portál pro milovníky knih
Lampa

Bezměsíčná noc plná pozitivního komiksového svitu

Svět Usagiho Yojimba je po šestnácti v Česku vydaných knihách už pořádně zabydlený. Králičí samuraj si přitom vydobyl velkou popularitu mezi milovníky komiksů všeho věku. A není se čemu divit, přesně tak je tomu totiž i v zámoří. Usagi dnes patří mezi stálice komiksového nebe.

Stan Sakai, který se antropomorfním hrdinům obývajícím staré Japonsko věnuje dlouhá léta, dokonce před několika málo lety navštívil Českou republiku. Právě tehdy se ukázalo, jak široké je spektrum jeho příběhů. Muži, děti, dívky... Všichni chtěli mít podepsaný exemplář. Čím to je?

Bajky nebajky

Příběhy díky stylizaci se zvířecími hrdiny nepůsobí zdaleka tak drsně, jak ve skutečnosti jsou. I když se ušatý samuraj mračí, pořád je to v zásadě roztomilý králík navlečený do samurajského oblečení. To je tedy linie, která přitahuje děti...

Dospělým naopak celá síla Usagiho příběhů dochází. V komiksu se hojně umírá, a i když je to vyjádřeno komiksovou nadsázkou (lebka nad padlými bezpečně identifikuje smrt), pořád je zde prvek umírání zastoupen více než hojně.

Svět starého Japonska byl drsný a stejné jsou i Usagiho příběhy. V nejnovější knize nazvané podle jedné z povídek Bezměsíčná noc zastihujeme Usagiho spolu s jeho přítelem Genem (nosorožcem bez rohu) v okamžiku, kde jej zanechal konec předchozí knihy s názvem Ostří trav. Po velkém příběhu z minulé knihy přichází čas na intermezzo v podobě oblíbených ušákovin.

Proti sobě

Jen se hlavní hrdinové dostanou do města, okamžitě se připletou k vyřizování účtů mezi dvěma gangy. Pro jistotu se nechají najmout od obou vůdců znepřátelených band, čímž způsobí v řadách padouchů nemalý zmatek.

Následuje příběh Chizu, který může být zároveň epilogem k předchozí knize a prologem k příběhu, jenž se odehraje v některé z dalších knih. Chizu, vůdkyně klanu ninjů, je obviněna ze zrady a musí se postavit svým vlastním lidem, aby si zachránila holý život. Je nasnadě, že se vypraví hledat Usagiho, který zatím dál cestuje s Genem.

Chizu ale není jediná, kdo ušatého samuraje hledá. Na scéně se objevují další postavy, které doslova pasou po objevení samuraje. K němu směřuje nejedna stopa, protože na jeho činy se v okolí nezapomíná. Právě zde nastává jeden z nejlepších okamžiků dokazujících vyzrálost Sakaie jako vypravěče.

Plastické vyprávění

Kdosi, kdo hledá Usagiho, se na něj ptá v hostinci. Postupně vyslechne tři příběhy, jejichž hlavním hrdinou je právě králičí samuraj. Sakai tak vytváří organické a fungující prostředí svého příběhu. Dělá z králíka postavu z masa a kostí, skutečného hrdinu, který se toulá po kraji a koluje o něm stále více a více historek.

Samozřejmě že komiks sleduje zejména roninova velká dobrodružství, ale nezapomíná ani na vykreslování jemných detailů, které stále více propracovávají charakter hlavního hrdiny, který je sice ryze kladný (další bod u mladších čtenářů), ale přesto je stále člověkem.

V závěru Bezměsíčné noci a ve stejnojmenném příběhu se opět objevuje zlodějka Kitsune (byla-li by lidskou dívkou, byla by dozajista více než půvabná), kterou musí Usagi a Yojimbo opět tahat z průšvihu, aniž by jim došlo, do čeho se to zase namočili. Navíc Kitsune v samém závěru poodhalí nejen svoje motivy, ale také něco o vlastním původu. Vrátí se do minulosti a také ona je najednou daleko plastičtější figurou, i když se jedná o černobíle nakreslenou lišku...

Stan Sakai zkrátka umí vyprávět příběhy a jeho svět je tím zajímavější, čím delší dobu v něm setrváte.