Goon: Týpek v nátělníku versus zombie

název knihyGoon.

nakladatelstvíCOMICS CENTRUM

isbn vydání978-80-86839-65-3

Dalším splaceným dluhem světovému komiksu je bezpochyby vydání Goona, autorského komiksu Erica Powella. Vidláci proti zombiím a dalším příšerám ve stylu Ameriky 30. let - a i když v Goonovi naleznete podobu s mnohými popkulturně závažnými díly, nepodobá se ve výsledku vlastně ničemu.

Goon je o pět let mladší než kolega Hellboy a o sedm let mladší než Kůstek, takže si mohl z obou vzít pár prvků, které přetavil do fantasmagorického mišmaše, jemuž podlehnete buď hned během prvních stránek, nebo už nejspíš nikdy. Goon je totiž kultovní komiks, který ocení zejména fajnšmekři ujíždějící na hromadné likvidaci zombií a dalších paranormálních příšer za pomoci hrubého násilí a poměrně černého humoru.

Goon. Kdo je Goon? Ten týpek v bekovce a nátělníku. Čím míň toho namluví, tím víc vás potom praští. Goon se s řečněním nemaže. Od toho je tu Frankie, jeho vychytralý parťák, jenž se v jednom kuse řítí do nějakého maléru, ale naštěstí má za sebou Goona, který ho vždycky dokáže víceméně v jednom kuse ze všeho vykřesat.

První kniha série, která začala vycházet v roce 1998, je souborem povídek, jež vám buďto naprosto zamotají hlavu, nebo vám zcela jasně osvětlí, zač je toho Goon. Při čtení doporučujeme raději si nepředstavovat, jakým způsobem přemýšlí Eric Powell. Jeho komiks může chvílemi připomínat dokonce i bizarní provedení kačeřích příběhů Walta Disneye, pak se zase stočí k odkazům na Fallout, nebo zašpásuje s již zmíněným Hellboyem… Navíc to vypadá, že celý projekt supervizoroval celý tým Monty Pythonů. To vše je doplněno reklamami na výrobky, které by si žádný soudný člověk nekoupil. Ty tvoří jakousi pomyslnou třešinku na dortu a zcela jasně dokreslují diagnózu Erica Powella.

Pro dokreslení celkového obrázku můžeme připomenout Goonovy začátky. Komiks začal vycházet u vydavatelství Avatar Press, ale už po třetím čísle bylo Powellovi jasné, že se mu v téhle stáji nelíbí. Řešení problému sice není goonovské, ale originalitu taky nepostrádá. Přestal odevzdávat nové příběhy a zarytě čekal, dokud mu nevyprší smlouva. Pak Powell nemohl najít nějakou dobu nakladatele a uchýlil se dokonce k samonákladu, leč nakonec šťastně zakotvil u Dark Horse, kde Goon poprvé vyšel v roce 2003.

Ale buďme konkrétnější. Na přebalu knihy se píše, že do města přišel před lety páter monster a založil v něm gang mrtvých. Ani s hordami mrtvol nedokázal udělat mrtvolu z Goona, takže město stále není pod jeho nadvládou a v některých jeho částech se dá tak trochu žít.

Přiznejme si však, že Amerika Erica Powella není zrovna příjemné místo. V přístavech se motají rybí lidé, opuštěné domy obývají duchové degenerovaných původních obyvatel, v bažinách tu žijí trollové, a pak jsou tu ještě ty zombie, o kterých už jsme mluvili. Celé by to vlastně bylo strašidelné, kdyby to v podání Powella nebyla bohapustá legrace.

Tam, kde Hellboy přemítá nad účelem zla a o svém místě na planetě, Goon už dávno pádnou pravicí (která sice není kamenná, ale jako by byla) vytlouká zombiím mozky z hlav. První kniha je souborem povídek, které kromě hlavních postav a hlavního padoucha představují i kratší goonovské epizody, na kterých Powell dokazuje, že krátká povídka je pro něj forma zaslíbená.

Kromě úderných a třeskutě vtipných scén (povětšinou v pravém smyslu těch slov) najdete v Goonovi taky celou řadu narážek na autorovy oblíbené filmy a písně (s jejichž identifikací si dali v Comicscentru záležet). Goon, to je pravá, i když nehostinná Amerika. Ale není to jen adorování kultury laciných detektivek a westernů. Hlavní slovo tu má ironická parodie, která se sice čas od času skryje za Goonovy pěsti, ale je tu Frankie, aby ji opět připomněl. Podtrženo a sečteno: Král vidláků konečně dorazil do Česka - a je v nejlepší formě.