Bažináč nakonec zapustil kořeny

Nakladatelství BB/art úspěšně dokončilo další z klasických komiksových sérií, které začalo vydávat před deseti lety. Název Bažináč tehdy vyvolal malou bouři ve sklenici vody a po deseti letech zůstal prakticky jediným názvem komiksu, který se dočkal českého překladu. Zároveň ale předvedl fascinující a do detailu promyšlený příběh komiksového giganta Alana Moora.

Bažináč původně býval prapodivnou kreaturou složenou z živoucích rostlin, která měla svou vlastní komiksovou sérii v 70. letech. Hororové příběhy podivného monstra z bažin postupně přicházely o popularitu, kterou mu měl po deseti letech existence vrátit Alan Moore. Jeden z nejuctívanějších komiksových scenáristů však udělal daleko více než jen to. Přetvořil příběh Bažináče v jeden ze zásadních příběhů moderního komiksu, použil v něm desítky experimentálních postupů a posunul Bažináče zcela za hranice toho, jak byl původně vnímán, a to vše, aniž by porušil kontinuitu celkového nastavení. Navíc jej ještě pevněji zakotvil do univerza komiksového nakladatelství DC.

V souvislosti s tímto faktem je nutné zmínit i postavu Johna Constantina, jenž se v komiksu objeví jako mág, který s Bažináčem manipuluje, aby mu pomáhal potírat zlo. Během jejich společného boje se o sobě rostlinný hrdina dozvídá stále více, až dospěje k zásadnímu odhalení - není pouhou nestvůrnou hříčkou přírody, je přírodním elementálem s netušenou mocí.

John Constantine, duševní dítě Alana Moora, se později stane pánem vlastní velmi populární série Hellblazer, která vychází také u nás. Nebyl to však jediný Moorův příspěvek do univerza DC. V Bažináči představil také Kaina s Ábelem, biblické bratry, které zobrazuje poněkud odlišně od Písma svatého. Kain svého bratra vraždí opakovaně a s velkou vynalézavostí, ovšem ten vždy znovu ožívá. Největší prostor pak získala tato dvojice v dalším legendárním komiksu - v Sandmanovi Neila Gaimana, kterého Bažináč silně ovlivnil.

Vraťme se ale zpátky k samotnému příběhu, jenž dokonale využívá prvek seriality a člení děj na jednotlivé epizody, které jsou skvělou ukázkou Moorova vypravěčského talentu. Jen co se v řadě trochu rozkouká, spouští velkolepý ohňostroj nápadů a motivů, jež berou dech jak svou šíří, tak skvělým zpracováním. Z počátku je Moore věrný hororovému předurčení postavy, ale postupně se osměluje a přetváří Bažináče v ekosurreálný epos, který nemá v komiksových dějinách obdoby.

Moore zcela plánovitě píše každou z epizod trochu jiným rukopisem, zkouší, kam až může zajít. Je docela logické, že poslední, šestá kniha shrnující Bažináčova dobrodružství, obsahuje příběhy žánru sci-fi. Bažináč byl donucen opustit domovskou planetu Zemi a prchnout přes celou galaxii. Následně se musí obrátit ke hvězdám, aby nalezl cestu zpátky za svou milovanou Aby.

Opět zde, podobně jako v předchozích dvou knihách, silně zaznívají ekologická témata, která tvoří jedno z těžišť Moorova zájmu v 80. letech. Bažináč, všemocná zbraň přírody, je obdařen mocí oživovat umírající světy a zachraňovat jejich obyvatele před hladomorem. Přesto však musí sám v sobě vyřešit dilema, zda si lidstvo zaslouží být zachráněno…

K poznání potřebného dospěje během svých cest po galaxii, kdy navštíví planetu inteligentních rostlin (které mají vlastního Green Lanterna a jedí pouze maso), při jednom z přeskoků se stane zajatcem podivné inteligence na pomezí říše rostlin a strojů, stane se na chvíli také společníkem Metrona, nového boha hledajícího poznání po celém vesmíru - krátce se objeví i Darkseid (jeden z velkých padouchů světa DC, který se objevuje i v nové knize JLA).

Všechny tyto zkušenosti jej připravují na návrat na Zemi, kde bude muset učinit zásadní rozhodnutí, protože se vrací obdařen mocí, která má globální význam… Ovšem stejně tak se těší na svou milovanou Aby, jež má za to, že je Bažináč neodvratně mrtev…

Finále Bažináče není tak velkolepé jako čtvrtá kniha, ve které Bažináč zabrání zkáze celého vesmíru. Přesto je dokonalým závěrem, v němž hlavní hrdina dojde klidu a vyrovnání, což je stav, o který usiluje celá příroda. A co jiného, než ztělesnění přírody Bažináč představuje?