Čím vším může být nejslavnější bígl světa

Pokud nejste pravidelnými čtenáři Knihožrouta nebo komiksovými nadšenci, vybaví se vám při slově Peanuts nejspíše pouze podzemnice olejná neboli buráky. Pokud ale řekneme Snoopy, budete vědět s naprostou jistotou, že to je ten černobílý bígl, kterého mívají děti na dupačkách a vůbec na všem. A že to je nejspíš nějaký komiks, který už jste také někde zahlédli.

Nakladatelství Plus už vydalo pátou knihu vybraných spisů Charlese M. Schulze, který Peanuts - což je správný název pro Snoopyho a jeho lidské přátele, kreslil. A až pátá kniha si konečně zaslouží, aby bylo v titulu Snoopyho jméno, protože se konečně dočkáváme stripů s ním v hlavní roli. Knihy jsou totiž řazeny tematicky, takže už jsme měli zamilované, depresívní i školní album. Snoopy se vyskytoval ve všech, ale vždy jako jedna z mnoha postav. Až poslední kniha mu věnuje prostor, jaký si skutečně zaslouží. Tedy všechen prostor.

Bohatství vnitřních světů

Vzhedem k tomu, že v knize V hlavní roli Snoopy najdete stripy sebrané z let 1958 - 1999, projdete si všemožnými proměnami jednoho z nejslavnějších bíglů světa. A když mluvíme o proměnách, nemluvíme jen tak do větru, protože Snoopyho vnitřní svět je bohatší než Brunejský sultanát. Není jediným zvířetem, které má (tedy alespoň v komiksovém světě) hned několik osobností, ale od ostatních se liší hloubkou jejich prožívání.

Když se z Garfielda stane Maskovaný mstitel nebo Dráp, nečeká jeho pána nic hezkého, ale to je naprosto v pořádku. Garfield si svoje role užívá právě pro jejich teatralitu a možnost nových gagů. Schulzův bígl je na tom trochu jinak. Svoje role přejímá takříkajíc i s chlupama. Pokud se promění v letecké eso z první světové války, není to hra. Proměna je komplexní a přizpůsobí se jí celá realita.

Kafkovské nevyhnutelno úřednosti

Ještě horší situace nastávají v okamžiku, kdy je Snoopymu role předurčena. Horší okamžiky, než když se stane Šéfbíglem, se i v celkově pochmurných epizodách komiksu objevují jen zřídka. Snoopy je až kafkovsky ovládán jakousi vyšší úřední mocí, které se nedá vzepřít. Když se najednou stane jejím přímým vykonavatelem, dostupuje míra absurdnosti vrcholu a všichni si oddechnou, když Charles M. Schulz uzná za vhodné vymyslet pro Snoopyho jinou roli.

K těm nejpříjemnějším patří role skautského vedoucího, ve které dostává celý skauting a jeho myšlenky pěkně do těla. Pokud byl kdy autor skautem, nebylo to nejspíš příliš šťastné období. Snoopyho oddíl přitom také stojí za to. Je složen z ptáka Woodstocka a jeho ptačích kamarádů, z nichž jeden je dokonce holka… Jejich příhody jsou jímavé a nezapomenutelné.

Hlavní role je jen jedna

V neposlední řadě je ale Snoopy také právníkem. Nejlepším psím právníkem na světě. Dlužno dodat, že nemá mezi psy příliš velkou konkurenci, takže je to s jeho kariérou trošku vachrlaté. Přesto ale jeho služeb hojně využívají všichni jeho přátelé, a to i přes to, že bíglí argumentační schopnosti jsou poněkud omezené…

Pokud jste Snoopyho sledovali se zájmem v předchozích knihách, dobře se s ním seznámíte až v této, v pořadí páté. Předešlé díly se více věnují spíše dětským protagonistům Peanuts a Snoopy vystupuje ve vedlejších rolích, ba někdy, nestyďme se to říci, mu autor přidělí jen tu a tam nějaký ten štěk… Tentokrát je ale V hlavní roli Snoopy, takže si na své přijdou všichni jeho milovníci.