Chlast, děvky a bouchačky za rozumnou cenu

Komiksy Franka Millera si také u nás našly skupinu fanoušků, která je uznává zcela bez výhrad (tedy až na jeho nový, česky dosud nevydaný opus o boji s islámským terorismem). Tím nejlepším, co kdy Miller vytvořil, bylo město hříchu Sin City, podle nějž byl natočen také stejnojmenný film.

V české mutaci už Sin City jednou vyšlo celé, ale komiksová komunita neustále diskutuje o jazykové způsobilosti jednotlivých překladatelů a jejich přístupů. Nové vydání celé série u Comics Centra se snaží celou řadu stylově sjednotit a vyvarovat se chyb z prvního vydání. Pohříchu se to naštěstí téměř vždy daří, alespoň u Chlastu, děvek a bouchaček, což je název šesté, tedy předposlední knihy ze Sin City, to platí.

Divadlo světa

Až do páté knihy Miller vždy sleduje jediný příběh, i když mezi řádky mohou čtenáři vypozorovat, že většina jeho příběhů se odehrává prakticky v současnosti či s minimálním časovým posunem. V jednotlivých příbězích se totiž zejména v nejslavnějším zdejším baru potkávají hrdinové všech příběhů. Někdy se znají, jindy ne, někdy děj ovlivní, podruhé zůstanou v dlouhém rozjímání nad svým panákem a o okolní svět se nestarají.

Typická drsná škola, k tomu geniální černobílá kresba a příběhy, z kterých skutečně tuhne krev v žilách. To všechno je Sin City Franka Millera. Chlast, děvky a bouchačky je sbírka povídek, které se i u nás objevovaly v nejrůznější magazínech. Tu a tam se jedná o zcela samostatné kraťasy, které nemají s hlavními příběhy co do činění a tvoří jen doplňky k vykreslení celkové atmosféry Sin City. Mnohdy se ale jedná o pojítka mezi knihami, která sice nejsou podstatná k uchopení jednotlivých příběhů, zato jsou nezbytná k pochopení Sin City jako celku.

Propracovaný děj i kresba

Miller nepracuje živelně. Patří ke spisovatelům, kteří zvažují každý další krok (jak v textu, tak v obraze), a šestá kniha hříšného města je toho pravým důkazem. Je také skvělou ukázkou, jak se tvoří perfektní komiksové mikroscénáře s neopakovatelnou náladou, po jejichž přečtení zaručeně dostanete chuť na whisky.

Zvláštní prostor je v knize vyhrazen vražednici, která si říká Modroočka. Krásná a smrtící. Postava působí, jako by jí chtěl Miller věnovat více pozornosti, ale nakonec se neukázala dostatečně nosnou, aby o ní vznikla samostatná kniha. A tak Modroočka zabíjí svoje cíle alespoň na stránkách knihy povídek.

Marv vraždí i tiše

Sin City by nebylo tak skvělé, kdyby v něm nežil psychopatický, ale skrznaskrz dobrý Marv, kterého nezastaví snad ani tank. Marv je nejpopulárnější postava, a tak není divu, že mu jsou věnovány hned dvě celé povídky, z nichž jedna je prakticky beze slov, což jenom umocňuje Marvův polopříčetný stav.

Zkrátka a dobře, Sin City stojí za přečtení v každé své mutaci a právě tyto povídky mohou být i dobrým začátkem, pokud jste se s Millerem a jeho tvorbou ještě neměli možnost seznámit. Chlast, děvky a bouchačky jsou tu jen a jen pro vás. Tedy pokud vám bylo aspoň šestnáct (na papíru se to snese). Paperbacková edice za dvě stě korun je navíc více než příjemná pro ty, kteří musí šetřit. Pochopitelně, jak je zvykem u Comics Centra, k dispozici je i vázané exkluzivní vydání.