Jantarové oči ve skrytu vašich sluchátek

Fenomenální úspěch prvního dílu pentalogie Mycelium spisovatelky Vilmy Kadlečkové přímo nahrával možnosti toto dílo převést do dalšího média. Proto se letos vydavatelství OneHotBook rozhodlo pro audiopodobu tohoto románu. A na výsledku se v žádném případě nešetřilo – uvnitř ani venku.

Knižní obálka Tomáše Kučerovského je tak nosnou, že zdobí i booklet audioknihy. Uvnitř něj najdeme informace o autorce knižní předlohy, seznam postav a obsazení, na rubu i fotografie tří hlavních protagonistů a pochopitelně i údaje o ostatních tvůrcích tohoto dvojalba. Potěší i drobná grafická odlišnost obou cédéček, první s bílou titulkou v horní části placky, druhé s tmavomodrou vespod a informace o samotné nahrávce. Ale samozřejmě to nejdůležitější se skrývá v jádru těchto kotoučků.

Nebudu vás unavovat recenzí děje, ostatně, na knižní předlohu jich najdete v elektronické i tištěné podobě dostatek. Soustředím se tedy opravdu a jen na zvukovou stopu, výběr herců a jejich interpretaci.

Tichý, umírněný projev Jaroslava Plesla se k postavě Lucase Hildebrandta přivinul jako jeho druhé já, v retrospektivách dostává nádech pobaveného smutku, v interakci s Fionou Fergussonovou pak té správné úmyslné ironie, při konfliktech se zürëgahlem pečlivě budované odměřenosti a v dialozích s Pinkertinou uvěřitelné náklonnosti.

Právě Pinkertině Wardové, nedlouho po vydání prvního dílu nejnenáviděnější postavě myceliálního universa, prokázala obří službu její interpretka Klára Issová. K až chorobné snůšce komplexů této postavy přistoupila s milou civilností, a i když jí nechala jistou dávku zmatkářské naivity, jsou její výkyvy emocí a životní záseky víc přijatelné.

Klára Stryková si svou Kämëlë ovšem vychutnala snad zdaleka nejvíc. Emotivní gleewari je v jejím přednesu nádherně ironická, nepříjemně vypočítavá a nenávistně urputná, tak jak jí Vilma Kadlečková vepsala do protonace. A hlavně, Stryková si pro sebe krade nejzábavnější kapitolu dvaadvacátou, protože se odehrává právě z jejího úhlu pohledu.

Jan Vlasák hlasově postavu Roye Stafforda opatřil přesně tím puncem rozvážnosti, kterou šéf Světové rady po průšvizích, které se na něj díky chodu událostí nahrnou, prostě potřebuje, zvlášť, když má za sebou takové vypečené zaměstnance jako jsou trvrdohlavý Lucas anebo pomýlená a zaslepená Fiona Fergusonová. Tu načetla Kristýna Frejová a její skoro až učitelsky znějící hlas, se kterým svou postavu vede od úspěchu k pádu, ještě zesiluje absurdnost Fionina pozérství.

Valerie Zawadská, ač vlastně největší hvězda alba, má pro sebe prostoru poskrovnu, velekněžka Maëwënë terpve oťukává možnosti a své plány, přesto je její hluboký hlas vždycky něčím, čeho si já osobně dopřávám velmi ráda. Stejně jako Jan Meduna v roli Jamese Ranagatana, tomu zatím nebylo též přisouzeno mnoho textu, ale ani tak mi nedalo nevzpomenout si, že pro mne byla postava mladého pilota jednou z nejnadějnějších i v knize. Nesmíme zapomenout ani na báječně ironickou a bezprostřední Sofii Hildebrandtovou v podání Dany Peškové.

Každý z interpretů čte pasáže z pohledu svých postav, takže nečekejte střídání dialogů. Není to tak rušivý postup, jak bych předpokládala, uši posluchačovy si velmi rychle zvyknou. Přeci jen, nejde o dramatizaci, ale o nekrácené čtení knihy. Hudební předěly z pultu Karla Heřmana jsou velmi pěkné, navozují ten správný punc napětí a tajemna a v pár taktech mi připomněly i hudbu Erica Serry k filmu Pátý element. Za dobrý tah pokládám i dělení kapitol do menších celků, protože určitě bude nemálo těch, kteří si Mycelium pouští jako pohádku na dobrou noc a je opravdu lepší vyhledávat si, kde jste přestali v souboru devítiminutovém, než třicetiminutovém. A pokud si koupíte album fyzicky, dočkáte se ještě bonusu v podobě audioukázek dalších titulů vydavatelství OneHotBook.

První houby do uší se povedly nadmíru a tak nezbývá doufat, že se nám hyfy v bubíncích rozmnoží díky druhému dílu co nejdříve. Rë Akkütlix, už aby to bylo!