Kamil neumí lítat, ale umí číst!

název knihyKamil neumí lítat

nakladatelstvíALBATROS MEDIA a.s.

literární formapovídka

isbn vydání978-80-00-02852-1

Čtení je "sexy". To je vzkaz, jaký se už několik let snaží vysílat učitelé, knihovníci i nejrůznější nadace, podporující vzdělávání. Často však cílí na děti, u kterých je již pozdě, které už jsou lapeny ve spárech modernějších technologií. Jak tedy vychovat malého čtenáře? Nejznámější a i nejúčinnější rada pro rodiče či vychovatele zní: předčítat a sami číst. Když si na pomoc vezmou knížku Kamil neumí lítat, je pravděpodobné, že se efekt znásobí.

Knížka pojednává o špačkovi Kamilovi, ze kterého se stane knihomol. A hned tu máme jeden oblíbený motiv dětské literatury. Kamil je jiný. Zatímco jeho vrstevníci se baví po špaččím způsobu (tedy třeba lovením housenek nebo poskakováním v louži), Kamil se naučí číst. Stane se tak sice náhodou. Kamil do knihy totiž po hlavě spadne, ale pak ho četba pohltí, že pro ni zanedbává výuku létání. Když dojde na odlet do teplých krajů, Kamilovy teoretické znalosti náhle nepostačují. Zdá se, že vědění a intelektuální schopnosti kapitulují před elementárností základních životních potřeb. Ale řešení se nakonec najde a na závěr triumfuje znovu poznání: díky četbě Kamil rozezná, že se blíží hurikán a dovede své pobratimy do úkrytu, kde přečkají řádění živlů. A létat se nakonec naučí.

Není tak úplně zřejmé, zda Kamil propaguje čtení nebo vzdělávání. Drtivá většina knížek, které čte, jsou totiž z ranku populárně naučné literatury. ("Četl si o sopkách a jak vzniká duha, chtěl vědět proč planety obíhají kolem Slunce a jak se možné, že se z housenky stane motýl.") Navíc je zdůrazněno, že Kamil si snažil vše zapamatovat - čili spíše pilně studoval než snil nad příběhy. A zápletka dokládá, že se mu to vyplatilo. Je možné, že Kamilvů příklad přirozeně zvídavé děti ještě podnítí v zájmu o tento typ literatury. Ti, kdož propadli čtení, ale nikdy nelitují času stráveného nad beletrií - a to mi v Kamilovi chybí. Fantasie, prožitek z příběhu jsou nedílnou součástí čtenářského zážitku, který formuje mnohdy na celý život.

Čtení zachraňuje život

Text je vhodný i pro začínající čtenáře - malé množství slov a kvantum pěkných ilustrací navíc zaručí pozornost daleko menších dětí než čtyřletých, což je hranice stanovená nakladatelem. Ilustrátor Keith Bendis si vyhrál s motivem špaččího hejna, které klidně táhne i na několika stranách. K báječným ilustracím ale lze mít i dvě hnidopišské výtky: na jednom obrázku je Kamil, kterak si čte pod stropem stodoly - ale jak se tam dostal, pokud neumí létat? Když se špačci po strašlivé bouři, při které létaly povětřím domy i automobily vznesou opět do vzduchu, shlížejí na idylickou krajinu bez jediného šrámu.

Jste-li zarytí knihomolové, Kamila určitě ratolestem pořiďte. Není to špatné čtení a jako bonus navíc děti učí chodit do knihovny. Na druhou stranu lze najít množství dětských knížek, které tak činí méně přímočaře a didakticky. Ovšem vzkaz, že čtení zachraňuje životy, nakonec není vůbec špatný.