Dnes vystoupí největší komiksoví hrdinové světa!

název knihyJLA, Liga spravedlnosti

isbn vydání978-80-7461-180-3

Zlatá česká komiksová éra přináší úskalí, kterým se vydavatelé „obrázkových příběhů“ snažili dlouhá léta vyhnout. Vydávat velké crossovery, ve kterých vystupuje velké množství postav, které jsou zahraničním čtenářům známé za celou dobu vydávání komiksů tak nějak automaticky, u nás nikdy nevěstilo nic dobrého. Tedy pokud si vydavatel nevychoval fanoušky…

Od roku 1996, kdy začala vycházet komiksová Crew, která takříkajíc penetrovala panenskou blánu superhrdinským komiksem nepolíbeného publika (Spider-Man od Semicu to zrovna nevytrhnul), uplynulo hodně vody. Crew zahnala zejména hlad po Batmanovi. Supermana jsme znali z filmů a donedávna nebylo vhodné ničit jeho vnímaný obraz komiksy, které jsou v podstatě dost jiné než jeho filmová podoba.

Snění nerdů

Bavíme se tu teď pochopitelně o komiksovém světě DC, jednoho ze dvou největších komiksových vydavatelství světa. Za v podstatě nekoncepční se dnes dá vnímat vydání komiksu Království tvé (česky 2006), které je ze světa DC a ve kterém vystupují nejslavnější postavy nakladatelství, aniž by tu v době vydání vyšel jediný jejich komiks, krom Batmana. O Wonder Woman si nechávali zdát jen největší tehdejší nerdové, kteří v těch dobách ani netušili, že pro ně existuje nějaké souhrnné označení.

A podobně to bylo i s dalšími. Časy se ale drasticky a turbulentně změnili a z DC comics u nás vyšla celá řada komiksů včetně Green Lanterna, který mj. vplul v loňském roce také do kin (neslavně). Království tvé je zapomenuto, oslnivého úspěchu se nedočkalo, ale nadále ignorovat celý jeden komiksový svět a vydávat z něj pouze Batmana a později sem tam něco ze Supermana zkrátka při „zmasovění“ komiksové zábavy přes filmy a širší nabídku nelze.

Liga spravedlnosti konečně v Česku

Po dlouhém, ale nezbytném úvodu tedy víte, proč jsme se až v dnešních dnech dostali JLA, Justice Leage of America, Ligy spravedlnosti, která znamená ve vesmíru DC to samé co Avengers pro Marvel. (Pokud rozumíte předchozí větě, máte bezpochyby radost, že jsme se dočkali. Pokud jí nerozumíte, měli byste víc chodit do kina, kde se vám také dostane potřebného komiksového vzdělání.)

JLA je tým těch nejlepších z nejlepších, kteří se snaží ochránit zemi před mimozemskými invazemi. Batman sice pracuje na většinu úvazku v Gothamu, kde chytá Jokera, ale tu a tam si odskočí na základnu na orbitě Země, aby se sešel se Supermanem, Green Lanternem, Wonder Woman a dalšími, aby nejen poklábosil, ale hlavně s ostatními ochránil nás, prosté pozemšťany, před zkázou a utrpením…

Uvěřitelnost neuvěřitelného

Vzhledem ke snahám superhrdinského komiksu posledních let, kdy se tvůrci snaží hrdiny podat co nejlidštěji a nejuvěřitelněji, působí JLA jako pravý opak (podobně jako Avengers). Zatímco jako jednotlivec může superhrdina ještě jakž takž obstát, v okamžiku, kdy jich nastoupí celý tým, budou vždy vypadat nepravděpodobně a jejich jednotlivé motivace budou v kombinaci působit často i lehce směšně (všiml si toho už Alan Moore ve svých legendárních Strážcích).

JLA a jiné týmovky vznikly ve zcela jiném věku (JLA konkrétně v roce 1960) a jen tak je odepsat je nemožné. Všichni chtějí vědět (myslíme fanoušky komiksů), jaké by to bylo, kdyby museli pracovat pospolu. Ukázkou je film Avengers. Animozita svérázných členů bude komplikovat týmovou práci, ale nakonec se přece jen spojit musí, protože sami o sobě nemají šanci. Pospolitost je tedy vždy hlavní myšlenkou podobných komiksů.

Grant Morrison vypravuje

JLA, která vyšla v nakladatelství BB/art, je dílem popkulturního mága Granta Morrisona, u kterého se dá předpokládat to nejdůležitější pro psaní podobného komiksu - nadhled. Přitom si je ale vědom, že píše komiks pro mladší čtenáře, a podle toho s postavami zachází. Z těchto důvodů je Liga spravedlnosti, která u nás vychází, tou nejvhodnější, která vyjít mohla (déle už její existenci prostě zamlčovat nešlo).

A tak se v několika uzavřených epizodách setkáváme nejen s výše zmíněnými bouchači, ale také zcela poprvé s Flashem, nejrychlejším člověkem světa, kterému brzy začnou vycházet u BB/artu samostatné komiksy, a s Aquamanem. Poslední jmenovaný je něco jako Poseidón a je zajímavý zejména tím, že je nejoblíbenějším superhrdinou doktora Sheldona Coopera ze seriálu Teorie velkého třesku (jinak je to dost podivná existence). Zapomenout bychom neměli ani na Martiana Manhuntera, který je posledním příslušníkem marťanské rasy, která nesnese oheň.

Největší spektákl na světě

Pouštět se do popisování jednotlivých dobrodružství nemá cenu. Jsou nesdělitelná podobně jako spirituální zkušenost. Buď ji zažijete - a víte - a nebo ne. Buď pochopíte, nebo nikoli. Pokud máte v okolí někoho kolem dvanácti let, kdo si zaslouží opravdu velký dárek, je tohle tip pro vás. Liga spravedlnosti je totiž úchvatný spektákl, který rozjásá i dospělého muže, natož chlapce.

Komiksoví velikáni jsou tu a s nimi hodnoty, které naší společnosti zejména v posledních dnech tolik chybí. Jsou slušní (většinou), hrdinní a spravedliví. Jsou tu, aby zachránili nás všechny od nudy a padouchů z vesmíru. Takže k nim buďme shovívaví a přivítejme je potleskem, který si největší hrdinové světa bezesporu zaslouží. A navíc se tu mihne i Hitman, což musí uspokojit i „jiné“ milovníky komiksů.