Humor zařezávající se pod kůži

název knihyPod kůží

nakladatelstvíODEON

počet stran254 stran

isbn vydání978-80-207-1486-2

Román skotského spisovatele Michela Fabera Pod kůží se u nás dočkává již druhého vydání, pravděpodobně i díky filmové adaptaci se Scarlett Johansson v hlavní roli. Nikoho jiného bych v roli kozaté mimozemšťanky, která loví stopaře, neviděl raději.

Oběť krásy na oltář pracovního nasazení

Hlavní hrdinkou románu je Isserley, mimozemšťanka, která prošla náročnou a bolestivou chirurgickou úpravou ze srstnatého čtvernožce „na člověka". Tedy, „na vodsela", jak nám mimozemšťané, kteří sami sebe nazývají lidmi, přezdívají. Modulace páteře, končetin, kůže, a jako přídavek monstrózní poprsí jako z Playboye, které má Isserley pomáhat v zaměstnání.

Mladá dívka je totiž lovkyně. Lovkyně lidí, pardon vodselů. Ve svém decentně upraveném autě brázdí Isserley silnice skotské vysočiny a nabírá stopaře, kteří na spolujezdeckém sedadle smrti podstupují nejdůležitější přijímací pohovor svého života. A dost možná i poslední.

Isserley vyhledává jedince s vynikající fyzickou dispozicí (spousta svalů, žádné tuky; ty totiž prorůstají až ke kostem) – prostě pořádné chlapy. Proto ty kozy. A zároveň chlapy bez závazků, bez vazeb na zdejší kraj, bez rodiny... bez někoho, kdo by po nich pátral. Prošel-li daný kandidát, dostává injekci tlumící drogy a směřuje na farmu. Což je v podstatě masokombinát, v jehož hlubinách jsou vodselové vykrmování, kastrování a zbaveni jazyka, zabiti, naporcování a po nejlepších částech odesíláni na domovskou planetu.

Sídliště metafor

Vyžíváte-li se v metaforách a vrstvách, Faberův román pro vás bude zlatým dolem, v němž se můžete nimrat do sytosti. Je román ekologickou agitkou, brojící proti modernímu průmyslovému chovu hospodářské zvěře? Je kritikou povrchní společnosti, která se ani zdaleka nezajímá o to, co konzumuje? Jakou kulturu sleduje? Lze v Isserleyně počínání vidět sexuální přelétavost? Je ústřední myšlenkou knihy nutkavá potřeba empatie, která změní Isserleyn přístup k práci po setkání s naivním, ekologickým aktivistou Amlisem Vessem, synem dívčina zaměstnavatele a jednoho z nejmocnějších lidí její planety?

Všechno z toho, chcete-li. Obzvláště ekologickým kázáním své prvotiny se Michel Faber v rozhovorech netají, ale v knize se snaží ani trochu neradit. Hra na schovku s metaforami je tak jen ve čtenářově režii.

Jenomže pod kůží knihy leží něco dočista jiného.

Kdo se směje nejvíc?

Humor. Černý až na kost. Ovšem zdá se, že nejvíce se smál a směje autor sám. Předkládá vám hlubiny, v nichž se můžete utopit, zatímco on se bude za břicho popadat. Je jasné, že je Pod kůží v podstatě anekdotou. S každým dalším přijímacím pohovorem, s každou další interakcí se stopaři, mezi nimiž najdete chlapíky praktické, pseudointelektuály i nutného násilníka. Ono „silnější pohlaví" je však vždy závislé na rozhodnutí drobné prsaté dívky s tlustými brýlemi, o čemž však nemá nejmenší ponětí.

Faber si nedělá hlavu s logickými lapsy, na něž Pod kůží rozhodně není skoupé či s uspěchaným, křečovitým a patetickým závěrem (ovšem líbivým, pokud si na nějaký ten patos potrpíte). Jeho knize totiž neubližují. Faberovým záměrem bylo čtenáře dráždit a je mu jedno, jestli v mozkovně, na bránici, nebo v žaludku, k čemuž některé naturalističtější scény jasně směřují.

Strach a hnus tak hraje v knize další důležitou roli, díky nimž se Isserleyina červená Toyota může co do hrůznosti srovnávat se Škodou Ferat či Kingovou Christinou.

Jedno je jisté, Faberův román se vám pod kůži dostane snadno.