Kam se podělo kouzlo Anne Frankové?

Jak přistupovat k deníku Anne Frankové? K literární památce opředené tolika emocemi, k zápisníku, ze kterého se stala ikona násilí spáchaného na Židech během druhé světové války? Velmi opatrně. Vždyť už první vydání neobsahovalo pasáže se sexuálním podtextem… Jak potom tuto látku zpracovat formou komiksu? Ještě opatrněji.

Předně by bylo dobré mít jasno, pro koho je komiksový životopis Anne Frankové určený. Bohužel na tuto otázku hledá čtenář odpověď marně. Samotný deník se objeví na straně šestašedesát a do té doby nalézáme na stránkách bohatě ilustrovanou (někdy skutečně komiksovou) kroniku rodiny Frankových na pozadí historických událostí.

Učebnice na místo komiksu

Více než komiksový příběh je kniha jakousi učebnicí dějepisu, na kterou se autoři Sid Jacobson a Ernie Colón snaží napasovat příběh rodiny, která se z výsadního postavení propadá na společenském i ekonomickém žebříčku kvůli krizi a svému židovství níže a níže. Dokonalý výčet dat všech restrikcí působí skvěle pro oživení středoškolského učiva a usouvztažnění událostí druhé světové války na časové ose.

Naneštěstí to je jediné pozitivum první části, která působí velmi školometsky. Jako by ani nešlo o knihu z roku 2010, ale o publikaci vzniknuvší před čtyřiceti lety. Vypravěč navíc zvolil přístup totální oddanosti příběhu a životu Anne Fankové, takže i v okamžicích, kdy popisuje její bujný temperament - který ji ostatně činil výjimečnou -, jedná se o čtení stravitelné asi jako polystyren. Pieta je z pochopitelných důvodů na místě, ale nudnějších šestašedesát komiksových stránek se u nás už dlouho neobjevilo.

Ovšem ani dále se situace nezlepšuje. Když se na straně 75 objeví číselný rozpis velikosti úkrytu Frankových (s přesností na decimetry), začne mít čtenář dojem, že komiks napsal šílený dějepisář. Teď už je naprosto jasné, co třímáme v ruce - sterilní příručku k Annině deníku, který si získal miliony čtenářů po celém světě.

Neživotná dokonalost svaté Anne

Pokud se v komiksu hovoří o emocích, je to vždy ve třetí osobě. Anna i ostatní připomíná vitrážové kostelní výjevy - neživotná, ale dokonalá. Platí beze zbytku, dokonce i pozdější scény z koncentračního tábora doplněné přesnými historickými daty a reáliemi působí jako výstava venkovského muzea z poloviny 80. let.

Kde zůstala síla deníku Anne Frankové? Přebila ji potřeba uctít památku výjimečné dívky, která nedostala příležitost rozvinout kvůli okolnostem svůj potenciál a zemřela v područí jednoho ze dvou nejhanebnějších režimů minulého století. Bohužel také na tomto poli komiks selhal. Stal se suchopárným výčtem citací a výjevů z Annina deníku, z nichž se prakticky vytratil étos nespoutanosti, který ji i ve stísněných podmínkách úkrytu provázel prakticky do konce života. Spoutána do výčtu čísel a informací se z okouzlující Anne stává suchá učebnice dějepisu, na kterou sednul prach snad ještě dříve, než ji její tvůrci dokončili - tak promrhanou příležitost  můžeme vidět jen zřídka.