Historické momenty Marvelu po dvou stovkách

Zamlčovat nadále čtenářům Knihožrouta existenci Ultimátního komiksového kompletu je neúnosné, a to i přes fakt, že se jedná o prapodivný projekt, o kterém nikdo nic bližšího neví. Skutečností ale zůstává, že se každých čtrnáct dní objeví na novinových stáncích komiksová kniha v pevných deskách, která obsahuje některý ze zásadních příběhů nakladatelství Marvel od 80. let až po praktickou současnost.

Loni na podzim proběhl komiksovou komunitou jakýsi šum, jenž hlásal, že kdosi zkouší čtyři pilotní komiksy na naprosto utajených místech po celé republice, aby zjistil, jestli má projekt šanci. Oni tajemní dobrodinci z nakladatelství Hachette Fascicoli evidentně dospěli k názoru, že to půjde. A tak se už půl roku každé dva týdny vylupuje nové báječné dobrodružství od Marvelu. Celkem již vyšlo patnáct knih.

Co je jejich obsahem? Fascinujícím zjištěním bylo, že dobrá třetina komiksů už u nás vyšla. Některé z nich dokonce poměrně nedávno. Reálně tedy hrozí, že Hachette bude kanibalizovat český komiksový trh, neboť jejich cena za knihu (199 Kč) je nedostižná - paperback stejného titulu stál druhdy dvojnásobek. Přitom obsah je zcela identický, nové vydavatelství se dokonce domluvilo s těmi staršími a odkoupilo od nich nejen překlad, ale i tiskové podklady.

Dostanou tedy fanoušci hodně muziky za málo peněz? Někdy více, někdy méně. To záleží na tom, kdo zrovna komiksy tiskne. Nakladatelství evidentně využívá tiskárny v půlce východní Evropy a vyrábí komiksy v soutisku několika jazykových mutací. Výhodou je cena, nevýhodou občasné zmetky, které tu a tam doputují na stánky. Ale za ty dvě stovky? Však víte: No nekupte to, když je to tak laciný!

Ale vážně. Díky tomuto projektu se nejen znovu objeví za přijatelné peníze komiksy, které už jsme viděli, ale i spousta dalších, které by u nás nikdy nevyšly. Nejbizarnější, ale zároveň nejdojemnější jsou komiksy z 80. let, respektive jakýsi zlatý fond, na který se dodnes odkazuje a každý fanda by je měl znát, i když je občas obtížné učíst je pro jejich „vousatost“.

Přesto nemůžete neuronit slzu nad příběhem Zrození Venoma, tedy alespoň jste-li pamětníkem historicky prvních sešitovek Spider-Mana od slovenského nakladatelství Semic z roku 1993. Musí to být osud, že tato kniha pokračuje přesně tam, kde tehdy Spider-Man zkrachoval… Radostným shledáním bude i nákup komiksu Zázraky, který u nás vyšel v roce 2002 a stál tehdy neuvěřitelných 999 Kč. Zatímco v zahraničí se dočkal mnoha reedic, u nás patřil k nedostatkovému zboží.

Překvapením pak je první díl omnibusu Captaina Ameriky, který vyšel teprve předloni a stále se prodává. Ovšem v Ultimátním kompletu vyjde pouze první díl ze tří. Pokud chcete vědět, co bylo dál, musíte sáhnout po „normální verzi“. A možná právě na to spoléhají čeští nakladatelé. Ti, kterým se bude líbit první pokračování, zatouží třebas po dalším.

A nebo také ne. Celá série nemíří na komiksovou komunitu, ale do široké veřejnosti, pro kterou může být něčím zcela úplně novým. Pochopitelně může zmnožit fanouškovskou základnu, ale vzhledem k tomu, že se prodává tam, kde je jinak komiksoprázdno, nemusí k průniku množin vůbec dojít. Skutečně zajímavé by byly prodejní výsledky, ale těch se jen tak (a kdo ví zda vůbec) nedočkáme.

Narazíte-li na stánku mezi novinami i na černou komiksovou knihu a máte-li někoho, kdo ji ocení, neváhejte. V poměru cena-výkon zde máme unikátní záležitost, která sice v komunitě komiksofilů vyvolává více otazníků než nadšení, ale to může být spotřebiteli naprosto jedno. A navíc - pokud posbíráte všech 60 titulů, dají vám hřbety suprózní obrázek ze světa komiksů Marvel. Celé vás to vyjde na necelých 12 tisíc…

Více o Ultimátním komiksovém kompletu (a to včetně seznamu) se dozvíte na Wikipedii.