*1967), sociolog, Ondřej Slačálek (*1982), politolog, Jan Sokol (*1936), filozof, Martin Škabraha (*1979), filozof, Jan Štern (*1953), publicista, Ilona Švihlíková (*1977), ekonomka, Milan Znoj (*1952), politolog.

Sborník Krize, nebo konec kapitalismu? si za akční cenu můžete pořídit v Dobrých knihách.