Český vánoční ideál v jedné knize: nepoučuje, ale umí překvapit

Každý rok se některý nakladatel tohoto úkolu ujme: vypravit na pulty dostatečně reprezentativní publikaci, která připomene advent, zpřítomní i zapomenuté vánoční zvyky a která se v ideálním případě hodí i jako univerzální dárek. Letos péčí nakladatelství Albatros vychází publikace Josefa Krčka Vánoce s podtitulem Putování do Betléma, kterou ilustracemi doprovodila Renáta Fučíková.

Loni jsme na tomto místě recenzovali knihu Ježíšek, kterou vydala Mladá fronta. Ježíšek cílil především na děti a obsahoval proto nejrůznější návody na jednoduché rukodělné výrobky jako řetězy a svícínky, které pomohou zkrátit čekání na Ježíška. Kniha však zcela ignorovala duchovní obsah Vánoc, Ježíšek se v ní stal jen tajemnou personou, která naděluje – bez hlubšího poselství – dárky.

To tajemné kouzlo...

Také kniha Vánoce Josefa Krčka obsahuje interaktivní prvek – vystřihovací jesličky, které si čtenář může poskládat až do Štědrého dne. Za další „kontaktní" části knihy lze klidně považovat otištěné noty vánočních koled. Kniha jakoby k domácímu muzicírování vybízela – však je jejím autorem hudební pedagog a skladatel Josef Krček. A ačkoli i duchovní autority dneska smířlivě tvrdí, že ateisté, kteří tráví svátky pouze rodinnou pospolitostí a hodováním, se prakticky o nic neochuzují, duchovní zaměření knihy je zřejmé. Nejde současně ani o převlečenou výuku náboženství: Krčkův styl spíš ideálně postihuje to, čemu říkáme zamyšlení, rozjímání – poklidném, civilním, ale jaksi pevném, slavnostně důstojném duchu. Autor přitom používá jednoduchý jazyk, který je přístupný starším dětem. Nabízí i vlastní zamyšlení – třeba o sněhu, o slunovratu, stromu, kaprovi... Znovu nepateticky, bez zbytečných klišé nabízí srozumitelně poselství lásky, klidu, míru a svátosti.

Kniha začíná – podle duchovního kalendáře – ještě před adventem svatým Martinem a končí na Tři krále. Na své cestě nezapomíná ani na méně známé postavy, jako je svatá Cecílie, Ambrož či svátek betlémských mláďátek. Není nijak encyklopedická: přináší zprávy o tradicích vymřelých i stále živých, nevyhýbá se sice obligátním vysvětlováním (třeba kde se vzaly vánoční stromečky), ale podrobný výklad, jak již bylo naznačeno výše – není to nejdůležitější. To ale neznamená, že Krček nemá v záloze nějakou málo známou informaci, třeba tu dokazující, jak pohaslý zvyk může „transmutovat" do moderní podoby (například: straší-li pohádkový bubák výkřikem mulisi mulisi, jde zkomoleninu z „modli se", kterou napomínaly děti obcházející Barborky).

Z otištěných vánočních koled si Krček vybírá ty méně známé až neznámé, „novinkou" budou pravděpodobně pro děti i rodiče písně o světcích a lidové vánoční hry. Tím kniha přímo vybízí k aktivnímu odporu proti pasivnímu trávení Vánoc. Škoda jen, že většina uvedených her nemá přesnější dataci ani určení původu.

Český vánoční ideál

Povedené jsou ilustrace Renáty Fučíkové, její postavy připomínají ze všeho nejvíc figurky z klasických starých dřevěných betlémů. Dýchají z nich české lidové Vánoce, ale bez výrazných folkloristických tendencí. Vánoce již zmizelé, ale přesto takové, jaké si (vedle těch ladovských) držíme v povědomí jako jakýsi ideál. Chaloupky, zasněžená náměstíčka, kostelíčky, panímány v šátích, rozpustilé děti a shůry líbezní andělíčkové. Kniha je celkově vkusně vypravená a jediný otázník visí snad nad celkovou barevností, která je laděná do podzimních hnědo jantarových tónů: snad mají být obrázky takto prozářené svitem betlémské hvězdy, zlatavá je pochopitelně i barva vánočky či perníčků, možná je podzimní paleta včetně otisků listů odkazem i na předadventní období, kterým kniha začíná, ale... Zejména obálka s uschlými travinami v popředí mi evokuje spíše padání listí než vánoční sněhovou nadílku.

Kdo chce, aby k němu „vlouzlo to tajemné kouzlo Vánoc", s knihou Josefa Krčka a Renáty Fučíkové neudělá chybu. A vložený vystřihovací betlém se může rovnou stát tradiční chloubou vánočně vyzdobených domácností.