Jak krásně to zní: Vražda CELÉ rodiny

Scottu Snyderovi se to povedlo. Poměrně bleskurychle se zařadil vedle nejlepší scenáristy Batmana v historii. Jako důkaz můžeme vzít speciální edici tří Batmanových příběhů, kde se ocitnul ve společnosti Franka Millera a Jepha Loeba. Soví tribunál a Soví město jsou skutečně komiksy, které svou kvalitou daleko přesahují současný superhrdinský komiks. Ovšem nyní vychází další kniha: Smrt rodiny.

Co přišlo po sovách

Pokud šlo o boj se sovími Pařáty, nedalo se Snyderovi nic vytknout. Tak skvělý batmanovský příběh jsme nečetli celá léta. Co ale bude dál? Kde scenárista naváže? Koho postaví netopýřímu detektivovi do cesty? Nikoho menšího než Jokera, Batmanovu Nemesis.

Jenže to může být trochu potíž, zejména pokud jste si vysloužili tak dobré jméno. Nikdo nebude čekat průměrný příběh, protože nyní už vás budou nutně poměřovat s Alanem Moorem, který napsal Kameňák, nejslavnější příběh s Jokerem vůbec. Navíc všichni mají v paměti Nolanův film s Ledgerem v „hlavní“ roli…

Jak skvělé by bylo napsat, že to Snyder zvládl a dodal příběh, který si s velkými jmény ani se sovím příběhem nezadá… Ale to by nebyla pravda. Smrt rodiny je o třídu lepší než komiksy ostatních současných scenáristů, které můžeme sledovat v DC New 52, dokonce se kvalitativně přiblíží Loebovu Tichu, ale ten poslední krok k nesmrtelnosti prostě chybí. Příběh je překombinovaný, a i když je pointa nečekaná, je stále v intencích všeho, co se dá od Jokera čekat.

V zásadě se dá říci, že pokud by se Jokerův závěrečný vtip nekonal, byl by celý příběh podstatně lepší, protože Snyder karty rozdal s rozmyslem. Joker se z Gothamu ztratil na celý rok. Nikdo neví, kam zmizel, ani proč si nechal odříznout vlastní obličej a nechal ho Batmanovi na památku…

A najednou je zpátky a začíná přesně opakovat zločiny, které prováděl na samém začátku svojí zločinecké kariéry. Zároveň vede psychologickou válku, která má za úkol jediné – rozeštvat batmanovskou rodinu, která se už zatraceně rozrostla.

Jokerova nemesisi, Batmanův Joker

To je skutečnost, na kterou se snaží Joker poukázat. Batman musí brát ohledy na rodinu. Bez ní byl silnější, tvrdší. Musíme přiznat, že tohle si nemyslí jen Joker, ale také scenárista, autor této recenze a nejspíš i velká spousta dalších čtenářů. Když se proto Joker rozhodne povraždit je všechny, nedostaví se hrůza z možných důsledků pro celý Gotham, ale začnete se při čtení zaobírat myšlenkou, jak by to tak Joker mohl provést? Další otázka, na kterou si ale bez obtíží odpovíte, zní: Dovolilo by vedení DC zmasakrovat všechny Robiny, Nightwingy, Netoholky a všechny ostatní?

Odpovězte si sami. Zde je problém. Kdyby se Snyderovi/Jokerovi podařilo uspět, mohl se stát tím největším Batmanovým scenáristou. Jenže tohle sousto je tak velké, že se po něm musíte zakuckat i bez Jokerova speciálního plynu. Je to problém nápadu tak skvělého, že prostě nemůže být tak jednoduché jej dokončit. Můžete srovnat se zemí sídlo Waynových, můžete někomu prostřelit páteř, ale jsou věci, které vám neprojdou. A to je jemně řečeno velká škoda.

Zde se dostáváme k morálnímu čtenářskému dilematu: je v pořádku, že jsme se najednou ocitli na straně Jokera? A je to scenáristův záměr nebo nikoli? Je evidentní, že Snydera ze všeho nejvíc baví provádět Batmanovi strašné věci – a daří se mu to… Ale jak je to v tomto konkrétním případě… Je to takhle správně? Pochopili jsme Jokerovu/Snyderovu zprávu?

Ať tak, či tak, scenárista zaslouží poplácat po rameni, pochválit a možná i nějakou tu medaili za snahu bychom mu mohli popřát. Příběh je úspěšný, čtenáři si ho oblíbili, jeho Batman je v současnosti tím nejsledovanějším… A třeba, možná… By se nějaká vydařená vražda mohla povést zase příště. Máme před sebou ještě pěkných pár Snyderových Batmanů. A Joker je na svobodě. Budeme mu držet palce.