Drsná sci-fi z Drsné školy je pastva pro oči

název knihyDrsná škola

nakladatelstvíMartin Trojan - 3-JAN

isbn vydání978-80-86839-69-1

Drsná škola není jen označení jednoho literárního žánru, ale také jméno komiksu legendárního scenáristy Franka Millera (Sin City300). Komiks z roku 1990 vznikl ve spolupráci s kreslířem Geofem Darrowem, kterého v 80. letech zásadně ovlivnilo setkání s další legendou žánru, Moebiem. Drsná škola pak patří k jeho nejpreciznějším komiksovým dílům.

Pokud chceme zasadit Drsnou školu do kontextu Millerovy tvorby, zjistíme, že k její realizaci došlo po komiksu Temný rytíř, a je to také jeho poslední dílo před obdobím Sin City, které ho pohltí prakticky na celé další desetiletí. Můžeme se soustředit na detaily a hledat spojitost s projektem Sin City (městský komiks, jeden hrdina, tenká hranice mezi dobrem a zlem) nebo ji lze brát jako poctu Philipu K. Dickovi, na motivy jehož povídky Elektrický mravenec komiks vznikl.

Přísně vzato je ale Drsná škola jedním z mála komiksů Franka Millera, u nichž nejde ani tak o libreto jako spíš o kreslířskou exhibici. 128 barevných stránek, které v české verzi vycházejí v kvalitě, v jaké je publikum ještě nikdy nevidělo. Nakladatelství Comics Centrum se opět jednou předvedlo a po dvou a půl letech záchranných prací vydalo komiks ve verzi, která doslova vyráží dech kvalitou obrazu.

Darrow vměstnal do svých kompozic (jinak se ani o komiksových celostranách a dvoustranách hovořit nedá) neuvěřitelné množství detailů. Vzhledem k tomu, že nejde o Káju Saudka, nejedná se v první řadě o grafické vtípky - i když ty jsou také zastoupeny -, ale spíš o sarkastickou reflexi americké konzumní společnosti na konci 80. let zasazenou do sci-fi rámce. Stovky reklamních ploch, parodie na známé značky, neznámé spotřebitelské značky, další značky, krev, smrt a zabíjení v odosobněném prostředí, které bychom si v době vydání komiksu neužili zdaleka tak dobře jako dnes, s dvacetiletou zkušeností s tržní ekonomikou.

Miller s Darrowem podle svého nejlepšího vědomí a svědomí naplňují Dickovu vizi budoucnosti, i když je třeba přiznat, že zejména detaily techniky „z daleké budoucnosti“ působí dnes jako těžké retro, místy skoro steam punk. Ale i to patří ke kouzlu Drsné školy, příběhu androida naprogramovaného k vymáhání pohledávek, prakticky nezničitelného stroje na zabíjení. Vzhledem k tomu, že neví, že není člověk, se ocitne ve svízelné situaci, když se proti němu postaví další kyborg, který se mu snaží odhalit nepříjemnou pravdu.

Toto odhalování spojené s honičkou vystačilo Millerovi a Darrowovi na mnoho stran plných brutální akce, během níž počet mrtvých narůstá ještě rychleji než ceny energií v České republice. Na stránkách se objeví každý sebemenší detail, který vynikne až ve zvoleném formátu (32,5 x 25,5 cm), jenž je na české komiksové scéně neobvyklý.

Za zmínku stojí i fakt, že krom obyčejného vydání vyšlo také sto výtisků v limitované edici (za 1999 Kč), která navíc obsahovala několik bonusů, a kde komiks je uložen ve zvláštním boxu. Kdo si dnes již beznadějně rozprodanou verzi koupil, rozhodně neprodělal, protože získal fantastický knižní fetiš. Tím je sice i verze „obyčejná“, ovšem limitovaná edice je přece jenom něco výjimečného.

Drsná škola je komiks, jenž musel vyjít jako další postupný krok českého objevování zlatého fondu světového grafického románu. Událost je to o to radostnější, že vyšel v důstojné podobě, která se stane ozdobou každé komiksové sbírky i knihoven těch, které jednoduše zaujme v knihkupectví dokonalostí svého provedení. A přitom stačí jediný pohled, abyste zcela propadli kouzlu Darrowovy kresby. Zkuste to, a uvidíte.