Kam se poděli superhrdinové? Dostali Nářez

název knihyKick-Ass.

nakladatelstvíCREW s.r.o.

rok vydání2010

počet stran2 stran

isbn vydání978-80-87083-88-8

Kick Ass, česky Nářez. V první části komiksu zašel Mark Millar v demytizaci maskovaných superhrdinů nejdál, kam se kdy jaký scenárista odvážil. Jeho hrdinové jsou mladíci a muži stojící na okraji reálné společnosti, krátce řečeno čtenáři komiksů. Nerdi jsou těmi slabšími, kteří sní o supersíle, kterou by použili pro záchranu lidstva. Ale jde to i bez nadlidských schopností?

Hlavní hrdina Nářezu Dave se rozhodne nebýt už otloukánkem, ušije si kostým z neoprenu a začne v něm po nocích hlídkovat v ulicích. Bez výcviku. Bez superschopností. Na americkém předměstí. Výsledek je předem daný, tolik bolesti Dave nikdy předtím nezažil. Ale když se jednou přimíchá do potyčky gangu s prchajícím člověkem, natočí kdosi chytrým telefonem jeho zásah (při kterém Dave málem vypustí duši) a odešle na YouTube.

V ten okamžik se rodí legenda na stránkách komiksu, ale také v komiksovém světě. Millar změnil celé médium. Sociální sítě se sice v superhrdinských komiksech objevují i dříve, ovšem toto je poprvé, kdy se z nich stává katalyzátor děje, který determinuje další vývoj příběhu. Na něco podobného fanoušci čekali, protože Facebook už se dávno stal součástí jejich životů. Logicky očekávají, že jejich superhrdina bude mít vlastní profil, na němž bude diskutovat s obdivovateli…

Millar zde vzývá supersílu médií, která touží po senzaci. Schopnosti muže pod maskou nejsou podstatné. Obyčejní lidé mají přístup k technologiím, o nichž se před třiceti lety superhrdinům ani nesnilo, a s tím už by se snad dalo něco dělat. První kniha dopadne víceméně dobře. A po odmlce je tu další díl.

Co je lepší než jeden superhrdina? Více superhrdinů. David Lizewski alias Kick Ass se chce přidat do týmu a společně chránit svoje město, které se najednou maskovanými hrdiny s většími či menšími mindráky schovanými pod škraboškami jenom hemží. Kick Ass spustil věk superhrdinů, jenž je vlastně smutnou parodií všech komiksů o nadlidech. Ale současně předvádí skupinu lidí, kterým není všechno jedno.

V první části knihy se superhrdinové představují jako jakási domobrana. Pomáhají slabším, spolu s Armádou spásy krmí bezdomovce, vyprovázejí opilé dívky domů… Všichni mají svoje profily na Facebooku a Myspacu a vzbuzují v lidech naději, že se o ně, aspoň někdy, někdo postará. Celý komiks tak působí jako idyla až do okamžiku, kdy se ozve Zuřivec, Nářezův bývalý parťák, který se rozhodne stát se největším záporákem na světě a pomstít tak smrt svého mafiánského otce, za nížstojí mj. Nářez.

Následná akce trochu připomíná návštěvu Anderse Breivika na letním táboře. Jenže nejde o ostrov, jde o město plné lidí, a teroristů oděných do kostýmů je celá řada. Millar popisuje Davida Lizewského, který jako jediný má alespoň hrubou představu o tom, co se děje a co se dít bude. Sledujeme hrdinu, jenž není Batman, aby snesl teror, který se rozpoutal za jediným cílem - za získáním jeho skalpu.

Maelström událostí nelze přestát, pokud nejste opravdový superhrdina. A to Nářez rozhodně není. Facebook je silná zbraň, leč proti pistolím a výbušninám mnoho nezmůže. Superhrdinství v Millarově podání zažívá možná největší krizi, o to potupnější, že je postavené na morálních ideálech, které nejsou vypodloženy faktickou silou.

Superhrdinové, kteří nikomu v podstatě díky svojí neškodnosti nevadili, jsou najednou na černé listině veřejných orgánů, které v rychlosti, s níž se věci dějí, nestačí adekvátně reagovat. Zdá se, že město upadne do krvavého chaosu, jaký nepamatuje ani Gotham. Zuřivec, jenž se trefně přejmenuje na Čuráka, má dokonalý plán, který hodlá naplnit. Postavit se mu může jen jedenáctiletá dívka, která je jedinou skutečnou superhrdinkou ve městě. Jenomže ta svému adoptivnímu tátovi slíbila, že bude hodná holka a nebude v pochybné dráze maskované hrdinky pokračovat.

Millar společně s kreslířem Johnem Romitou Jr. předkládají čtenářům podívanou, jaká tu ještě nebyla. V komiksu, jenž je primárně o superhrdinech, žádné osoby, které bychom mohli tímto přídomkem označit, nevystupují. Přesto se jedná o epický a zároveň moderní příběh s dokonale vyklenutým obloukem, a čtenáři nezbývá než zhltnout jej na jeden zátah.