Do nového roku s nejlepší komiksovou detektivkou

V edici Mistrovská díla evropského komiksu nakladatelství Crew vyšla před Vánoci jedna opravdová lahůdka - španělský komiks Blacksad. Než vás zahrneme superlativy, je nezbytně nutné říci, že je to jeden z komiksů, u nichž vás naprosto uhrane jeho výtvarná stránka. Když později zjistíte, že stejně kvalitní je i libreto, nedáte už nikdy na tuto netradiční detektivku dopustit.

Blacksad je černý panter a soukromé očko. Antropomorfních zvířat v komiksech naleznete celou řadu, ale ještě nikdy nikdo nepřevedl zvířata do lidského světa tak dokonale, jako se to povedlo Juanjovi Guarnidovi, v němž se nezapře bývalý animátor pro Disneyho studio. Nenechte se ale zmást předchozím zaměstnáním - Blacksad není pro děti. Jedná se o žánrově křišťálově čistou záležitost - drsnou školu Ameriky 30. let. V knize s prostým názvem Blacksad naleznete všechna čtyři alba, která zatím vyšla, a pokud jste první tři ještě nečetli na stránkách komiksového magazínu Crew, máte se věru nač těšit.

Superlativ, kterých se dá ve vztahu k Blacksadovi použít, je celá řada. O výtvarné stránce jsme se sice už zmínili, ale zaslouží si rozvedení. Tak dokonalé vyjádření emocí ve tvářích protagonistů je bez toho, aby působilo příliš karikovaně, opravdové umění. Jedinečné  jsou i záběr a střih, které působí velmi filmově a dynamicky. Guarnido se nebojí odvážného řezu, takže čtenářovu pozornost okamžitě upoutá přesně to, co výtvarník zvýraznil. Blacksad se před vašima očima odvíjí jako velmi svižný film s dokonalou atmosférou.

Skvělá je i textová stránka komiksu. Jak už bylo řečeno, v knize naleznete všechna čtyři alba Blacksada, která od roku 2000 vyšla. Libreta všech napsal Juan Díaz Canales, který má s psaním scénářů značné zkušenosti, protože již v roce 1996 založil s dalšími kolegy firmu zabývající se výrobou filmů. Blacksada tedy začal psát již jako poměrně vypsaný autor.

Blacksad je soukromé očko 30. let se vším, co k tomu patří. Bezmocná policie, mocné zájmové skupiny nedotknutelných, rasové předsudky, prostituce, ale i jazz. Právě lásku k hudbě Canalesovi rozhodně upřít nelze, písňové texy významně doplňují děj a poslední příběh Peklo, mlčení se dokonce odehrává v New Orleans, kde Blacksad hledá pro hudebního vydavatele pohřešovaného pianistu.

V prvním příběhu řeší Blacksad případ své bývalé lásky, kterou někdo zavraždí, ve druhém díle s názvem Národ ledu se dostane přímo do centra rasových nepokojů, kde jsou zvířata s bílou srstí důležitější a mocnější než ta ostatní.  Příběh třetí trochu vybočuje ze 30. let, víc připomíná léta 50. a režim senátora McCarthyho s jeho honem na komunisty.

Ač jsou náměty rozličné a pestré mají několik společných styčných bodů. V centru příběhu je vždy někdo nedotknutelný. Jedinec nebo skupina, kteří si myslí, že právo je na straně silnějšího. Pak na scénu vstupuje Backsad a jeho pevná morálka, která se příliš nehodí do turbulentních časů. Ale Blacksad je pružný panter a dokáže se přizpůsobit pravidlům, takže může ke slovu přijít druhý společný jmenovatel - pomsta.

Nezáleží na tom, kdo přesně je pomstě nástrojem. Často je to hlavní protagonista, ale jindy berou dlouho odkládanou spravedlnost do rukou lidé, kterým bylo ublíženo. V takových případech Blacksad pouze stojí opodál a dohlíží, aby všechno dopadlo přesně tak, jak má.

Přitom by byl chyba vzbudit dojem, že se jedná o temné dílo bez špetky humoru. Právě naopak. Blacksad je velmi pestrý komiks, který i přesto, že pojednává o závažných tématech, obsahuje celou řadu slovních hříček, které komiks odlehčují. Zkrátka a dobře Guarnido a Canales tvoří skvělý tandem, který stvořil jednu z nejlepších komiksových postav tohoto tisíciletí. Příběhům nechybí napětí, vášně, spád… Upřímně jim nechybí vůbec nic (o překlad se navíc stará skvělý Richard Podaný), a proto má potenciál zaujmout i „nekomiksové“ čtenáře.

To také vysvětluje, jakým tempem se z tohoto komiksu stala komiksová klasika, i když oba tvůrci pocházejí ze Španělska, kde má sice komiks poměrně slušnou základnu, ale rozhodně nepatří mezi velmoci tohoto média. Úspěch byl naprostý a celosvětový. Blacksad dostane každého, kdo se do něj podívá.

Jedinou bolestí českého vydání je zmenšený formát, který nakladatelství zvolilo již na počátku vydávání této edice z ekonomických důvodů. V žádném jiném svazku nebyla ztráta velikosti na škodu tolik jako právě zde. Malou náplastí je, že Blacksad vyšel v omezeném množství i s pevnou vazbou, takže se může stát skutečným skvostem knihovny.