Jak je důležité míti záložního Batmana

Grant Morrison, uznávaný komiksový scenárista, i nadále řádí v Batmanově světě. Po dočtení knihy Batman a syn mohl zůstat čtenář lehce zmaten. Lépe řečeno - bez detailní znalosti světa vydavatelství DC mohl být popletený jako fialička. Batman R.I.P., nová kniha, by to však mohla napravit. Aspoň to tak na první pohled vypadá.

Morrison se rozhodl, že Batmanovi zatopí. V minulé knize mu domů přivedl jeho ďábelského syna Damiana, tentokrát jde po maskovaném detektivovi ďábelská organizace Černá ruka, v jejímž čele stojí doktor Hurt. Ten se ukazuje být Batmanovou trhlinou v mysli, kýmsi, kdo by neměl existovat, dokonce by snad mohl být i… Ale to už nebudeme prozrazovat.

Klasické otevření partie

Morrison začíná vyprávění poměrně klasicky. S Jokerem v Arkhamu, Brucem Waynem zamilovaným do nové krásky a hrozbou blížící se k městu. Celá skvadra superpadouchů, která je rozhodnutá Batmana nejen zničit, ale i zlomit jeho ducha, aby už nikdy nemohl povstat. V tomto bodě se Morrisonův komiks podobá třetímu Nolanovu filmu, ale zde veškerá podobnost končí. Pokud bychom chtěli přirovnávat dál, museli bychom ukázat prstem na film Inception, tedy Počátek.

Základní premisa příběhu je zajímavá. Doktor Hurt použije na Batmana náš starý dobrý trik se spouštěcí větou, která v jeho duši otevře jámy pekelné a z nich se vynoří vše, co Bruce Wayne od útlého dětství, kdy mu, kdyby to někdo nevěděl, na ulici kdosi zastřelil oba rodiče, potlačuje. Má si uvědomit, že jediný opravdový nepřítel, kterého má, je on sám.

Zálohujte data, nebo se z toho zblázníte

Ale pozor! Batman nějaký podobný útok již dávno předvídal - v příběhu se mluví o jakémsi čtyřicetidenním sebetrýznění o hladu a o samotě (takže z Batmana máme filozoficky vzato tak trochu Ježíše), při němž se rozhodl jaksi zazálohovat vlastní já. Vytvořil si pro podobný případ jakousi bootovací osobnost, která naskočí, když bude Wayne definitivně odstaven od těla. A tak se na stránkách vynořuje prapodivná postava - Batman ze Zu-En-Arrh (ať už je to cokoli). Oděn do červené a žluté připomíná Robina v netopýří kápi a je příčetný asi jako všichni pacienti Arkhamu dohromady.

Morrison Batmana prostě nechá zešílet do té míry, že si ani čtenáři nemohou být jisti, jestli je to ještě Batman. Chvílemi to ale bohužel vypadá, že jistý si není ani sám autor. Svou literární postavu dovedl tak daleko, že sebesilnější volání zpět zní jako vzdálená ozvěna. Když si přičtete celou baterii padouchů, proti kterým Robin shromáždí komando superhrdinů, z okovů se vymknuvšího se Jokera a navíc i Damiana, který se rozhodne zachránit svého nemilovaného otce, ocitnete se na zatraceně silném batmanovském tripu, ze kterého vás zaručeně rozbolí hlava.

Když někomu přeskočí kolečko

Morrison o sobě také tvrdí, že je mág, a tak není divu, že se mu honí hlavou nejrůznější dimenze, do kterých se rozhodne zatáhnout i netopýřího muže. Když se totiž celý příběh nachýlí ke konci, udělá Morrison, podobně jako autor příběhu Počátek, ještě jeden krok. Pokud jste měli radost, že se v předchozím příběhu orientujete a zvládáte sledovat kotrmelce Waynovy mysli, je příběh Udělal to komorník ránou přímo na komoru.

Všechno, ale opravdu všechno, se tu odehrává v rychlém sledu. Pokud neznáte Batmanovu genezi, bude vám zde ve zkratce připomenuta. A pak se objeví jakési vysvětlení, z něhož byste měli být nejspíše uneseni. Bohužel podobně jako v Počátku také zde autor přestřelil. Zvratů je moc a nabízené řešení je příliš fantastické, aby mohlo být přijato za funkční. Morrison se ze všeho zkrátka snaží vylhat a moc mu to nejde.

Příběh Batman R.I.P. je podstatně čtivější než Batman a syn, ale spíše než poutavou zábavu čekejte obtížnou kombinatoriku, která sice zaujme stavbou, ale chybí jí onen háček, který vás vtáhne do příběhu a nepustí ani po jeho dočtení. Batman bude na další velký příběh ještě nějakou chvíli čekat.