portál pro milovníky knih
Lampa

Criminal vezdejší dal nám dnes…

název knihyCriminal

nakladatelstvíBB ART

číslo vydání1. vydání

místo vydáníPraha

rok vydání2012

počet stran432 stran

autor

jazyk vydáníČeština

literární formakomiks

formát vydánítištěné vydání

isbn vydání978-80-7461-212-1

Elmore Leonard a George V. Higgins by měli z Eda Brubakera, kterého u nás známe spíš jako autora Captaina Ameriky, určitě radost. Úspěšně totiž přenesl žánr noirové detektivky do 21. století, což není úkol až tak snadný, a to zejména ve vesmíru, kde Frank Miller napsal svoje Sin City.

Criminal je barevný, realističtější a méně poetický než Sin City. Ale druhé dvě skutečnosti platí i o jeho autorovi - Edovi Brubakerovi, který proslul střízlivým pohledem na věc, skvělými pointami a nečekanými zvraty. Zkrátka postavy, u nichž si hraje na osud, to rozhodně nemají jednoduché. A v Criminalu to platí zejména.

Důležité je zdůraznit, že se Brubaker drží klasické formy povídky, takže prostor a čas vyprávění je sice stejný, ale hlavní postavy se mění. Podobně jako v Sin City, také zde naleznete jeden konkrétní bar, kde se odehrává vše podstatné, kde se scházejí nekalé živly a kudy musí projít dříve či později všechny postavy komiksu.

Brubaker je velmi schopný architekt, a tak na sebe nenavazující povídky navazují jak v detailech, tak ve vedlejších postavách, ale i v ozvěnách skutků hlavních hrdinů předchozího vyprávění. Právě tento prvek, v němž Brubaker nejvíce odkazuje k Franku Millerovi, je doveden k dokonalosti a způsobuje čtenářům lehké mrazení na zádech.

Hlavní hrdinové jsou lidé z jedné čtvrti, kteří jsou jasnými oběťmi predestinace prostředí, do něhož je osud/autor zasadil. Většinu hrdinů pojí již skutky jejich otců a matek, kteří sami se už pohybovali na scéně zločinu. Někteří skončili neslavně, jiní o něco málo slavněji. Ale jejich děti stíhají životy vlastních rodičů a jasně určují směr, kterým se bude vyvíjet jejich vlastní existence. Snaha se sice počítá, ale povětšinou je marná.

A co vás tedy čeká v impozantní knize Criminal? Emoce, vášeň, láska, nenávist, zrada, pomsta, zločin i trest. To vše snímá nezaujaté oko kamery Eda Brubakera, který umně tahá za nitky a do ničeho se neplete. Nejvýše do toho, co v daném okamžiku čtenářům ukáže a co si nechá na další chod, kterým vás zasáhne ještě silněji než tím předchozím.

Pokud bychom chtěli srovnávat i s velmistrem pulpových příběhů posledních třiceti let - Quentinem Tararantinem, dospěli bychom k pozoruhodnému faktu. Brubaker je dál. Je žánrově krystalicky čistý, ale přitom je stále sám sebou. Je originální, neparoduje tolik jako Tarantino, ale nesporný nadhled si udržuje stejně jako nezbytný cynismus, bez kterého by nemohl svým postavám provádět takové věci.

Nejpodstatnějším rozdílem ale je, že zatímco Tarantinovi hrdinové jsou do jednoho figurky, postavičky z komiksu, časopisu nebo filmu, Brubaker vám představuje naprosto reálné lidi, o nichž nepochybujete, že někde v Americe prostě žijí a dýchají a snaží se vést lepší či horší životy. Přitom si příběhy zachovávají výtečnou atmosféru, za což komiks vděčí i neokázalé kresbě Seana Phillipse, který vdechuje americkému podsvětí život.

Na tomto místě můžeme s klidem uvést citaci Franka Millera o Criminalu: Naprosto přesný a nádherně nesmiřitelný. Přesně takový totiž Criminal je. Pokud propadnete jeho neokázalému kouzlu - a ubezpečujeme vás, že to bývá láska na první pohled - zůstanou s vámi některé jeho příběhy ještě dlouho po dočtení. A není právě tohle přesně to, oč v literatuře a v umění jde?

 

Tagy:komiks