Další ujetá manga série je na scéně

Japonská manga se pomalu stává běžnou součástí českého komiksového trhu. Nakladatelství Crew přichází se stále dalšími úspěšnými sériemi, takže konečně můžeme nahlédnout pod pokličku japonského komiksu. Pokud by pod ní někdo čekal chapadla, nebyl by daleko od pravdy…

Naposledy jsme psali na Knihožroutovi o sérii Bleach, ve které jde především o lov zlých duchů či démonů. Lov jako takový je pro Japonce oblíbená zábava, protože se na něj vydáme i v řadě Gantz. Pro změnu budou cílem mimozemšťani. O nic ale nepřijdou ani milovníci duchů, protože lovci emzáků zde budou mrtví lidé - respektive takoví, kteří měli zemřít, ale namísto toho se ocitli v podivném tokijském bytě v podivném mezistavu mezi životem a smrtí.

Vprostřed místnosti sedí pologramotná koule, která přítomné po čase osloví a vysvětlí jim, že má moc nad jejich existencí a že zemřou, pokud se nepodvolí její vůli. A její vůli je - Ničit Mimozemšťany! Skupina nesourodých individuí dostane podivné zbraně a obleky a je vyslána do terénu zničit jakéhosi Cibulku, který má jako zvláštní schopnosti smrad a sílu. Za zmínku asi stojí také fakt, že jednou z lovkyň je nahá a velmi vnadná sebevražedkyně.

Nyní už se dá říci, že máte většinu informací, abyste si udělali o komiksu jakousi představu. Je kreslený typickým mangastylem a do budoucna slibuje, že bude jedním z nejujetějších, které u nás vycházejí.

Je přímo fascinující, co všechno se může, ba přímo musí v japonské manze objevit. Komiks je prošpikovaný popkulturními narážkami, celá skupina se za celý první díl nedobéře pravdy o tom, jak to s nimi vlastně je. Dokonce podlehnou sebeklamu a získají dojem, že se ocitli v jakési podivné reality show. Není se čemu divit, japonská televizní zábava je ještě daleko zvrácenější než jejich komiksy.

A tak čtete hezky odzadu (jak je to v Japonsku normální) knihu, která je evidentně pouhou předehrou k tomu, co se bude dít, a snažíte se přijít na kloub alespoň základním pravidlům situace, v jaké se protagonisté ocitli.

Bez výcviku a s prapodivnými zbraněmi, navíc zřejmě mrtví, mají jít zavraždit mimozemšťana. Je velké štěstí, že jsou hrdinové Japonci, protože kdokoli jiný by se v podobné situaci evidentně zbláznil. Naštěstí národ, který dal světu kupříkladu Tomia Okamuru, se nezastaví před ničím a nezdolný duch (v tomto případě bez jakékoli nadsázky) nakonec bude s to splnit svůj úkol.

Je ale také pravda, že první díl skončí v naprosto zásadním okamžiku, náhle, bez varování. V ideální chvíli, která vás navnadí ke koupi dalšího dílu, protože teprve v něm se ukáže, jestli je tvůrce Hiroja Oku jen naprostý blázen, nebo zda podá logické vysvětlení, jež objasní vše, co se doposud přihodilo.

Nejspíš objasní většinu, ale zcela upřímně - není to nutné. Prvek zvrácené iracionality, který v Gantzu vládne, je stejně zábavný jako podivné pořady z japonské televize, které můžete nalézt na Youtube. Trochu děsivou zůstává myšlenka, že podobné pocity zažívá při čtení pouze Evropan, zatímco Japoncům může připadat toto čtivo naprosto standardní. Znepokojivá představa. Ale co není ve spojení s kulturou země vycházejícího slunce znepokojivé? Začtěte se a uvidíte. Manga je jednoduše řečeno manga. A o tom se diskutovat nemusí.